PHD2 dockad till egen montering.

Utrustning och metoder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Att tänka på för er som har fjärrstyrda teleskop med jordledning.

När åskan går så fungerar jordledningen som en jordledning (!) och nätverkskabeln/elkontakten som en som en antenn.
Däremellan finns moderkortet som fungerar som en "säkring".
Alltså så blir det lika som den där forskaren-vad han nu hette- när han flög en drake med stållina i åskväder.

-KOPPLA UR SLADDARNA! när dom inte används, inte bara elkontakten.

Jag bjuder på detta tips, mig kostar det 11500 kr!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by ragge »

Tony wrote:Att tänka på för er som har fjärrstyrda teleskop med jordledning.

När åskan går så fungerar jordledningen som en jordledning (!) och nätverkskabeln/elkontakten som en som en antenn.
Däremellan finns moderkortet som fungerar som en "säkring".
Alltså så blir det lika som den där forskaren-vad han nu hette- när han flög en drake med stållina i åskväder.

-KOPPLA UR SLADDARNA! när dom inte används, inte bara elkontakten.

Jag bjuder på detta tips, mig kostar det 11500 kr!
Kolla din hemförsäkring, de flesta bolag täcker nog datorer mm som slås ut av åskan. Jag hade en laptop vars moderkort gick till de sälla jaktmarkerna exakt samtidigt som en golvslipningsmaskin stängdes av och orsakade en "spik" på elnätet. Det täcktes av försäkringen, så jag kom undan med självrisken.
Jag bjuder också på tipset ;)
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Ja datakillen föreslog hemförsäkring. Den var dessutom bara 2 år.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Den dag jag har datorn mer eller mindre permanent arbetandes tänkte jag nog använda mig av wifi för att slippa sådana tråkiga överraskningar. Kör så ut till balkongen och det fungerar bra. På landet är det inte fri sikt mellan teleskop och kontrollrum så där har jag nätverkskabel mellan. Planen är att sätta upp en extern antenn så jag kan gå över wifi även där. Klart att om blixten slår ned direkt i observatoriet blir det nog mycket att reparera ändå.

Funderar även på solpanel/vindkraft för att slippa elförsörjningen men det är ju lite krångligare så det ligger längre fram i tiden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Håller på att trimma in en ny guidetub. Den är nu ändrad från focallängden 250 till 1200. Det tror jag matchar fototuben som har focallängd på 1500.
Canons sensorstorlek är 22.3 x 14.9 och ger ett bildfält som är 0,5x0,3 grader på himlen. Guidekameran har sensorstorlek på 1/3 tum ca 8.5 mm. Minns ej just nu hur jag räknade ut synfältet där men det var nån faktor på 57(?).

Det gav ju en del nya problem t ex med vikten som nu är ökat med 7 kilo (28 kilo totalt). Guidetuben är en newton 150x1200. Jag är inte orolig för vikten, jag tror stativet sväljer detta.
Det som återstår i trimningsväg är finjustering av balansen, och ett nytt periodiskt fel som jag måste lokalisera. Tidigare hade jag ett fel på ca 3,5 min som jag konstaterade kom från snäckskruven. Det verkar nu sväljas av PHD så det tycks va historia. Det nya felet ligger på ca 10 sek och verkar härröra från tidmotorns utgående axel. PHD hänger inte med där riktigt, det kan bero på mig som är lite novis på programmet, men det är väl önskvärt att ta bort grundorsaken till felet.
RA-rms pendlar på 2-3" och DE verkar hålla sig inom 0,8" cirkus.
-Vad som va märkligt är att jag fick ett bättre rms-värde med den lilla 250-tuben men ett sämre resultat på fotot.
-Bifogar en helt obehandlad bild på M71 som visar RA-felet i nord-syd riktning. Stjärnorna får en oval form i den riktningen. Bilden är på 30 sek 3200. Vad som är positivt är att felet är lika på varje bild.
-Finns väl inge värre än att laga ett fel som har gått sönder! (försvunnit) -återkoppling till mitt reparatörs-arbetsliv.
Attachments
m71-forum.tif
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Alltid kul att följa ditt byggprojekt.

Synfältet på huvudteleskop relativt guide teleskop är mindre intressant än pixelskalan. Men nu är det ju så bra att en guidekamera kan guida på bråkdelar av en pixel. Om huvudteleskopet med kamera har en pixelskala på 1"/pixel kanske guide teleskop med kamera klarar sig med 2"/pixel. Om då guidekamerans pixlar är 3my och huvudkamerans är 6my så skulle guide teleskopet idealt ligga på 1/4 till 1/2 fokallängden relativt huvud teleskopet. Med kortare fokallängd är det lättare att få bra ljusstyrka på teleskopet och därmed kortare exponeringar på guidekameran.

Sedan får man ju ta hänsyn till att huvudkameran är en färgkamera och guidkameran är en monokrom. En färgkamera interpolerar man fram färgerna från och det innebär att man i praktiken bara har halva pixelskalan, alltså 2"/pixel i detta fall. Men man kan ju återvinna den fulla upplösningen och lite till på ett undersamplat system med avancerad bildbehandling och hur man har tänkt hantera det avgör ju lite grann var man skall sätta kraven.

I mitt fall har jag ju en off-axis guider, det är ganska lätta att åstadkomma på en refraktor och betydligt svårare på en mindre reflektor. Ditt teleskop är ju jättestort så där kanske det skulle gå att klämma in. Fördelen är ju att det blir lättare och mer stabilt utan flex, borde vara viktigt på ett spegelteleskop även om ja inte hört det sägas så, beror väl kanske på just det att det är få som har off-axis på ett spegelteleskop. En följd av off-axis guiding är att man har samma fokallängd på huvudteleskop och guideteleskop, de är ju samma. Då kan man ha lite större pixlar på guidekameran och därmed få bättre känslighet. Urvalet av guidestjärnor blir dock mycket mindre än med ett separat guide teleskop. Jag har dock sällan problem att finna några, teleskopet är f/5.3 och kameran en relativt okänslig QHY5.

När jag tar 2 sekunders exponeringar blir guidningen inte så bra, men måste under vissa omständigheter ta så långa för att få ned bruset. Tar 1 sekunds exponeringar blir det bra. Ännu kortare kanske vore ännu bättre men då blir det för brusigt samt att datorn protesterar.

Att du får bättre kurva med den korta fokallängden men sämre bild kanske kan förklaras med att grafen räknar ju i hela pixlar och då måste det ju vara mycket större fel med den korta fokallängden relativt den långa för att synas om det är samma guidekamera. Nu räknas kanske dock pixlarna om till bågsekunder. har du ändrat fokallängden i PHD?

Det verkar mycket klokt att få bort alla mekaniska brister så att autoguidern får mindre att korrigera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Jag har ju valt guidetub i stället för off-accis, så det är ju bara att spinna vidare på den linjen.
Guidekameran har 3,75 um och är en färgkamera. Jag har inte tänkt på om det går att välja bort färgdelen som ju är oviktig i det här fallet.
I PHD har jag ändrat på focallängden i kalibreringsrutan. Går det att ändra på fler ställen? Verkar faktiskt som om nånting inte stämmer där..
Är inte måttet 1" tänkt att motsvara 1" -alltså en sekund i grader räknat på himlavalvet?
En fråga är även vad siffran till vänster i RMS-rutan betyder? 1" brukar motsvara (1,5)..

Angående flex så sitter tuberna stadigt i hopsatta. Guide tuben sitter först på sedvanligt sätt, sen dessutom fastnitad i bägge änder på stora tuben.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Färgfunktionen i kameran ligger i hårdvaran, det är färgfiltren som avgör om det är en färgkamera och de är ordnade i en Bayermatrix. Tyvärr så försvinner mycket ljus i färgfiltren, kameran får bara ca 1/3 av känsligheten, därför är det att föredra en monokrom kamera för guidning.

Ja off-axis på en Newton är det nog mycket pyssel med och du har ju kommit långt med din extra guidetub, var mer bara som information jag skrev det.

1" = bågsekund = 1/3600 grad.

Kan bara komma ihåg att det är ett ställe i PHD att ändra på, men andra program kanske också har den inställningen, till ex kamera styrprogrammet.

RMS=Root Mean Square, ungefär medelvärdet. Med toppar på 1.5" i avvikelse så kanske man hamnar runt RMS 1". Jag får som bäst RMS 0.6" mätt i PHD2 men mer vanligt med RMS 0.8" eller sämre.

Jag tror dock din kombination guide teleskop och kamera är lite i ljussvagaste laget och det kommer bli svårt att hitta guide stjärnor. Tuben f/8 och färg kamera med små pixlar. f/5 och monokrom kamera skulle ge ca 5 gånger högre känslighet. Men det är bara att testa, du kan ju också sätta en reducer på ditt guide teleskop och få upp det till f/5 kanske.

I ett spegelteleskop sitter ju speglarna ganska löst fästade och de kanske kan ge problem, typ flex. Men har inte så mycket erfarenhet av spegelteleskop och guidning, mer vad jag hört andra säga. Mekaniken ändrar sig ju också lite beroende på vilket håll teleskopet pekar åt, metallen tänjer på sig, olika temperaturer får också mekaniken att "böja" på sig om det inte är helt symmetriskt uppbyggt. Sådant man kanske inte märker av i början, men allteftersom man får bättre och bättre kvalite på sina bilder blir man varse om dessa problem. Jag tyckte min utrustning med montering fungerade jättebra i början, men efter att ha bytt teleskop, fortfarande ungefär samma fokallängd, men oerhört mycket skarpare har jag nu problem med monteringen och lite annat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Ja nu hamnade en monokrom kamera på önskelistan...

Om jag skulle vilja fota med min all-in one så behöver jag en separat guide kamera.

Men att hitta stjärnor att följa har inte varit nåt problem ännu. Det är ju trots allt en 6 tums spegel i botten!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

En 6" spegel samlar mycket ljus och är en mycket bra grundförutsättning, jag vet faktiskt inte någon annan som har ett så stort guide teleskop. Problemet är f-talet är så högt f/8. Det innebär att förstoringen är hög också, alltså sprids ljuset ut över en stor yta på sensorn. Därmed får varje pixel lite ljus, speciellt när de är så små som i din guide kamera. Men enkelt att åtgärda, om du nu satt upp en ny monokrom kamera på önskelistan (som jag nu känner mig skyldig till att ha orsakat dessa kostnader för) så kan du välja en med högt QE och lite större pixlar. Alternativt en monokrom med ungefär pixlar som nu men med reducern som jag förslog tidigare, då blir förstoringen lägre och mer ljus koncentreras på liten yta/pixel. Antagligen går det bra med en enkel billig reducer eftersom du bara använder den mest centrala delen av fältet med din guidekamera.

Fast får du det att fungera redan nu (eller för framtiden) med tillräckligt stjärnor att välja bland så behövs ju ingen större ombyggnad. Jag bara jämförde med hur mitt system med en f/5.3 och monokrom kamera presterar.

Får du allt detta att fungera så kommer det bli ett riktigt killer teleskop. Du har säkert än mer planer väntades om jag gissar rätt, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Ja nu har jag bytt drivaxel på tidmotorn och svarvat ner motvikten för bättre balans.

Sen hade jag en reducerare som passar i kameran. Jag skruvade i den nu. Ska testa den kanske ikväll och se hur det blev.

Jag väntar på en intressant grej som kommer med brevbäringen när som helst.
En digital vinkelmätare med magnetfot. Den är tänkt att ersätta DEC-skalan i hög grad. Den har 2 decimaler på gradskalan.
Bifogar en bild på apparaturen...
Attachments
guide.gif
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum