Flex?

Utrustning och metoder.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Flex?

Post by micke187 »

Var ute igår å skulle testa den nymoddade kameran men fick ganska snabbt problem med följninen på RA axeln.
Dec kurvan låg så bra som den kunde (under 1") RA kurvan låg till en början med relativt bra tills efter 4-5 minuter så åkte den ur grafen å kom aldrig tillbaka på rtt spår.
Så efter ett tag gav jag upp efter massvis försök att rätta till.
Så min fråga är kan det var flex i guidettuben som ställer till det? Märkte efter ja slutat att guidetuben stod väldigt fel ur vinkel jämt mot själva teleskopet med.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flex?

Post by AstroFriend »

Om det är flex så fortsätter ju guidningen att fungera medans huvudkameran visar stjärnspår. Om guide teleskopet pekar aningen vid sidan om bör inte göra så mycket om inte objektekt befinner sig nära polstjärnan vilket alltid är svårt.

Tog du några skärmdumpar av phd2 hur det såg ut?

Hur var det guidestjärnan, tillräcklig stark, s/n bör ligga över 3. Jag har också qhy5 och phd2.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

Mm misstänkte att de inte var så enkelt. Skulle fota rosettenebulasan igår så är ju en bit från Polstjärnan.
Tyvärr så tänkte ja inte på att ta nån skärmdump hade fullt upp med att få bukt på följningen.
När ja gjorde drift align så fick jag dec-kurvan så gott som perfekt (iaf för mig) låg under 1arcsekund.
Sen när ja svingar till väst för att rätta till RA-axeln så funkar det fint de första 5 minuter ligger å pendlar mellan 1-2arc-sekunder sen efter ett tag så tar den å seglar upp å stannar lååångt uppåt. Så det är vel antagligen polinställningen som inte är bra ändå?
Har aldrig haft svårt förut att få fin kurva så antog att de måste varit flex eller iaf nånting med guidetuben som hänt.
S/N var ganska hög runt 35-40 så de borde de inte varit.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flex?

Post by AstroFriend »

Styrkan på stjärnan måste räcka till, men den får ju heller inte vara kraftigt över exponerad.

När jag guidar brukar jag få bäst resultat med 1 sek exponeringar, vid svaga guide stjärnor kan jag gå upp till 2 sek men blir sämre.

Jag tror du efteråt kan få ut data ur phd hur kalibreringen gick, försök lägg upp den bilden här. Ligger axlarna rätt? Skall ju följa ra o dec.

Jag har gjort en tutorial för driftalign, tror den stämmer bra. Brukar använda den själv när jag glömt bort:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Flex?

Post by ragge »

micke187 wrote:...Märkte efter ja slutat att guidetuben stod väldigt fel ur vinkel jämt mot själva teleskopet med./Micke
Om guidetuben flyttat på sig har du ett mekaniskt problem. Se till att den sitter fast. Den får inte heller peka (mer än bara lite ) snett, för då kan du få fältrotation.

Innan du felsöker på guidningen, testa att köra oguidat och se hur det går. Kanske har du något grundläggande fel som måste fixas först, något som guidningen inte bör "belastas" med.

Ragnar
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

AstroFriend wrote:Styrkan på stjärnan måste räcka till, men den får ju heller inte vara kraftigt över exponerad.

När jag guidar brukar jag få bäst resultat med 1 sek exponeringar, vid svaga guide stjärnor kan jag gå upp till 2 sek men blir sämre.

Jag tror du efteråt kan få ut data ur phd hur kalibreringen gick, försök lägg upp den bilden här. Ligger axlarna rätt? Skall ju följa ra o dec.

Jag har gjort en tutorial för driftalign, tror den stämmer bra. Brukar använda den själv när jag glömt bort:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
S/n på stjärnor har ju iofs varit starkare förut när man kört då de funka bra men känns inte som de kan va felet men ja ska testa på starkare stjärnor nästa gång å se fall de blir nån skillnad.
1 sekund brukar ja med ligga på och det har funkat bra hitills.
Ja får ta å kolla fall ja kan fixa fram log filerna när ja kommer hem sen.
Får ta å kolla upp din driftalign där om de kanske nåt man missat eller om det kan va nån inställning som ändrat om sig .
Datorn har ju fått sig endel uppdateringar på senaste så kanske hänt nåt i phd2 när den blev uppdaterad.
ragge wrote:
Om guidetuben flyttat på sig har du ett mekaniskt problem. Se till att den sitter fast. Den får inte heller peka (mer än bara lite ) snett, för då kan du få fältrotation.

Innan du felsöker på guidningen, testa att köra oguidat och se hur det går. Kanske har du något grundläggande fel som måste fixas först, något som guidningen inte bör "belastas" med.

Ragnar
Jo det är nog på tiden att försöka fixa så den sitter lite bättre.
Har dock planer på att skaffa en guidetub med bättre fästanordning på för den ja har nu sitter bara med en bult så den är ju väldigt lätt vrida på..
Mm ja får nog testa de när det blir väder igen men får bara hoppas de är något enkelt man glömt bort bara för har ju funkat väldigt bra förut så tycker de är konstigt om de inte är nåt med monteringen vill säga.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

Ja har autoguide speed satt på 1x på handkontrollen kan de va det som är mitt fel tro?
Ska inte de va ställt på 0.5x eller har det ingen betydelse? :?:
Vet inte hur det blivit så men kan ha kommit in där å ändrat omedvetet.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flex?

Post by AstroFriend »

Ok, du har nog det lite annorlunda kopplat än vad jag har. Jag har kopplat min QHY5 till datorn. Sedan guidar datorn via EQ direct anslutningen.

Du verkar ha din kopplad till EQ monteringen via ST4 kontakten. Det har jag inga erfarenheter av och trodde inte ens PHD gick att använda så.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

Jo då de funkar fint å köra så.
Ja har kameran kopplat till montering via st4 sen vidare till datorn via usb. Är många som kör så har ja sett.
Har tänkt att köra genom eqmod framöver tills ja lär mig att köra de smidigare men för tillfället har ja bara phd2 som ja använder :)
Finns i handkontrollen 4 olika autoguide hastigheter att välja på 0.25x 0.5x 0.75x och 1x. Så om ja fattat de rätt så är det ungefär som aggressivness i PHD2.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Flex?

Post by ragge »

micke187 wrote:...Finns i handkontrollen 4 olika autoguide hastigheter att välja på 0.25x 0.5x 0.75x och 1x. Så om ja fattat de rätt så är det ungefär som aggressivness i PHD2.
När ST4-porten får en kort puls (+/-dec resp +/-ra) så ökar/minskar monteringen hastigheten med den faktorn du nämnde multiplicerat med den tracking speed man har (tex siderial) under den tid som pulsen varar. Alltså totalt dubbla tracking speed (plus) eller stopp (minus) om du har valt 1X.

För låg faktor funkar inte nära NCP, för då blir det för dålig respons på RA (men inte DEC).
0.75 eller 1.0 tycker jag funkar bra till det mesta.

Ragnar
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

Får börja med att ändra tillbaka till 0.5x å se fall de blir nån skillnad. Får hoppas att de är nåt sånt enkelt som är problemet .
Tycker ju när man ställer in polstjärnan relativt noga manuell så tycker ja inte att RA-axeln ska dra iväg så mycket som den gör. Har inte gjort så förut iaf.
Den har hållt sig ganska bra innan de är dags för drift alignen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

tog en skärmdump i phd2 å så här såg axlarna ut. Men kom på en sak till att det inte gjordes någon korrektioner på RA-axeln utan bara på DEC-axeln gjordes de korrektioner. Är det någon inställning som har ändrats?
för stjärnan rör sig i alla riktingar när ja börjar med kalibreringen.
åh blir tokig snart tror ja :P
phd 2 graf.PNG
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

Ja nu fick man äntligen löst problemet på phd2.
Trodde man hade läst på tillräckligt om programmet men det fanns en del man missat..
Nu har man fått det att funka mkt bättre än förut:)
Lägger till grafen man fick till när man var ute förut å testade lite. Går nog att förbättra ytterligare men just nu är man nöjd med grafen :)
Skärmklipp3.PNG
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flex?

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Vad skönt du fick ordning på guidningen nu så du inte missar att fota de klara nätter vi får. EQ5 har nog samma precision som min EQ6. När det går som allra bäst brukar jag få 0.65" i rms error för det sammanlagda felet i båda axlarna. Då hade jag off-axis guidning och alltså samma fokallängd på huvudteleskop och guideteleskop. Antagligen skulle det kunna bli ännu bättre om jag gick igenom min montering med några modifieringar.

Håller tummarna nu att du kan ta många foton framöver!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flex?

Post by micke187 »

Tack Lars! Ja läste lite i din tutorial å den var lite lättare att fatta än andra så nu är det bara molnfria och månfria kvällar som behövs :)
Ja märkt att det är endel PE i monterigen men nu efter ha lagt dit en extra vikt på så blev den bra mkt stabilare. Så lite obalans gjorde mycket.
Du har inte tänkt på en rowan belt mod? Har sett att de kan göra mycket med bältdrift:)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8