Phd2 driftalign problem.

Utrustning och metoder.
Post Reply
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Phd2 driftalign problem.

Post by Jagardu »

Hej, det är så att jag har köpt en begagnad eq6 pro montering som jag har hunnit provat några gånger, men driftalignment är typ omöjligt att få till. Har haft en heq5 pro innan och där kom jag ner och låg på 0,4' i drift. Men när jag gör likadant på eq6an så får jag ner den till 0,5, men efter ett tag (ca 1min) så börjar ra-kurvan att stiga och försvinna upp ur grafen så den inte syns längre, även om den låg rakt först. Och justerar jag då till den så går det en min, sen stiger den igen och försvinner, så jag får ju ovala stjärnor. Kan det vara någon justering i monteringen som spökar eller är det något annat jag har missat att tänka på? Borde jag fabriksåterställamonteringen på något sätt? Borde jag INTE göra kalibrering på 3 stjärnor?
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Phd2 driftalign problem.

Post by AstroFriend »

Under drift alignen tittar man enbart på dec driften, inte RA. Men du menar att efteråt så håller inte monteringen rätt hastighet på RA?

Och det är inte att den går fram och tillbaks utan RA driver bara i en riktning? Alltså inget periodiskt fel.

Är det inställt för stjärnhastighet och inte månen eller något annat?

Jag gjorde en tutorial för inte så länge sedan, kanske det finns något tips där som kan användas:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... align.html

Jag styr EQ6 via EQMOD, där finns något som heter driftcompensation, jag brukar sätta det till 6, blir inte perfekt i varje fall, men autoguidningen tar hand om kvarvarande felet. Har inte helt klart för mig varför man behöver göra detta, men såg något om en bugg i styrkortet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Phd2 driftalign problem.

Post by Jagardu »

Va? Varför kollar man bara på dec? Hur får du då ra rätt polställd?
Ja, den driver bara åt ett håll.
Och monteringen är ställd på side real tracking (har jag för mig det heter) och trackingspeed 1x
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Phd2 driftalign problem.

Post by AstroFriend »

Drift align tekniken bygger på den principen. Tänk dig två cirklar, en är himmelsekvatorn (dec=0) och den andra monteringens motsvarande cirkel. Är inte axlarna exakt parallella kommer avståndet mellan dom variera med tiden i dec led. De korsar också varandra på två ställen 180 grader isär. Guidekameran följer den ena cirklen och stjärnan den andra. RA driften spelar ingen roll i detta fall.

Du flyttar ju mellan 2 positioner 90 grader mellan eller så nära du kan och får därmed en felsignal för Azimuth resp. Altitude.

Smart grej men lite svårt att föreställa sig i huvudet vad som sker.

Jag tror jag fått med det ganska bra i min tutorial, men andra som läser kanske inte tolkar det exakt så. Jag rättar och förtydligar när jag får feedback. Gissa om de på Cloudy Nights gick på hårt på mig för den första versionen, rena avrättningen i pm:n till mig, för ovårdat språk för att återges här :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Phd2 driftalign problem.

Post by Jagardu »

Vilka två stjärnor skulle du rekomendera att göra driftalign mot?
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Phd2 driftalign problem.

Post by AstroFriend »

Det är inte så man går tillväga. Vilka stjärnor man väljer blir ju olika alltersom klockan går. För det mesta låter jag phd2 låsa automatiskt på första bästa stjärna den hittar på meridianen eller öst/väst horisonten.

Uppdatering:
Hittade den här länken med lite illustrationer, kanske det förklarar bättre av grundprincipen med drift alignment:
http://www.minorplanet.info/ObsGuides/M ... gnment.htm

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;