Riktlinjer för Jupiterprojektet 2015

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Riktlinjer för Jupiterprojektet 2015

Post by Peter R »

Hej alla,

ja väderprognosen ser fantastisk ut även för Stockholm från och med tisdag, möjligtvis går det även att plåta redan imorgon kväll så jag tycker att vi sätter igång och ser hur det går. Skulle vi inte lyckas få ihop det i år så får projektet helt enkelt vila till nästa säsong.
Jag ska inte upprepa alla riktlinjer för många gäller oförändrat från 2014-projektet så som filnamn osv ( viewtopic.php?f=67&t=8434#p36111 ).
Syd presenteras uppåt och ingen lutning på planeten dvs ekvatorialbanden så horisontella som möjligt. Ta gärna med månar i bilderna då detta underlättar en korrekt registrering i Winjupos senare.

På den svart-vita filmen från Voyager 1 ser man hur GRS roterar flera varv. Detta kunde vi inte åskådliggöra på vårt material från förra projektet. Idag ligger GRS rotation på nästan exakt 4 dagar vilket är mycket snabbt. Lyckas vi ta bilder med väldigt hög upplösning så har ändå GRS snurrat ca 90°från dag till dag. Därför vore det fantastiskt om vi kunde få hjälp från Australien.
Jag föreslår att vi försöker återskapa Voyager 1 animationen som ligger centrerad på GRS.
Skillnaden mot förra projektet är att nu behöver vi bilder med så hög upplösning som möjligt över planeten centrerarad på GRS så vi kan skippa baksidan. Det optimala är om vi kan ta några bilder, kanske 3-4 st, ca 1,5 till 1 timmar innan GRS passerar meridianen, vid passagen och 1 till 1,5 timmar efter.
Det här ställer höga krav på att vi får till en bra upplösning så gå gärna upp i bildskala så mycket seeingen tillåter och håll en bra signal, dvs gå gärna ner i framerate om det behövs. I min mening är signalen viktigare än antalet frames för ett bra resultat.
Vi kör färg som tidigare. De med monokamera behandlar själva fram RGB-bilderna. Vi kanske också använder R-bilder för att förbättra upplösningen i färgbilderna men det plockar jag ut från färgbilderna och fixar i efterbehandlingen.
Som tidigare så ställer ni bilderna med lite utrymme för efterjusteringar och efterskärpning och sänder över dem till mig som tif 8 eller 16 bitar

Martin, kan du lägga din senaste Winjupos-guide tillgänglig på vårt forum?
Den här gången blir det väsentligt färre bilder och vi kommer bara att behöva Cylindriska projektioner.
Nu är det säkert flera som kan använda sig av Winjupos, kan ni tala om ifall ni har tid och lust att ta hand om den biten av behandlingen.

Transit tider för GRS finns exempelvis på http://www.projectpluto.com/jeve_grs.htm
Och som vanligt så håller vi kontakten fortlöpande så att vi vet vem som plåtar och hur det verkar gå
Kommer ni på någonting jag har glömt så skriv gärna in det, annars så kör vi :D

/*Peter R
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Riktlinjer för Jupiterprojektet 2015

Post by Oortcloud »

Peter R wrote: Martin, kan du lägga din senaste Winjupos-guide tillgänglig på vårt forum?
Den här gången blir det väsentligt färre bilder och vi kommer bara att behöva Cylindriska projektioner.
Nu är det säkert flera som kan använda sig av Winjupos, kan ni tala om ifall ni har tid och lust att ta hand om den biten av behandlingen.

Hej!

Jag kommer inte på något bra sätt att ladda upp filen här så jag har mailat alla i gruppen i stället med filen bifogad. Får passa på nu när grabben sover... :D
Jag sitter gärna och gör projektioner igen om det behövs. Jag har mer tid över nu när jag är föräldraledig. När kvällarna kommer finns en fru som gärna vill ta hand om lillkillen hon ej sett på hela dagen. :good:

Martin

Return to “Allmänt”