Nykomling på forumet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Nykomling på forumet

Post by Juicy6 »

Hej!

Tänkte bara helt kort presentera mig eftersom jag inte postat här tidigare. Bor i Uddevalla och har tittat mot himlen med fältkikare och enkla teleskop sedan jag var tonåring på 70-talet. Köpte i vintras en liten refraktor (102/f7 på HEQ5Pro) som blivit flitigt använd de få fina nätter vi hade innan sommarljuset kom. Jag har tagit mina första stapplande steg inom AP med en Sony A77 och tänker i höst gå vidare med video och en nyligen inköpt Mallincam Micro-EX. Tycker om stämningen på detta forum!

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nykomling på forumet

Post by Corpze »

Välkommen hit, började min resa inom AP 2012 och Astronet och dess medlemmar har hjälpt mig väldigt mycket, hoppas du får lika mycket nöje som mig av att "hänga" här!

// Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nykomling på forumet

Post by AstroFriend »

Hej Christer!
Låter jättekul att du fördjupar dig i ett av dina gamla intressen. Aldrig förr har det funnits så mycket kul att köpa för överkomliga priser när det gäller astrofoto. Gäller bara att veta vad man skall köpa och hur man skall få ut det mesta av det. Då finns Astronet med alla entusiaster som hjälper till och lär av varandra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Nykomling på forumet

Post by ragge »

Hej Christer,

Vad kul att du bor i Uddevalla, det gör jag med. Jag har haft "vanligt" foto som hobby länge men tog nyligen mitt första astrofoto med en hemmagjord kameravridare och ett 300 mm zoomobjektiv. Sedan dess är jag helt inne på att fota det som finns där uppe. Fotar/obsar du hemifrån eller åker du till någon mörkare plats ? Själv måste jag lämna tomten, förutom när jag fotar månen eller någon planet.

/Ragnar
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Nykomling på forumet

Post by Juicy6 »

Tack för välkomnande inlägg. Har följt forumet länge och tycker nivån på alla trådar är hög samtidigt som stilen är god.

ragge: Jag brukar åka till Mollöns parkering eller Ålslån när jag vill ha det lite mörkare. Men jag funderar faktiskt på att montera en pier på balkongen trots att jag bara ser en fjärdedel av himlen och är omgiven av gatuljus. Jag tror att möjligheten att bekvämt kunna sitta inne och köra tuben med EQMOD och fånga video med Mallincam hade resulterat i fler observationstillfällen.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nykomling på forumet

Post by AstroFriend »

Hej Christer!
Monteringen på balkongen kan fungera bra bara den är stadig nog. Har du fri sikt uppåt? Jag har mitt teleskop på balkongen när jag testar utrustningen, tyvärr kan jag inte nå högre vinkel än ca 50 grader. Då är det svårt att få ut något av det, över 45 grader börjar det bli betydligt bättre.

Har börjat bygga en pir för monteringen på landet och där är ganska mörkt för att vara Stockholm. Fast då har man ju inte närheten och en enkel uppstartprocess. Kanske kan fjärrstyras någon gång i framtiden. Fjärrstyr idag teleskopet mellan arbetsrum och balkong via internet så bitar är redan löst. Men sedan skall man ju ha någon byggnad över teleskopet och då måste man kunna fjärrstyra taköppningen. Ja sedan saknas tyvärr internet på landet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Nykomling på forumet

Post by Juicy6 »

Hej Lars

Jo jag har sikt från zenit ner till 30 grader men dålig vy mot väster. Skapligt från öster till söder. Tänkte också använda balkongen som testplats i första hand och sedan åka till mörkare platser för bättre observationsmiljö. Det blir ju snabbt ganska mycket prylar och sladdar att hålla reda på så det är bra att kunna koppla ihop och testa hemma så man har vanan inne när man kommer ut.

Har möjlighet att få pier och detaljer svarvade, svetsade och målade på jobbet utan kostnad så jag har inget att förlora på ett balkongmontage.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------

Return to “Allmänt”