Autoguidning och precision

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Autoguidning och precision

Post by AstroFriend »

Nu börjar min utrustning att bli mer och mer funktionsduglig och med ganska bra tillförlitlighet.

Funderar lite på min EQ6 Synscan Pro montering som jag autoguidar med PHD2/EQMOD, monteringen är ej modifierad på något sätt, inte ens uppsmord. Guidekameran är en äldre QHY5, den är monterad och ansluten via off-axis guider till en APO 5", 683mm. Jag tar normalt en bild varje sekund i 1:1 upplösning. Som det är nu indikerar PHD2 guidefelet till 0.65" rms.
Guide precision after drift align.jpg
Guide precision after drift align.jpg (146.04 KiB) Viewed 4233 times
Här är en typisk graph över guide felet om än inte lika bra som jag får till det idag.

Jämfört med mina tidigare enkla utrustningar är detta skyhögt bättre, men det går säkerligen att få till det än bättre. Hur bra resultat kan man förvänta sig?

Vad får ni för resultat på era monteringar, både EQ6 och andra fabrikat. Och gärna information om hur ni ev. modifierat monteringen och lite kortfattat hur det är uppbyggt.

Jag tror många skulle vara intresserade av detta som vägledning på vad man kan förvänta sig och för val av utrustning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;