Autoguidelösning, men hur går det till?

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by Nokturner »

Mörkret börjar närma sig och jag kollar runt lite på guidning och hittade detta som kan vara en del i en lösning för mig att guida en Sky-Watcher Star Adventurer också i DEC, men behöver förstå hur det hela går till:

Enligt denna länk https://www.astroeq.co.uk/tutorials.php ... stommotors som jag försöker förstå så löder man in anslutningskablarna till en stegmotor med 1,8 graders stegvinkel direkt i handkontrollen till en Sky-Watcher EQ5-tvåaxlig motorstyrning och skall på så vis få bättre guidemöjligheter än med Sky-Watchers egna originalmotorer i motorpaketet, se länk https://astro.astrosweden.se/sv/article ... onteringar. Men 1,8 graders stegvinkel ger ju vad jag förstår en vinkelförflyttning av monteringen (det monterade teleskopet) på knappt 17 bågsekunder per steg och det lär väl knappast gå att guida framgångsrikt med...?? Detta då utväxlingen i EQ5-ans snäckväxel uppges vara 144:1 och den kuggremsdrift enligt första länken som motorn kopplas till snäckväxeln genom ger 2,7/1.

Sky-Watchers originalmotorer i motorpaketet uppges ha en stegvinkel på 7,5 grader och är ihopbyggda med en växel på 120:1 och ger då 5760 steg per utgående varv på motoraxeln, vilket då skulle ge en vinkelförflyttning av monteringen (ytterligare 144:1 genom dess snäckväxel) på 1,56 bågsekunder per steg och det känns ju rimligare.

Utöver hela steg kan kontrollen också mikrosteppa motorerna i 1/2 och 1/4 steg, detta enligt denna spec: https://www.astroeq.co.uk/tutorials.php ... ?id=ratios. 1/4 steg skulle då med en motor med 1,8 graders stegvinkel ge drygt 4,2 bågsekunder per steg, men även det känns ju kanske högt för att ge fungerande guidning?

Enligt webbsidan i första länken skall ju det hela fungera att guida med, och tom bättre än med originalmotorerna. Hur kan man med en stegmotor med 1,8 grader stegvinkel, mikrosteppad till 1/4 steg, genom en kuggremsväxel på 2,7:1, följt av monteringens egna snäckväxel 144:1, få fungerande guidning med tillräcklig upplösning på monteringen genom att koppla den till Sky-Watchers handkontroll (den i den andra länken som följer med det tvåaxliga motorpaketet)? Vad är det jag inte förstår eller har missat/räknefel? Eller behövs det inte mindre än en stegvinkel på 4,2" för att guida bra (ja typ 1-2" RMS)?

Med hopp om kommande molnfria vinternätter :-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by AstroFriend »

Hej,

Du kan läsa här så ser du de totala utväxlingarna och steg vinkel för de olika EQ monteringarna.

http://eq-mod.sourceforge.net/prerequisites.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Där är utväxlingen med växellåda och snäckväxel ca 705:1


Ger lite översikt hur de brukar dimensioneras. Med Star Avdenturer fotar man i regel med kortare fokallängder och då är kravet lägre. Snäckväxeln i DEC på en Star Adventurer är mycket grov, men läste tidigare här om en som tänkte använda den.


Räkne exempel:
Antal bågsekunder på ett RA varv = 360*60*60 = 1296000.

144:1 snäckväxel

5:1 extra växel låda

1.8 graders steg motor, 360/1.8=200

64 mikro steg

Man får då:
1296000/(144*5*200*64)=0.14" per mikrosteg

Ser du tänker använda samma styrkort som Tony använder. Kompatibelt med EQMOD och Skywatchers protokoll. Tony kan säkert ge en massa tips om hur du kan lösa det. Fast förstår inte en sak, skall du ersätta orginal RA servomotorn med en stegmotor?

RA motorn i Star Adventuren ser ut att vara av bra kvalite, här kan du se hur den ser ut inuti:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... epair.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by Nokturner »

Oj! Kom nu på hur det går till, hade blandat ihop saker och ting, eller rättare sagt information från två helt olika webbsidor angående mina sökningar efter guidelösning. Den sida jag refererar till här i första länken ser jag nu använder något som kallas AstroEQ för att styra RA o DEC-motorerna. Denna lösning mikrosteppar motorerna i alla fall i 32 mikrosteg och kanske mer vad jag kan se, och då blir det ju bra noggrannhet i stegen.

-----------------------------------

Hej AstroFriend! Ser du kompletterat ditt svar med mer info sedan jag läste det i går. Ja, det är ju AstroEQ som Tony använder, hittade den tråden: viewtopic.php?t=14211.

Ja, hade StarAdventurern haft en stegmotor på RA-axeln hade det ju varit ett alternativ, har inga planer på att byta ut mot stegmotor, men kollade de bilder på din hemsida du tog när du skruvat isär din för att laga/justera växeln och det gav ju lite tankar om kommande utvecklingsmöjligheter med den...

Jag får kolla mer på detta med AstroEQ tills jag börjar förstå om det kan användas för mitt syfte att få guidning i DEC med en DIY-stegmotorlösning på DEC-axeln och bibehållen DC-motor på RA i StarAdventurern. DC servomotorn med pulssensorn i StarAdventurern har ju den uppenbara fördelen att den i princip inte drar någon ström alls, 40 timmar på 4 st vanliga små AA-batterier.

Ja, det är nog mig du läste om här tidigare som tänkte försöka använda snäckan i DEC på StarAdventurern för guidning... Men innan jag ger mig på att försöka modifiera snäckan vill jag hitta resten av lösningen, dvs lämplig DEC-motor, drivkort/interface och en ST-4 ingång till detta för guidesignalen från PHD som jag kör på en 8" win10 tablet PC.

Fredrik
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by Tony »

Hej
Jag använder inte handkontrollen utan bara spelkonsollen som EQmod erbjuder.
För att få mera info om hur handkontrollen ska handhas så bör du gå in på AstroEQs forum.
Där kan du ju även ställa frågor till Tom Carpenter direkt.

Har försökt att luska fram om han har några svenska kunder, men har inte lyckats hittills. Dom är för anonyma.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik,
Om du nu skall ge dig på en så stor ombyggnad kanske ett alternativ vore att utgå från något annat än Star Adventuren?

På Stjärnhusets astroboot sida finns det ett par EQ3 monteringar. Ett med tripod och ett nytt huvud utan tripod. De borde vara relativt enkelt att montera dit stegmotorer i båda axlarna på. Fast Star Adventurn har nog bättre uppbyggnad i RA axeln även om den är svår att ändra på.

Frågade nog vid din tidigare tråd om vid vilken fokallängd och exponeringstider du planerade för, var det inte 400mm?

ps.
Det är ofta jag redigerar mina gamla inlägg, speciellt när jag skriver via mobilen, den skriver inte som jag tänker.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by Nokturner »

Hej igen!

Jo, man kan tycka att det kan vara bättre att utgå från en teleskopmontering istället för Star Adventurern. Men jag gillar konceptet med portabiliteten.

Nu kan jag väl inte påstå att den 6" newtonreflektor SW 150PDS (f=750 mm) jag själv tycker att jag astrofotat några bilder framgångsrikt med monterad på Adventurern är så väldigt portabel, men mer portabel än vad en teleskopmontering skulle bli om den också skall med och bäras.

Som det är nu så packar jag på mig alla grejor i ett svep: teleskopet i ena handen, bord o stol i andra, i ryggan Adventurern, guidekamera, kamera, motvikt, stativ, tabletdator för PHD guiding, dagghuv, strömförsörjning och allt vad det är och bär allt på en gång till o från lägenheten/bilen och dit jag önskar, vilket väder, vind och före får avgöra.

Om jag någon gång skaffar en teleskopmontering siktar jag på typ en EQ5 Pro Synscan, som jag tror är bättre lämpad för astrofoto med typ en 150PDS eller motsvarande.

Så långt känner jag mig mycket nöjd med Star Adventurern efter en halv mörkersäsong med den och provar mig fram vad jag behöver komplettera och var gränserna går för den uppställning jag har nu. Guidemöjlighet i DEC står absolut överst på önskelistan, mest då för att snabba upp polinställningen (som då inte behöver vara lika exakt) och för att kompensera för det flex som uppstår i uppställningen över tid när teleskopet följer motivet över himlen.

I eftermiddag har jag dock "trimmat" stativet, ett gammalt Manfrotto 055XB/UL13 kamerastativ hittat på Erikshjälpen. Det blev minst dubbelt så stabilt sedan jag nu monterat spridare på stativbenen som stagar upp mittpelaren i dess nederdel. Oj vilken skillnad det gjorde! Dessutom hittade jag också i dag en funktion i SharpCap för att göra polinställning med hjälp av guidekameran som som sägs fungera enkelt, utmärkt och exakt. Detta sammantaget kanske eliminerar behovet av guidemöjlighet i DEC. Lägger därför ner det projektet för tillfället, tills det eventuellt visar sig att jag ändå behöver DEC-guidning sedan jag på nytt varit ute under stjärnorna med uppställningen igen.

En vad jag tycker lyckad bild med uppställningen från i vintras, länkar till mitt inlägg i förra tråden jag startade om detta ämne SW 150PDS, f=750 mm, kameran i primärfokus, guidning i RA: viewtopic.php?f=11&t=14961&start=15#p69108
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik,
Din Orion är verkligen bra, men som du säger får du till ännu bättre följning/guidning får du till det där sista också.

Jag vet dock inte om jag håller med om att du kan slarva med polinställningen bara för att du ordnar guidning även i DEC. Det kommer stämma i en punkt/stjärna men i övrigt får du en vridning av fältet. Man kan kanske till o med säga att ju bättre följning du får ju mer syns ev felinställd polinställning. Azimutala monteringar löser det genom en 3:e axel som följer objektet, den tredje vrider kameran i takt med att bildfältet roterar. Du kanske såg tråden jag skapade nyss om just en sådan vridare?

Star Adveturer tycker jag också är jättebra, men jag har begränsat mig till 150mm fokallängd, inga våldsamheter här inte :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by Nokturner »

Ja visst blev Orion fin :-) Har kollat över hela uppställningen nu och eliminerat, eller i vart fall ordentligt minskat, några fler källor till flex och rörelse/glidning när tyngdpunkten förskjuts under följningen (hur noggrant jag än försöker balansera allt) som jag hittade i alla möjliga olika slags förbindelser som håller ihop allt från stativ till själva huset för Star Adventurern.

Nu får nya försök ute under stjärnorna utvisa hur det hela fungerar. Förhoppningsvis funkar allt tip-top nu utan att också guida i DEC och jag kan glömma den biten :-)

Smart lösning det där att rotera också själva kameran i en AltAz-montering!

Har ett Samyang 135/2 som jag är sugen på att testa på Star Adventurern för wide field. Skarpt på f/2 och synbarligen också utan kromatisk aberration eller coma på denna öppning (ja, en aning coma allra längst ut i hörnen då vid test mot stjärnor).
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik,
Vad bra du kunde elliminera några felkällor och slipper bygga komplicerad dec guidning.

Blir spännande att se vad Samyangen presterar, testar du nu i dagarna?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by Nokturner »

Tror inte det blir så snart jag testar den på allvar, men tog några testbilder med bara kamerastativet från balkongen utan följning för att se om den verkade bra vid leverans. ISO 100, 1 sek exp tid, bländare 2, fjärrutlösare. Utsnitt beskuret till ca 100 % med 16 Mp APS-C sensor. Pålagd Lightrooms standard skärpa för skärm vid export till JPG. Inte helt säker på att jag verkligen naglade fokus 100 % i yrvaket tillstånd, men jag gjorde vad jag kunde med hjälp av live view och max förstoring. Tror ändå det blev rätt bra, möjligen perfekt. Något lätt dis i luften, inte helt gnistrande stjärnklart.

Första bilden ca en fjärdedel från bildcentrum:
En fjärdedel från centrum-9876.jpg
Samma men plus tre steg i efterbehandling för att se fler stjärnor:
En fjärdedel från centrum +3-9876.jpg
Nästan helt uppe i övre vänstra hörn:
Övre vänstra hörn-9883.jpg
Helt uppe i övre vänstra hörn +3 steg i efterbehandling:
Övre vänstra hörn +3 steg-9883.jpg
De övriga hörnen såg ungefär likadana ut som detta.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by AstroFriend »

Hej,
Intressant att se och stjärnorna ser ju bra ut till hörnet.

Men förstår nog inte riktigt det du skriver:
"Utsnitt beskuret till ca 100 % med 16 Mp APS-C sensor"

Alltså inte croppad aps-c?

Har du läst något om hur objektivet uppför sig på fullframe?

Tack för du testade och la upp bilden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Autoguidelösning, men hur går det till?

Post by Nokturner »

Ja det där med 100 % och vad det egentligen betyder. Tror det saknar betydelse här i forumet då bilderna verkar förstoras till 100 % av sig själv då man klickar upp dem större. Med 100 % menar jag att en bildsensorpixel visas som en bildskärmspixel, dvs att bilden inte går att croppa mer utan att interpolera upp storleken, och då framträder ju inga fler detaljer för det. Alltså, de obeskurna bilderna fångade på kamerasensorn har sidorna 4912x3264 pixlar. Sedan beskar jag ut ett utsnitt i övre vänstra hörnet på 1167x775 pixlar. Resultatet borde bli att ca en kamerapixel visas som en skärmpixel. Men nu när jag kollar upp hur forumet egentligen visar bilderna så visas de ju just så när man klickar upp dem större och informationen om 100 % är ju då egentligen överflödig.

Nu blev ju detta jättekrångligt då jag försöker förklara, men en liten bild får illustrera. Rektangeln i övre vänstra hörnet är det utsnitt av hela bilden jag lagt upp här:
Övre vänstra hörn +3 steg croprektangel-9883.jpg
Enligt tester jag sett på nätet på fullframe har objektivet fortfarande obefintlig, eller i varje fall obetydlig, coma i hörnen på full öppning, men kantskärpan sjunker förstås, men är fortfarande högre på f/2 än vad många fasta objektiv är i centrum och på f/2,8 (!) Otroligt men sägs vara så enligt test jag sett.