Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Utrustning och metoder.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by magnuslar »

Hej!!

Jag har hållit på att förbättra och problemlösa min guidning ett tag men jag har ett problem som verkar kvarstå och som jag inte förstår var det kommer ifrån, och nu tänkte jag att jag postar om det här, och hör vad ni andra kan ha för idéer om detta. Så här ser ca 2 timmar av nattens fotande ut, i PHD2s logviewer:
PHD2_2017-12-04.PNG
Det jag är ute efter är de här spikarna i Dec, som kommer sällan och med ojämna intervall. De verkar inte alls motsvaras av något i RA. Ibland är det vinpustar osv, som orsakar utslag både i Dec och RA, men de här ser ut att enbart vara DEC (såvitt jag kan se, min logfil finns bifogad).

Här är närbilder på två av dem:
PHD2_2017-12-04_2.PNG
PHD2_2017-12-04_2.PNG (5.28 KiB) Viewed 6196 times
PHD2_2017-12-04_3.PNG
De är ganska rejäla med. Jag befann mig tidvis ute vid teleskopet igår när några såna här uppstod, och jag kan inte observera något som händer. Inga kablar som verkar fastna, inget som slår emot nåt, inget som antyder något som helst, alltså.....

Det jag har gjort:
- tagit isär hela monteringen, inklusive kugghjulet och snäckdrevet och rengjort och smort.
- satt samman det och justerat avstånd snäckdrev - kugghjul så det är så tätt det kan utan att greppa ("stalla") och få "motor lag".
- bytt ut guideteleskopet med misstanke om att det var glapp i fokuseraren på det andra) - verkar inte påverka dessa spikar i alla fall. (jag har guideteleskop, Celestron 600 mm, inte off axis guider)
- gjort noggrann polinställning
- kontrollerat och haft mig.
- ställt in PEC och kör nu med PEC som standard

Jag har fått ner RMS från ca 0,8-0,9 när dte var bra till cirka 0,6-0,7 nånting (grovt räknat)- förutom de här spikarna då.

Vad kan det vara?
- Guideteleskopet löst? Men enbart i Dec??
- nånting i snäckskruven? Min växellåda mellan motorn och snäckskruven är gammal (ny är på ingång) - men det kan väl inte orsaka sånt här?
- UFO som landar på teleskopet?
- TIllfälligt gravitationsfall?
Alltså.... min fantasi är begränsad här. Vad skulle det kunna vara som jag ska kolla på?

Magnus
Attachments
PHD2_GuideLog_2017-12-03_180524.txt.zip
(372.71 KiB) Downloaded 334 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Lämpligt nog var jag ute på balkongen igår natt och meckade med monteringen. Tog en stund innan jag fick igång guidningen efter ett års uppehåll.

Det står i din setup att dithering är aktiverat, stäng av den och se om den ger någon störning som orsakar detta. Det går att ställa in phd så att den skriver ut när den gör dithering i grafen.

Ser det likadant ut både med pec aktiverat och inte?

Varje spik inledds med en lång positiv guidepuls, märkligt eftersom kurvan ser jämn o fin ut innan.

Har du rätt storlek på dec kompenseringen för kugg glappet? Blir ju i regel olika beroende på var i dec drevet du befinner dig.

När du skall lägga upp filer här annat än bildfiler måste du i regel zippa de först.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by magnuslar »

Hej!
Ja den skriver ut när den ditherar, och det är inte då de här spikarna uppträder. RMS räknas också utan dithering och settling. Tittar du på log-filen så ser du. De här spikarna uppträder med oregelbundna intervaller en bra bit från dithering-perioderna.

PEC påverkar ju bara RA.....? Och ja, de här har varit med mig ett tag, med eller utan PEC.

Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by micke187 »

Hmm mystiskt. Har fått så ofta på RA men inte så på dec. Kan vara en strömspik som gjort att den korrigerat för mycket? Kan ju vara backlash också? Själv har jag alltid kameradelen lite tyngre så den inte kan pendla mellan glappet.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Jo pec borde inte påverka tycker jag men det här felet borde inte uppträda heller. Men då kan vi utesluta den påverkan. Lågt rms du får, igår låg jag på 0.85 som bäst. Brukar kunna komma ned något lägre ibland med min helt standard eq6.

Jag fyllde på med mer info i första svaret.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by magnuslar »

Hej!
OK, zippad.... nu är den bifogad då.

Jag såg först inte att det var en puls som inledde spikarna...hrm. Backlash kompenserar PHD för och justerar värdet under tiden.

Intressant nog ser det ut som att en puls skickar iväg DEC, som du säger Lars, men nästa puls, lika stor men i andra riktningen, förmår inte skicka tillbaka den. Är det backlash som spökar här? Att backlash-kompensering först slår in när det av nån anledning inte behövs (som om taggarna osv ligger "an" och så skickas den iväg, men i nästa moment så har ett spel uppstått, och då är det adekvat med backlash?

En källa till backlash här är att snäckdrevet och dess kullager inte är belastat, så det kan uppstå ett sidledes spel där snäckdrevet kan glida lite (om ni förstår vad jag menar). Man hanterar detta genom att pressa samman klossarna som snäckdrevet fäster i, så det inte är nåt spel. Men här kan ju temperaturen spela roll. Bättre är att lägga in en fjäderbricka där (belville washer) men hittills har jag inte lyckats köpa en enstaka så liten fjäderbricka från något enda ställe i Sverige...

Andra förslag?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Just där spiken är ser det ut att vara glappet i kuggarna som orsakar det och ev backslash kompensering från PHD. Men då är det märkligt att det går bra så långa stunder mellan, rimligen borde den reglera oftare uppåt än vad spikarna visar om inte pol inställningen ligger lite off. Vilken precision har du på polinställningen?

Möjliga åtgärder:

Motvikt som nämndes så att kuggarna alltid ligger emot åt ena hållet.

Fjäder som drar i DEC axeln.

Offsetta pol inställningen.

Köpa ny dyr montering...

Svårt att ställa in spelet perfekt. Dels den justeringen när man skjuter på hela snäckdrevet in mot huvuddrevet, dels i snäckdrevets axiella lager. Man får köra dec axeln hela varvet runt för att se att den inte låser i vissa vinklar där spelet blir för litet. Ovanpå detta har man då temperaturförändringar som du nämner. Blir aldrig perfekt med dagens krav som högupplösande kameror och teleskop ställer, men EQ5/6 är nog det bästa vi har för en överkomlig summa pengar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by magnuslar »

Hej!

Micke:glömde svara: strömspik tror jag inte, faktiskt - då borde ju andra saker också reagera, som RA...eller? Du har alltid kamerasidan tyngre? Hrm. Top-heavy säger de om Losmandy, vad jag förstått. Men jag balanserar faktiskt så gott jag kan, så det blir jämnt

Och Lars: ja det pekar väl på nån slags backlash-grejja. Jag tänker nu att det kanske är så att i vissa lägen så kompenserar PHD för backlash när det inte är nåt, och då blir det de här spikarna. Men hur uppstår den situationen? Jag föreställer mig nånting sånt här:

Backlash-kompensationen kommer när den byter riktning. Och det är då som det borde vara glapp. Av någon anledning så, just i perioder när det inte kommit någon puls alls en stund, så verkar glappet då försvinna och så kommer backlashkompenseringen och skapar en spik.

Om jag nu balanserade som Micke säger, eller som du säger Lars med tyngd osv - då skapar jag ju en situation där den alltid ligger an på ena sidan, men inte på den andra. Dvs backlash-kompensation skulle behövas på ena, men inte andra hållet - eller....tänker jag fel här?

Jag tänker testa ikväll med att
1. stänga av backlashkompensationen
2. bara guida i en riktning

Polinställningen, lars, är inom ca 2 bågminuter enligt Guiding Assistant.

Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Vad kan vara på gång med min DEC-guidning?

Post by micke187 »

Nu vet ja ju inte vad du använder för strömförsörjning men det jag hört är om man använder ett batteri så kan det ge strömspikar eftersom det inte riktigt är en stabil försörjning som man kan reglera volten på. Och även billiga strömadaptrar kan ge det fenomenet. Ett stabilt nätaggregat är att föredra så slipper man det. Så ibland när det väl ger en korrigering kan volten hoppa till så den överkorrigerar. Tycker ändå de ser ut som att RA också hoppat till ett par ggr i grafen.

Och det med balanseringen är att ha kameradelen lite tyngre är som du säger att om kuggena alltid ligger an mot varandra hela tiden så behövs det bara korrigera åt ett håll. Det behövs inte mkt obalans heller. Och det hjälper lite om polinställningen är något of. Tror jag har runt 2-3 bågminuter of.
Själv använder jag ingen pec eller backlash-kompensation och har fått under 0.7" rms som bäst med min heq5a.Men nu har jag iofs remdrift på min montering så det har ju en fördel att backlashen inte är så stort problem. Men har ändå så eftersom jag inte fått glappet i snäckväxeln så bra som jag vill.
Så east heavy på RA och kameradelen tyngre på dec. Tror faktiskt inte spelar nån roll vilken montering man har gällande balanseringen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8