Astronomiguiden nere?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Astronomiguiden nere?

Post by Robert »

Är det bara jag eller är astronomiguiden.se nere? Kommer till en loopia sida...

Vilket påminne mig om att det är nog dags att förlänga astronet.se domänen igen :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere?

Post by Jonas »

Det är inte bara du Robert. AG har legat nere ett par-tre dagar nu.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere?

Post by Hans Bengtsson »

Låter lite oroväckande, hoppas det löser sig. Även om AG:s glansdagar är över, så innehåller forumet en oerhörd mängd intressanta äldre inlägg. Det får inte inträffa att man inte kan nå dessa, informationen som ges där är ibland ordentligt genomarbetad och mer eller mindre unik. Som kunskapsbank betraktad har AG en viktig funktion att fylla. När jag googlar på något händer det rätt ofta att det är just på AG jag hittar vad jag söker.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Astronomiguiden nere?

Post by Peter R »

Jag tyckte att det var konstigt att det inte kom någon info här på Astronet eller mail om det.
Personligen har jag haft svårt att hitta tillbaka till AG efter att den gjordes om från grunden förra året.
En del poster i arkivet från tidigare år var rena guldgruvan och jag har sparat en del länkar så jag hoppas att den snart är uppe igen.

Något som jag tyckte mycket om i den förra versionen var förslag på äldre poster som presenterades på höger sida och som valdes slumpvis i arkivet eller kanske baserat på nyckelord av det man precis hade läst.
Där dök det upp väldigt välskrivna, informativa och spännande inlägg från tidigare år om sådant som man kanske inte i första hand hade tänkt söka aktivt på. Allt är ju inte färskvara inom astronomi så dessa inlägg fick ett nytt liv i stället för att bara falla i glömska.

/*Peter R

Edit: Hans jag ser att våra tankar sammanfaller men jag tog lite mera tid på mig att posta. :D
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Astronomiguiden nere?

Post by timokarhula »

Jag har hört från en källa att Åsa har bytt jobb och inte jobbar med astronomi längre. Då kanske hon inte driftar AG heller?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere?

Post by Hans Bengtsson »

Ojdå, i så fall är det viktigt att allt gammalt AG-material omhändertas och görs tillgängligt på annat sätt (kanske via Astronet?) så att det inte bara försvinner för gott ut i världsrymden. För min rent personliga del så skulle det annars kännas som om jag råkat radera min hårddisk utan backup ... Under åtskilliga år skrev jag nästan bara på AG och det materialet har jag ingen annanstans. Förutom givetvis allt som en massa andra personer skrev.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astronomiguiden nere?

Post by stoffe »

Jag gjorde en WHOIS förfrågan på sajten. Denna info fick jag ut, kanske är så att den krashat eller något annat datastrul? Om nu AG är på väg att försvinna så kanske det bästa är att lagra alla gamla inlägg i ett arkiv här på astronet. Nu vet vi ju inte så mycket mer än att AG tillfälligt är nere.
state: active
domain: astronomiguiden.se
holder: xxxasa4444-00001
admin-c: -
tech-c: -
billing-c: -
created: 2006-11-14
modified: 2013-10-10
expires: 2014-11-14
transferred: 2009-03-06
nserver: ns1.loopia.se
nserver: ns2.loopia.se
dnssec: unsigned delegation
status: ok
registrar: Loopia AB
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Astronomiguiden nere?

Post by awasen »

Jag är ju moderator på AG och har inte heller fått någon information... :sad:

Jag har haft lite mail korrespondens med Åsa tidigare men det har varit väldigt tyst den sista tiden. Jag har frågat henne vad planerna är och om det skulle vara så att hon tänkt lägga ner AG har jag frågat om jag kan få databasen så ska jag se till så den blir tillgänglig igen som arkiv...

Jag hör av mig när/om jag får ett svar...

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere?

Post by Robert »

Skulle gissa att hostningen av astronomiguiden på Loopia inte är betald.

Åse verkar hålla på och flytta nu så hon kanske bara har missat det och inte märkt det ännu. Vi får se.....
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere?

Post by Hans Bengtsson »

Det hela aktualiserar också en mera generell fråga: hur ska innehållet i fora som Astrobasen (viktig på sin tid), AG och Astronet säkras på längre sikt? Om vi nu vill säkra det. Jag tänker då i termer av decennier och sekler. Ibland känns det som om rubbet borde skrivas ut på papper och förvaras i något forskningsarkiv. Det är ju fullt möjligt att någon år 2100 vill följa upp den bok om svensk amatörastronomisk historia som Johan K och Gustav H just nu är i full färd med att författa.

Dagens digitala medier har sina brister vad gäller förmågan att motstå tidens tand.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Astronomiguiden nere?

Post by awasen »

AG ligger nere p.g.a. någon riktad attack eller strul med sajten i sig fick jag nu höra från Åsa. Det står även på AG's Facebook sida. Loopia vägrar öppna domänen igen eftersom de hävdar att felet ligger i sajten...

Man kan ju tycka att de i så fall borde hjälpa sina kunder att lokalisera det istället för att bara stänga ner utan förvarning... :evil:

Åsa kollar på alternativ så AG är snart tillbaka på ett eller annat sätt!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomiguiden nere?

Post by Timaoes »

Intressant fråga Hans! Kopian av Astrobasen som vi har tillgång till i projektet har varit ovärderlig för oss, och sannolikt kan andra också ha glädje av den. Den borde förstås, precis som AG och Astronet, arkiveras digital för framtiden (kanske borde den också tillgängliggöras för alla intresserade i närtid). Jag vet inte riktigt hur man går tillväga, men jag tror att det går att lösa. Gustav, har du koll på läget för digital arkivering?

Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Astronomiguiden nere?

Post by wilt »

Jag har i några sammanhang använt mjukvara för att arkivera webbplatser, sajter som jag till exempel använt som källor för min forskning. Man anger en webbadress och sedan sparas en lokal kopia av webbplatsen på din egen dator. Sitesucker heter programmet jag använt (programmet körs på Mac OS X - men det borde finnas liknande program för andra operativsystem).

Sen finns ju Wayback Machine, som några gånger räddat mig när grejer jag behövt har försvunnit från nätet. Men den är inte helt pålitligt i alla lägen; det bästa är om man sparar en arkivkopia av en webbplats med Sitesucker eller liknande programvara.

Problemet blir ju när något försvinner från nätet mer eller mindre utan förvarning, något som man tagit för givet och som man inte sparat ner på hårddisk eller papper. Som Astronomiguiden ...

Jag hoppas verkligen att den ansvariga för den sajten ser till att tillgängliggöra den igen - jag har, i likhet med Hans, inte helt sällan surfat in på den och läst långa trådar, både i min verksamhet som historiker och som amatörastronom. Där fanns, till exempel, en väldigt fin tråd som dokumenterade Hans återfall ner i variabelträsket.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Astronomiguiden nere?

Post by wilt »

wilt wrote:Jag hoppas verkligen att den ansvariga för den sajten ser till att tillgängliggöra den igen - jag har, i likhet med Hans, inte helt sällan surfat in på den och läst långa trådar, både i min verksamhet som historiker och som amatörastronom. Där fanns, till exempel, en väldigt fin tråd som dokumenterade Hans återfall ner i variabelträsket.
Och, förresten, inte bara Hans återfall som variabelamatör - startpunkten för detta återfall, tror jag mig kunna säga, kan dateras relativt exakt till kvällen den 17 oktober 2008 och en observation av chi Cyg - utan denna långa tråd innehöll även information om hur inte bara Hans utan även H-G Lindberg, Thomas K., Robin och andra inte bara obsade själva utan även var med om att återuppbygga variabelverksamheten bland svenska amatörer från 2008 och framåt: rapportering via e-post för vidare befordran till AFOEV, de första idéerna och den gradvisa framväxten av det som sedan kom att bli SVO och nutida SAAF/V och så vidare. Hela den tråden var - eller är, hoppas jag - en dokumentation som bör kunna användas av framtida historiker.

Nu är den, åtminstone för tillfället, helt borta. Detsamma gäller en massa andra trådar som behandlar annat än variabelastronomi.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere?

Post by MikkoK »

Facebook:

Astronomiguiden den 10 maj
Har jobbat med förbättringar för att få upp AstronomiGuiden igen. Beslutet vilar nu på webbhotellet.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D