phd2 guidning stegvis info

Utrustning och metoder.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

behöver stegvis info hur jag skall gå tillväga med phd2 giudning, får det inte att funka.
lite frågor först. är nybörjare men gett mig tusan på att klara detta.
skall man köra med ascom eller st4 kabel, vilket är enklast just nu kör jag med st4 kabel.
ascom ? program man laddar ner ? är inte med helt här.
verkar som jag får kontakt med monteringen har en eq6, loopingen startar men går inte över i guidningsläge, eller att grön knapp tänds.
utrustning jag har, celestron C8, loadstar guide kamera, celestron refraktor, eq6 montering
någon som vill...
Peter
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by Datarolf »

Hej!

Som du kan se i en annan tråd så har jag en tid trasslat med PHD2 och min montering, så jag instämmer i att instegströskeln till autoguidning är ganska hög. Jag är i högsta grad amatör men kan ge några grundläggande tips:

* Jag ansluter Lodestar-kameran till datorn via en vanlig USB-kabel och sedan kameran till teleskopets guideport med en telejacksförsedd kabel - vet ej exakt beteckning på denna, men det är antagligen ST4.

* I programmet PHD2 finns möjlighet att ställa in att guidningen ska ske via kameran - välj detta alternativ.

* Längst ner till vänster på PHD2's skärmbild finns en kontaktsymbol. Klicka på denna för att aktivera förbindelsen till kamera och montering. Programmet ska bekräfta att det fått kontakt med utrustningen.

* Klicka på loopningssymbolen nederst på skärmen för att starta loopningen och ge akt på skärmbilden. Sedan får man hålla på att manövrera med lodestar-kameran i guideteleskopet (eller i off-axis fästet) tills man får skärpa på några stjärnor. Det kan behöva trixas lite med PHD2 visningsfunktioner också för att stjärnvisningen ska bli vettig. Själv kör jag med 0,5s looptid och ett 50mm guideteleskopet med brännvidden 162mm.

* När du har fått fram stjärnorna på skärmbilden klickar du på en av dem så att den inramas av en liten ruta. Klickja sedan på "måltavelsymbolen" nederst på skärmen. PHD2 startar då först en kalibreringssekvens om tar 3 - 5 minuter och ska sedan låsa teleskopet mot guidestjärnan.

Vänliga hälsningar

Rolf J
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

Tack för dessa tips, blir till att prova ikväll om vädret tillåter.
Ser att det är en del jag inte fått till, jättebra tack.
Fler frågor kommer nog.
Peter
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by magnuslar »

Hej!

Det finns en del videos på Youtube - kanske kan vara en resurs också? Sök på PHD2 på youtube.

Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by micke187 »

Se till att ha "On camera" i kamerainställningen när du kör med st4 kabel annars får du ingen kontakt mellan kamera och montering.
Och testa dessa inställningar och se om det kan funka för dig.
guidning.png
Brukar ha guidningen under 1" med dessa värden.
Men vid bildtillfället kom det in lite dis som stökade till guidningen något.

Och om du ska köra genom eqmod som programmet heter som ska styra monteringen med pulseguidning behöver du en eqmodkabel eller en serial-usb med FTDI eller prolific chip i. FTDI är väl den mest använda och använder det själv. https://www.ebay.co.uk/itm/Lynx-Astro-E ... 2470360159" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen är det viktigt att ha en bra polinställning och det kan du få om du kör med drift align i PHD2. Dock kan de vara lite tidskrävande men utan bra polinställning kan du få fältrotoation vid de lite längre exponeringarna.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

Tack för tipsen, nu har jag fått kontakt med monteringen och allt verkar funka men ingen guidning ändå.
Får ingång looping och autoselect av stjärna, står även looping i nedre vänstra hörnet, men måltavlesymbolen går inte att trycka igång, verkar inte lämna loopingläge.
Har provat flera minuter men olika exp, och skjutreglaget för bländare.
Vad gör man nu, har poolmaster så bra polinställning är det
Peter
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by micke187 »

Låt inte programmet välja stjärna utan gör det själv. Du vill ha en stjärna med minst 30 snr annars kan den få svårt att få en bra guidning. Och höj exponeringstiden över sekunden (minst) annars kan seeing få tag och då blir grafen väldigt ojämn. guida heller inte på en för stark stjärna för då kan de också påverka guidningen. Har märkt om man tar en stjärna över 60 snr så kan de börja stå SAT (saturerad) menas att då är stjärnan utfrätt och vitpunkten är stor så phd2 har svårt att veta vilken punkt den ska guida mot. Är så spetsig stjärnprofil som möjligt du är ute efter.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by Martin F »

Har du matat in alla data om brännvidd mm som programmet vill ha?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

Funkar fortfarande inte, har läst att det finns möjlighet att köra med något som heter Ascom, direktkabel från kameran.
Någon som kan ge lite beskrivning hur det går till, är det ett snäpp svårare att få igång.
Känner att jag måste få till detta snart, säsongen är ju igång nu.
Tacksam för tips
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by Datarolf »

Hej!

Jag vågar påstå att enklast konfigurationen är USB-kabel från datorn till Lodestar-kameran och sedan en ST4 telekabel från kameran till monteringens autoguideport. Det går säkert också att ta sig fram via ASCOM drivrutiner (ASCOM är en standard för kommunikation mellan dator och olika astrofototillbehör) och en USB-kabel från datorn som du ansluter någonstans på monteringen, men jag bedömer detta som en svårare väg att få att fungera.

När du anslutit kamera och montering (USB + ST4-kabel) och startat PHD2, ska du först klicka på kontaktsymbolen nere till vänster för att ansluta programmet till monteringen. Fungerar detta. dvs får du beskedet "Connected" nere till vänster när du klickat på kontakten och sedan på rurtan "Connect all"?

Om du får beskedet "Connected" är allt väl så långt och du behöver inte bekymra dig mer om kopplingen merllan program, kamera och montering (dvs inget behov av att använda ASCOM).

Nästa steg är att klicka på knappen med de cirkulära pilsymbolerna och starta loopingen, dvs att kameran tar bilder med det tidsmellanrum du valt med löparen i rutan strax till höger om knappen. Du ska nu se ett antal stjärnor på PHD2:s huvudbiild. Ser du inga stjärnor behöver du kanske längre exponeringstid i loopingen eller så måste du justera fokus för Lodestar-kameran- Får du fram några stjärnor?

När du ser ett antal stjärnor i PHD2 klickar du på en lagom ljusstark stjärna så att den omsluts av en liten fyrkant. Klicka sedan på guidningssymbolen (den gröma symbolen omedelbart till höger om loopingsymbolen med pilarna). Nu startar kalibreringen vilken tar 3 - 5 minuter. Ett gulmarkerat kors av linjer med stjärnan i mitten visas medan kalibreringen pågår. Ser du dessa linjer?

Efter genomförd kalibrering låser PHD2 guidningen på stjärnan och de korsande linjerna övergår till att bli gröna och heldragna.

Lycka till!

Hälsningar
Rolf J
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by SvenP »

Mina tips för att få igång utrustningen, jag kör samma metod som DataRolf beskriver, och här gör jag ett försök till förklaring med de drivrutiner du också behöver

Ladda ned Ascom 6.4 plattformen
https://ascom-standards.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Från denna laddar du ned drivrutiner för monteringen och guidekamera
https://ascom-standards.org/Downloads/ScopeDrivers" onclick="window.open(this.href);return false; (scrolla till skywatcher)
Finns en särskild länk till starlights ascomdrivrutin:
http://www.daddog.com/ascom/sxcamera" onclick="window.open(this.href);return false;
Sätt i USB-2-kabel från kamera till dator (Låt bli ST4-anslutningen)
Sätt i USB kabel från handkontroll till dator (Ev en seriell)
Öppna PHD2 och klicka på ikonen längst ned till vänster och "Connect Equipment" dialogruta öppnas klicka i den på "Camera", scrolla ned till "starlight xpress sxv" och klicka på den.
Klicka på "Connect" och ange sedan fokallängd mm i de rutor som kommer upp, pixelstorlek på guidekameran känns av automatiskt
Klicka på "Mount" och scrolla ned till "skywatcher (ascom)"
Klicka sedan på verktygsikonen och ange comport mm (du kan behöva pröva fler än en port för att få kontakt)
Klicka på "Connect", nu ska du ev. få upp dialogrutor för monteringens guidingrates mm men dessa känns av automatiskt.
När både kamera och montering är connectade klicka på "Close" för "connect eqiupment". (Inte disconnect)
Nu kan du starta loopen med t.ex 0.5 eller 1 sek.
Välj en guidestjärna (när du justerat fokus) genom att klicka på den så att det blir en fyrkant runt den, och klicka på guideikonen. Nu ska PHD2 börja kalibrera om detta inte är gjort tidigare. Det går av sig självt och efter ett par minuter startar guidningen och du kan börja ägna dig åt alla andra problem inom guidningen som olika inställningar och viktbalansering mm, har du tur fungerar det ganska bra.


/SvenP
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

Tack för svar, känner att jag gör precis som ni beskriver, får kontakt med kamera och montering inga problem.
Får upp fina stjärnor och kan klicka en fyrkantsymbol, runt stjärna. Får igång looping, står iallafall det längst ner i vänstra hörnet, börjar räkna west 1,2,3,4, får en stund efter ett meddelande, looping failed, no star detected. Kan aldrig trycka på guidesymbol går inte över i det läget.
Det jag känner är väl att jag inte får focus men provat massor.
Kan jag ha dåligt guidekikare, är en celestron refraktor på 600 mm.
Loadstar kamera, skulle vara bland dom bästa, allt köpt på astrosweden.
Fattar inte detta...
Har kollat youtube klipp...
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: phd2 guidning stegvis info

Post by Martin F »

blomma wrote:Tack för svar, känner att jag gör precis som ni beskriver, får kontakt med kamera och montering inga problem.
Får upp fina stjärnor och kan klicka en fyrkantsymbol, runt stjärna. Får igång looping, står iallafall det längst ner i vänstra hörnet, börjar räkna west 1,2,3,4, får en stund efter ett meddelande, looping failed, no star detected. Kan aldrig trycka på guidesymbol går inte över i det läget.
Det jag känner är väl att jag inte får focus men provat massor.
Kan jag ha dåligt guidekikare, är en celestron refraktor på 600 mm.
Loadstar kamera, skulle vara bland dom bästa, allt köpt på astrosweden.
Fattar inte detta...
Har kollat youtube klipp...
Står det verkligen no star detected? Inte no movement of star detected eller liknande?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

Jo det är nog riktigt no movement of star detected, skall det nog vara.
Kan det hjälpa att hitta felet ?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: phd2 guidning stegvis info

Post by Martin F »

blomma wrote:Jo det är nog riktigt no movement of star detected, skall det nog vara.
Kan det hjälpa att hitta felet ?
Kolla denna länk. Kan bero på t.ex att du inte matat in korrekt brännvidd på guideteleskop eller pixelstorlek på guidekameran.
https://openphdguiding.org/man-dev/Trouble_shooting.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min E5823 via Tapatalk