Fotografering

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Håkan
Posts: 2
Joined: 2008-02-17 16:35:40

Fotografering

Post by Håkan »

Hej!
Jag är ny här och heter Håkan.
Har just köpt en Meade Etx 70 refraktor, men den är helt värdelös vad gäller färgfel och skärpa
eller är det jag som har fel? istället så kör jag med min gamla bresser skylux 70 som är bra mycket bättre, den har jag monterat
ovanpå etx70- tuben, helt galet, vad vet jag. Jag tänkte börja med astrofoto, har piggybackmonterat min
Olympus 510 på etx tuben, undrar om det funkar så , kameran hittar inte fokus när jag ska fota stjärnor!
Eller ska man satsa på en sky imager ccd kamera istället, har funderat på att köpa en celestron nexstar 6SE är det bra grejor?

Några råd någon?
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Fotografering

Post by GAIS »

Hej och välkommen!

Dina grejer kanske inte är optimala för astrofoto (jag är själv relativ ny i gamet...).
Men med en modifierad webcam kan du ta fina planetbilder med dina prylar.

Deep space bilder är dock en annan femma.
Skall du börja fota är det klart enklast att börja med korta brännvidder.
Satsa på en hyffsad motoriserad EQ montering eller en bra gaffel (typ Celestron CPC eller Meade LX200).
Till gaffelmontering är en wedge nödvändig för att undvika "field rotation".

En refraktor typ 80mm med typ f4-7 är perfekt.
Notera att de flesta bilder i AAK är tagna med små refraktorer (Robert har massor av bilder i forumet där han använder en 60mm Takahaschi - Dessa bilder är grymma...)

Att foto genom en MAK eller en Cassegrain är inte lätt och du kommer sannolikt behöva auto guiders etc...

Jag har själv just köpt en HEQ5 montering till min lilla refraktor.
Refraktorn hade jag innan på min Celestron CPC800 piggybackad.

Min CPC med Wedge är kanske till salu om du är intresserad.

Kamera är en smaksak (pengasmak), men en begagnad DSLR på blocket (t.ex Canon 350) är "jävligt" mycket för pengarna.

Astrofotografering är inte enkelt - men jättekul. Det är själva poängen tycket jag...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fotografering

Post by Peter R »

Hej Håkan,
Om det är en Olympus E-510 du har så är det ju en spegelreflexkamera. Med objektiv blir det dryga kilot och det tror jag definitivt är för mycket för att montera piggyback på en ETX-70. Du får fokusera manuellt på oändligt om du vill hitta fokus på stjärnorna eftersom autofokusen inte hittar något kontrastrikt att fokusera på.
Det bästa är att du bestämmer dig för vad du vill fotografera. Piggyback är oftast för widefield-bilder på flera grader, medan om du vill fotografera i primärfokus så ställer det högre krav på stabilitet och precision i följet, framför allt på ljussvaga objekt som galaxer och nebulosor som kräver långa exponeringar med precist följe.
Om du har intresse för det så skulle jag rekomendera dig att börja med månfotografering och de ljusstarkaste planeterna som Venus, Jupiter och Saturnus och även solen med rätt filter och säkerhetsåtgärder. De kräver endast korta exponeringar och din utrustning räcker absolut till. Då lär du dig baserna och kan sedan gå vidare med större kunskap om vad du vill åstakomma och vilken utrustning som krävs.

Lycka till
/*Peter R
Håkan
Posts: 2
Joined: 2008-02-17 16:35:40

Re: Fotografering

Post by Håkan »

Tack för era svar, en webkamera har jag köpt spc900, det ända jag gjort är att jag har plockat bort linsen på den och har fotat en del månbilder och även saturnus genom skylux 70 med hyfsad kvalitet. Jag har hört att det går att modda den för längre exponeringstider men det verkar vara överkurs för min del. Jag har limmat fast en okulkarfattning på botten av min olympus 510 kamera och stoppat den i okularhållaren på min etx 70 , testade lite igår och exponerade ca 10- 15 sekunder med den kortaste brännvidden, då hittar kameran fokus på stjärnhimlen, fast jag får med massa ströljus från lampor m.m. inga höjdarbilder men roligt hade jag iallafall!

Ha det så bra!

Håkan

Return to “Allmänt”