Problem med atutoguidern

Utrustning och metoder.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Hej!

Jag försöker köra med autoguidning, men får problem. Samma sak med Indi som med PHD2, så jag beskriver PHD2 här:

Jag har en Losmandy G-11, en QHY5 guidekamera på ett Skywatcher 70x500 guidescope. Och en C-8-tub.

Jag får igång allt, connectar min QHY5 till PHD2 och mount via kameran (kabel från kameran in i Gemini). Så tar jag en bild, väljer en guidestjärna och startar kalibreringen. Men så när den slutar säger den ofelbart att den inte lyckats återvända till startpunkten. Vad kan detta handla om? Min egen hypotes är att det beror på dålig polinställning - men jag kan ju inte drifta med PHD2 innan jag kalibrerat. Eller kan det handla om nåt annat?

Magnus
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Problem med atutoguidern

Post by Jagardu »

Har du gjort en grov polinställning innan?
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Hej!

Yes, grov polinställning (använt geminis polar alignment adjusment).

Jag får olika fel, när jag leker med värdena på guidningen. Jag har justerat pixel size nu, och då får jag fel i dec: star dig not move enough. Jag har mellan 300 och 500 ms i guidningsvärde.

Nån ide? Varför funkar Rec men inte dec?

Magnus
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Problem med atutoguidern

Post by Bengt »

Har du ändrat till guidermode i gemenin?
Tidigare behövde man det.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Hej!

Okej, nu har jag blivit klokare. Ja, monteringen är inställd på guidning, eller rättare: All speeds, som gör autoguiderporten tillgänglig. Så har jag experimenterat en hel massa, framförallt med Indi, som ger underbara möjligheter att skicka specificerade signaler till monteringen. Det jag noterat och undersökt är att det fungerar bra i RA men inte i DEC. Så visar det sig att det helt enkelt (?) är ett stort spel i DEC. Jag kunde ge monteringen stora mängder impuls (upp till 20 000 ms!) innan gudiestjärnan började röra sig. Bara i DEC, alltså, det funkar superbra i RA.

Jag provade att ställa in det som heter TVC i Gemini på maxvärde (det ska kompensera för spel) - men jag är osäker på om det inverkar när man kör via autoguiderporten eller med INDI direkt till monteringen. I vilket fall löste det inte problemet.

SÅ jag antar att det handlar om att mekaniskt justera kuggdrevet i DEC. Nån som vet hur man gör det bra på en G-11? Hur tätt ska det vara?

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Hej!

Lite update: efter en massa experimenterande och fix med Dec-drevet, snäckdrevet, har jag nu fått det att funka. Tydligen är det rätt känsligt här, med avståndet mellan snäckdrevet och kugghjulet, för att minimera backlash. Jag landade till slut på 0,05 större gap än där den stallar vid högre hastighet (slew, vad nu det heter på svenska).

Så nu är jag igång med att justera guidningen...:) väntar bara på klart väder...

Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Problem med atutoguidern

Post by stoffe »

För bra balans på teleskopet kan oxå ge samma fel, omöjligt att kalibrera eftersom det finns backlash. Skönt att du hittat felet :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by Fredrikdb »

Om du ser bilden så är det ett vanligt fel samt ett roligt sätt att få bort det på, med en vikt samt några gummiband :)

kan vara värt att prova

http://www.cloudynights.com/topic/48250 ... g11-wopwb/

Med vänlig hälsning Fredrik
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Hej igen!

Jag har fortfarande problem att få det här att fungera, och nu fokuserar jag på INDI. Är det nån här som har erfarenhet av hur guidning med INDI fungerar?

Jag lyckas kalibrera (ibland får jag meddelande om att den inte lyckats återgå till startpunkten - tolkar det som att det beror på backlash). När jag så övergår till att guida så fungerar det helt enkelt inte - den kör monteringen närmast i ett slags zig-zag-mönster, så det blir långa stjärnspår. Jag tänker att jag gör nåt grundläggande fel, men kan inte förstå vad eller vad jag kan leka med, och hittar inte så mycket instruktioner på nätet.
60sek.jpg
60sek.jpg (66.81 KiB) Viewed 7286 times
Jag förstår det som att det är i Rec som den rör sig mest och drar ut stjärnan (bilden är roterad för att passa här). Och det här är alltså inte dålig polinställning - exponering oguidat på 60 sek ger ett litet kort spår, stjärnorna blir 2-3 gånger får långa, inte mer. Så här håller gudiern på och gör nåt som jag inte förstår.... och den klagar inte på att den tappat guidestjärnan.

Nån med erfarenhet av guidning i INDI som kan ge mig råd om vad jag ska kolla?

Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Problem med atutoguidern

Post by stoffe »

Ingen erfarenhet, jag har bara guidat under Linux genom VXAstroCapture.

Läst detta?
http://www.indilib.org/about/ekos/guide-module.html
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Hej!

Tack för ditt svar. wxAstroCapture kände jag inte till - använder du det fortfarande?

Ja, den där instruktionen är i stort sett allt jag hittar, och den säger inte så mkt om detaljerna - olika algoritmer, inställningar osv...

Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Problem med atutoguidern

Post by stoffe »

Nej jag använder inte VXastroCapture längre sedan flera år tillbaka pga av att det är helt utdaterat. Senaste versionen är från 2010. Jag hade inte Windows på den tiden på min laptop och har tagit mina första staplande steg med planetfoto med det programmet.
http://arnholm.org/astro/software/wxAstroCapture/

Jag använder däremot OAcapture ibland. Dock ej för guidening, vet ej om det finns guidestöd.
http://www.openastroproject.org/

Det verkar finnas ytterligare en mjukvara för att guida under Linux, den är mer uppdaterad.
http://canburytech.net/GoQat/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Problem med atutoguidern

Post by Bengt »

PHD kan man väl i nödfall köra med ascom?
Had du testat det Magnus ?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Hej Bengt!

Jag leker med PHD2 också, i Linux, men har problem med det med. Andra problem, som jag försöker hantera med Patrick som gör ubuntu-paketen.

Den stora fördelen med INDI är att jag kan sitta isoffan och köra det hela mot en dator som är ute och fryser vid teleskopet...:)

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Problem med atutoguidern

Post by magnuslar »

Den där GoQat verkar ju intressant - men jag har en QHY guidekamera - den verkar inte funka där, eller? Har du testat programmet?