Att kommentera och ge kritik

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Att kommentera och ge kritik

Post by Grinde »

Ja, då var vi här igen... Flyttar hit den här diskussionen från Bengts bild

Hej Per, bra att du säger ifrån
Efter ett antal mail och meddelanden från andra användare, så får jag uppfattningen att många delar din åsikt, men att inte alla vill inte vädra den öppet.

Trots tydliga regler i bildgalleriet så verkar man glida bort från dessa med regelbundna "påminnelser" som resultat, när andra användare tycker det räcker. Självklart brukar man ju snacka och skämta med ironi och dryghet hemma med sina nära vänner och polare, men har man lite finkänsla så unviker man detta när man är i en miljö med nytt folk om man vill få dessa att känna sig välkommna .Man nog börja fråga sig om det skall vara ett slutet forum för detta "gäng", för några nya astrofotografer lockar man inte till sig med det snack som ibland går så långt att det låter arrogant och "överlägset". Vem blir en bättre fotograf av den tonen? Detta leder i värsta fall till att skrämma iväg nya användare och att folk inte vågar posta sina bilder i galleriet.
Problemet är inte konstruktiv kritik, det ligger snarare hos hur vissa väljer att uttrycker sig på. Jag föreslår en rejäl dos "allmänt hyfs mot folk man inte känner"...

Detta känns som ett ständigt återkommande fenomen som jag sett dyka upp här ett flertal gånger, trots att jag inte vart medlem så värst länge och det är otroligt tråkigt. Jag får många pm på min hotmail och även här, då både nya och mer erfarna användare kontaktar mig för tips hur de kan förbättra sina bilder, istället för att lägga upp bilderna i galleriet, så nån "rädsla" för konstruktiv kritik tror jag knappast det handlar... Av det jag läst, så verkar folk uppleva ett mer eller mindre "kritik-snobberi", där det är tonen varierar oerhört beroende på om det är "rätt person" som postar en bild, eller om man har rätt brännvidd/teleskoptyp/märke. Själv tycker jag resultatet är det ska bedömmas, utifrån fotografens erfarenheter/mål osv... Vi jobbar ju alla utifrån olika förutsättningar och har varierande antal år på nacken...

Jag hänger på många forum runt om i världen och vill flika in att Astronet är långt ifrån det enda forum där användare ger konstruktiv bildkritik till andra medlemmar som postar bilder. Däremot börjar det bli det forum där denna diskussion uppkommer med tätast mellanrum. Jag har frågat många nya svenska användare på internationella forum, där de ber om bildkritik och tips, om varför man inte ser dem på Astronet. Svaret blir väldigt ofta att de inte känner sig välkommna med sina bilder, och att tonen är alldeles för hård istället för konstruktiv, där vissa hellre höjer sig själva till skyarna och nervärderar andras alster och en "klubb för inbördes beundran".

Mkt av de mailen låter självklart lite väl hårda, men med tanke på hur ofta folk hör av sig ang detta fenomen, så tror jag man ska börja ta sig en funderare och se på sig själv istället för att lägga skulden på att andra inte tål kritik och humor.

perfrej wrote:Jag har medvetet undvikit entré på Astronet men har läst mycket. När Grinde pratar om sugrör om egna egna tuber så är det OK.

Varför väntade jag då med entrén? Jo, den allmänna jargongen här var ganska rå och osaklig, och det är inte OK. Detta har inte förändrats tyvärr, och jag manar alla på detta forum att anta en något mindre arrogant ton. Tyvärr känner de personer som beter sig så inte hur andra mår av att bli utsatta för det, och verkar dessutom inte direkt lyhörda för pikar och mothugg. Jag har flera personligt ställda meddelanden i min inkorg som visar på detta.

Så mitt högst personliga råd är att alla tänker på vad de skriver och försöker läser sina egna inlägg ur en annan persons perspektiv, till exempel en nybörjare som famlar fram. Om man frågar om varför något är lite skraltigt i en bild vill man inte höra att det bara är en annan typ av teleskop som gäller, framför allt inte utan närmare motivering.

Andra, mer luttrade, forumister med mer erfarenhet kan hjälpa till genom att på ett trevligt sätt be sina gelikar att tagga ner lite när de ser att ytterligheterna börjar nås.

Så, mina damer och herrar, jag biter till lite här. Jag vill se lite mer öppenhet,mindre tävling och mer positivt konstruktiva uttalanden. Ingen är bäst, alla har olika talanger. Rätta varandra mjukt, värna om nybörjarna. Detta är en fantastisk hobby och vi skall ha roligt!

Seriösa hälsningar,


Språk- och bråkpolis Frejvall
Robert wrote:JA det är lätt att hamna i intern jargong speciellt med Ironi som lätt missuppfattas.

Bra med lite påminnelse om att ha en snäll tin mot varandra.
Timo wrote:Per,

hur var det nu med Pixinsight ?
Har du en "ny" version och heter den bara Pixinsight nuförtiden ?

Vad gäller jargongen på forumet så känner en del av oss varandra väl och det kan låta värre än det är.
Mycket underförstådd humor ligger inbäddad ibland och det kan ju förstås vara svårt för andra att förstå graden av allvar.
Till en sådan "grupp" räknar jag Bengt S, Micke S, Robert och undertecknad. Fast Robert är KUNG här så här får vi vara lite försiktiga :D
Men jag förstår att humorn kan misstolkas speciellt av människor som inte har den sidan i sig.
Ovansagda är helt min personliga och subjektiva uppfattning.
Men naturligtvis skall vi hjälpa och inte stjälpa varandra.
En sak här på forumet är jag glad för jämfört med vissa andra astroforum och det är att här får man inte beröm för varenda bild man lägger in fast de egentligen borde få konstruktiv kritik. Visst skall vi vara positiva men att luras med felplacerad beröm....nej det köper jag inte.
Timo N.
Bengt wrote:Ja Robert får man passa sig för han kan plocka bort en med en knapptryckning :D

Skulle man gå för långt med självironi och skämt får väl våra moderatorer dra en i öronen. :D
Jag tycker dock man ska få skämta om sugrörs tuber framförallt eftersom jag själv kört sugrörs tuber de flesta år bland annat med en 4" Tachahashi och små 80 mm refraktorer. För några år sedan körde både jag och Micke Skafar med våra små red ladys och visst var det mindre frustration då. Frågan är om man inte tog "skarpare" bilder på sätt och vis också då.
Först sista tiden håret blivit gråare och tunnare när man gått upp till hopplösa bränvidder och f tal. :D

Flyger iväg lite från ursprungstråden här.
Jag har pratat med Robert om att vi borde ha en tydligare text i galleriet vad detta är ett för astrofotoforum och att man får bildkritik. En klapp på axeln som inte är ärlig tycker jag med är fel. Sen får man ju självklart uppmuntra nybörjare med enklare medel på ett mjukare sätt vilket jag tycker görs här. Tyvärr har jag förstått att alla tål kanske inte bildkritik, vilket hade undvikits om man kunde välja bort det med en kolumn i galleriet om man inte vill ha kritik. Så är det ju på tex fotosidan där man själv väljer vilken nivå.

Redan för några år sedan enades vi kring att vi ville ha detta som ett forum där man gav konstruktiv ärlig kritik här men det framgår inte i någon text.
Då var ju AG mer aktiv så folk lade ut sina nybörjarbilder där och Astronet för folk som lite passerat nybörjarstadiet. Mycket har hänt sedan dess med både Ag och Astronet. Läget är lite annorlunda.
Jag har faktiskt i väntan på denna bildtext börjat skriva utanför forumet bildbehandlingstips till folk. Kanske är det ett mjukare sätt få bildkritik utan offentlighetens ljus där folk känner sig påhoppade?

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Robert »

Bra med denna diskussion för det leder alltid till lite förbättringar. Förutom pekpinnar och morötter för att få "bättre stämning" så finns det saker man kan modifiera.

Alla ideer om hur det skall bli bättre här är bra att höra.

Själva galleriet behöver vidareutvecklas lite känner jag. Känns inte som det är gjort för så här många använder och bilder nu.

Några ideer jag har är att göra en bättre sida för varje fotograf där man på ett trevligt sätt kan se mer information kanske och bilderna. Kanske så man kan göra egna "utställningar" med temabilder från sina bilder.

Man borde välja om bilderna skall in i forumet för bildkritik med.

Kanske att man kan välja vilken bildkritikpool de skall hamna i:

Tex Nybörjare. Vanligt. Eller önskas kritik.

VI får komma med ideer för Astronet 3.0.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by perfrej »

Tack Jonas för ett bra helhetsgrepp - det behövs. Jag har ju redan manat till eftertanke men kände att det verkligen inte trillade hem som det skulle, givet svaren som kom på det.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Bengt »

Jag tycker det är utmärkt vi diskuterar hur Astronet ska fungera.

Idag är det som jag skrivit ett helt annat forum än det var när det började.
Därmed inte sagt jag tycker det blivit sämre.
Det jag saknar är konstruktiv kritik ruta för de bilden man vill ha det på och kanske en ruta för mer astronomiska filosofiska diskussioner på de objekt man vill ha det på.
Idag är det väldigt väldigt svårt få igång astronomiprat.

Skoja får man inte göra mer ens om sig själv enligt vissa, då lär jag få rött kort ofta här. Tycker det gör man på alla andra forum jag är med i. Ska vi ha en sådan bister ton så kan jag nog sluta skriva.

Jonas att vi inte har så många nybörjare här har nog mer med att göra detta inte har börjat som ett forum för nybörjare.
Prylnivån börjar bli skyhögt mycket högre här än man ser på många forum utomlands.Där finns en helt annan bredd av olika nivåer på dessa.
Inte alls konstigt det är svårt få folk lägga sina bilder när alla läggs i samma korg här.
Alla ska känna sig välkomna men det är nog svårt ta sig mod lägga in sina alster i detta galleri i jämförelse med bilder som är tagna med 200 tusen-utrustning.
Jag föreslår ett nybörjar galleri för folk som precis kommit igång eller inte bryr sig om bildbehandling alls.


Jag tror på Roberts förslag med flera val

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Terje »

perfrej wrote:Tack Jonas för ett bra helhetsgrepp - det behövs. Jag har ju redan manat till eftertanke men kände att det verkligen inte trillade hem som det skulle, givet svaren som kom på det.

/per
Detta kan ju faktiskt bero på att alla inte delar din uppfattning eller, fullt uppskattar den attityd som du uppvisar. Alla forum har sin stil och mentalitet. Om Astronet enbart skulle bli ohh vad bra skulle det inte längre vara Astronet.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Cassini »

Per:

Bra att du lyfter detta! Hoppas i och med detta att du kommer trivas bättre på astronet! Hoppet att hitta nya trådar skapade av dig får mig att vilja logga in varje dag. Grymma bilder, cool utrustning och uppenbarligen djup teknisk kunskap gör din närvaro på astronet värdefull.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Att kommentera och ge kritik

Post by perfrej »

Terje, jag hatar också när folk bara klappar på ryggen och ger beröm för saker som inte är bra. Det saken gäller i min diskussion här är att en del framhäver sin förträfflighet i stället för att hjälpa, och att arrogansen nått oanade höjder. Det finns exempel på nybörjare, och även lite mer rutinerade, astrofotografer här som har uttryckt att de blivit brutalt och raljerande nedtryckta i skorna. Dessa personer drivs inte framåt av sådan behandling.

Om vi vänder på rollerna så ser vi samma sak. Någon kommenterar en bild tagen av en av mästarna och får en raljerande svarsslinga om att allt är topp och att det helt enkelt inte går att göra bättre. Hur produktivt är det?

Jag uppmanades av andra att publicera även i vårt svenska forum då jag, som jag tidigare sagt, höll till framförallt på ett engelskt forum. Tveksamheten var stor då jag läst ganska mycket och skapat mig en bild av tonen och stämningen. Nu är jag emellertid här och då tvekar jag inte att öppna munnen.

Obotlig optimist som jag är så tror jag att många är glada att detta kommit ut i luften!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Att kommentera och ge kritik

Post by perfrej »

Cassini, tack för de orden. Prylar är cool, och vem gillar inte att löda ihop kul prylar ;)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Restituo
Posts: 2
Joined: 2012-10-16 09:34:26
spamtest: JA

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Restituo »

Hej!


När jag läser det här så känner jag att jag bara måste flika in mina tankar.
Historien är att jag varit medlem här förut, men att jag klev av och vände mig till utländska forum istället, just pga den bittra attityden några av de mer aktiva användarna håller här. Man slår sig för bröstet att vara ett så fantastiskt och kritiskt forum där man ,till skillnad från andra forum, hjälper användarna att ta bättre bilder med sin konstruktiva kritik, men det skulle jag vilja påstå dog ut för länge sen, det som numera sticker ut är herrar som blivit ifrån åkta av nya förmågor och istället gör reklam för Svenskarnas största exportvara, nämligen avundsjukan... Jag följer fortfarande bildgalleriet och imponeras varje vecka av utvecklingen, men förfäras samtidigt av tonen på snacket från de som verkar fastnat i sin utveckling...
Och igen är det samma röster som håller varandra om ryggen och försvarar tonen man håller, där det skylls ifrån utan att man begrundar det som sägs utan istället verkar hålla för öronen och klanka ner på andra.

Det finns gott om forum där man hjälper varann att ta bättre bilder med konstruktiv och objektiv kritik och dessutom håller en varm och trevlig atmosfär, så varför verkar tex Terje tro att de två egenskaperna är motsatser som inte går att kombinera? Antingen "ooh så bra" eller bitter attityd?


Ett konkret exempel på hur man är ute och cycklar i kommentar-väg är tex när FrejVall lade upp sitt första försök på en sk. hubble-bild, då bengts inlägg, förutom en länk, i princip enbart gick ut på att nervärdera andra hubble-fotografer som enligt honom får för mkt uppmärksamhet (hederlig svensk avundsjuka, kanske?) och istället prata om hur svåra lrgb bilder han själv tar... Vem hjälper man på det sättet? Man tappar hakan...


Bengt wrote:Inte alls konstigt det är svårt få folk lägga sina bilder när alla läggs i samma korg här.
Alla ska känna sig välkomna men det är nog svårt ta sig mod lägga in sina alster i detta galleri i jämförelse med bilder som är tagna med 200 tusen-utrustning.
Ja, det är lättare att skylla ifrån sig på andra än att se på sin egen del i den här tråkiga historien som nu ännu en gång upprepar sig. Missade du vad som skrivits innan...? Kan erkänna att jag är en av dom som kontaktat andra användare för tips, och uttryckt hur jag upplever nonchalansen och den nedtrampande mentaliteten vissa av er använder här...
Men att skylla på att det nu det senaste året dykt upp några häftiga monteringar, tyder snarare på någat väldigt Svenskt. Problemet har funnits här långt innan det ploppade upp dyra prylar, och jag förstår inte vad som är skrämmande med runda stjärnor? Har du missat allt som skrivits i den här tråden, hur användare känner sig ovälkommna och inte vill posta bilder pga vissa användares arroganta attityd? Att flertalet användare undviker astronet just pga innehållsfattiga syrliga pikar och kommentarer? Och istället väljer andra forum, just för att man får bättre tips hur man kan förbättra sina bilder, och samtidigt hålla en god ton?


Där jag håller till dyker det med jämna mellanrum upp bilder tagna med RCOS tuber, Asa/OO astrografer, 8" apo's osv osv, och det inspirerar oerhört mycket trots att jag själv inte är i närheten av deras resultat (och prislapp). Det är snarare dessa fotografers kunskaper som lockar mig som rookie att lägga upp bilder och ta del av deras trix och tips, eftersom det hålls på en vänskaplig och konstruktiv nivå på snacket, där alla känner sig välkommna. Så att sitta och skylla på prislappen visar nog bara på din ovilja att lyssna på vad som faktiskt har hänt med astronet långt innan det dök upp dyrgripar i utrustningsväg.


Liksom Cassini så tycker jag det är otroligt inspirerande att se Frejvalls raketsnabba utveckling och ta del av hans kunskaper, och jag har otroligt svårt att förstå varför det tar emot så mkt för vissa att välkommna detta, kanske är det så enkelt att man vill ha ensamrätt på expertis-statusen.


Astronet är ett av mina favorit-forum att inspireras av, tack vare många av de nya fotografernas bilder, och Robert har gjort ett toppenjobb med galleriet.. Sen är det lite trist att man ser mellan fingrarna när det det kommer till hur några av rävarna uppför sig, det blir nästan revirpinkande i vissa fall, men jag hoppas verkligen att det kan bli bättring här.


Hatten av till er alla som fortsätter att producera toppen-bilder samtidigt som ni hjälper andra!

Videbo vos mox!
D
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Bengt »

Eftersom man verkar mest sur på mig så kanske är det så man blivit en gammal tjurig "förtröden" gubbe med en rad karaktärsfel. :S
Bland annat har jag en förmåga använda lite väl många ord ibland. Men jag lovar jag har inte sagt /skrivit något ur en illasinnad synvinkel.
Men det är väl så att en del förstår inte mina underförstådda meningar och då blir det missuppfattningar.
För astronetfridens skull lovar jag hålla en lugnare profil vad gäller bildkritik-trådarna framöver. Det är säkert hög tid för lite nytt folk ta plats utan läsa mitt babbel.
Finns så många experter här redan som kan ge respons utan jag behöver skriva något om bilderna.

Är det någon som vill ha bildbehandlingstips av mig direkt ställer jag självfallet upp, bara till att mejla eller gå in via msn.
Men här skriver jag nu inget mer i dessa trådar.

Nu ska jag ta tag i ett riktigt långt långt planerat astroprojekt sen länge som kommer ta år framöver att bli klar med.
Ska bli skitskoj!


Bengt
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by perfrej »

Bengt,

Jag tycker att du skall fortsätta att kommentera och bjuda råd här. De flesta av oss har vid något tillfälle trillat in i jargong och fortsatt av självmoment, men det betyder inte att det måste sluta. Tvärtom, det skall i stället driva oss framåt!

Själv hyser jag aldrig agg i situationer som denna och således inte mot dig. För mig har du kunskap som är värd något, och det som varit ser jag som ett olycksfall i arbetet enligt ovan och håller inget emot dig.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by HanssonJ »

Hej.

Som en verklig nybörjare (inom astrofotografering) och dessutom med nybörjarutrustning (OBS ironi och inte avundsjuka :D ) tänkte jag göra ett litet inlägg i denna numera mycket infekterade debatt. Vill dessutom nämna att jag inte känner eller ens har träffat någon medlem i detta forum, vilket innebär att jag inte kan beskyllas för jäv vilket annars verkar vara populärt i övriga samhället just nu :!: . Det är jättebra att det kommer upp olika åsikter (vi lever ju i en demokrati) - men debatten kanske går att hålla lite mer saklig.

1. Angående tonen på forumet så kan jag kanske hålla med några av inläggen - nu har själv aldrig blivit drabbad utan snarare alltid blivit bemött på ett ur min synvinkel mycket positivt sätt. Så det kanske finns anledningen att reflektera över sina ordval - även om jag personligen dryper av ironisk och sarkastisk humor kanske inte all uppskattar den. Har dock lite svårt att förstå kritiken - titta gärna på denna tråd http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=36&t=5937.

2. Ni som använder den allra hårdast tonen i den här tråden måste också inse att ni tar på er ett stort ansvar. Den kritik (som har hjälpt mig att komma vidare i denna fantastiska hobby) som jag har fått på de få bilder jag har lagt upp har i princip kommit (ingen nämnd ingen glömd) från Bengt + några få personer till (Glappkäft, Magnus Nyborg, Lazze - även om du skojar med mig, Björne, Peter R, Robert, Olle E mm) :good: :good: :good: . Så om någon tar så illa vid sig så att de slutar kommentera de bilder som läggs upp med kreativ kritik, hoppas jag att ni andra tar över .

3. Det är mycket roligt att få ta del av de underbara bilder som läggs upp av de mer erfarna utövarna (även om man blir extremt avundsjuk på en hel del av utrustningen/bildhehandlingskunskapen som finns ute i landet :evil: ). Man kan ju inte annat än imponeras av de otroliga kunskaper inom teknik, bildbehandling mm som finns ute i landet. Eftersom jag har spelat fotboll på hög nivå finns det alltid en liten tävlingsdjävul kvar i skallen - så även om man innerst inne vet att man inte kan "tävla" med dessa bilder så inspirerar de verkligen till fortsatta ansträngningar. Som svensk finns det ju dessutom inget bättre än att gotta sig i avundsjuka, Jantelag mm (OBS ironi). Så det vore mycket olyckligt om dessa skulle försvinna från forumet.

4. För min egen del tycker jag det vore mycket olyckligt om det skulle bli så att man skickar all kritik och alla tips one-to-one istället för att dela med sig på forumet. Jag har lärt mig otroligt mycket bara genom att titta och läsa.

5. Så därför vore det kanske läge att ha ett litet fredsmöte - http://www.youtube.com/watch?v=ONGIKSCxXio. (OBS inget politiskt/rasistiskt/religöst inlägg utan bara ett lite roligt klipp :D )

Skämt åsido :D - snälla amatörastronomer, kan ni inte sansa er lite och försöka föra den här underbara hobbyn framåt istället för att fortsätta kasta skit på varandra i sandlådan.

Det har ju framkommit en hel del bra förslag under åren (Robert - du gör ett fantastiskt jobb :good: ) om olika förändringar av forumet för att försöka få alla nöjda. Kanske vi skulle fokusera på det istället framgent.

Mvh

Jörgen Hansson
(Tycker dessutom att det hör till god ton att man skriver under med sitt namn i denna typ av tråd)
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by skafar65 »

Hej

Tänkte länge att jag skulle hålla mig utanför den här tråden eftersom sådana här “utbrott” tenderar till att komma med jämna mellanrum och är oftast över på ganska kort tid. Den här gången drog det iväg ordentligt och man får väl räkna det som ett av de större skalven på pajkastningsskalan? Man kan bara konstatera att ironi och skämt via text på forum och chattar kan vara förödande! Trots smilis och ibland till och med (Obs, skämt) så funkar det inte för alla människor. Man känner så väl igen mönstret. Någon skriver något som egentligen är menat internt typ Gnome, Meade, Sugrör eller Vuxenpryl. Någon kommenterar detta, någon annan lägger sig i och sen är karusellen igång! Oftast avslutas det med att någon blir sur och inte visar sig på Astronet på ett tag eller i varje fal skriver att de inte ska göra det. Efter det kommer försoningsmailen och allt lugnar ner sig igen!

Som ”gammal räv” har även jag blivit omnämnd i denna tråd och absolut har vi ett ansvar att vara snälla mot nybörjare och alla för den delen. Men efter att ha gett feedback till hundratals bilder så måste man väl kunna skoja lite med varandra, framför allt då vi ”gamla rävar” sinsemellan? På något vis har man ju även ett behov av att utveckla språket! Efter att ha skrivit runda fina stjärnor, bra skärpa, fina färger i hundratals inlägg så känns det ju lite kul att hitta på lite egna ”nördord” som stoppljus, grisgalaxer, myrpisspår, asursvart himmel, lila dvärgar osv. Sugrörsteleskop tycker jag är fantastiskt kul, även vuxet teleskop :D Det är ju benämningar som gör det hela lite mer på skoj? Saken är även den att det hela nog är ett utlopp av frustration av att Astrofoto ska vara så j-kla svårt och att vädret inte är med oss i detta land! Även att man gärna vill förklara att det är betydligt enklare att fota med ett sugrörsteleskop än med ett teleskop med vuxen brännvidd! Men det tror jag i och för sig de flesta vet här på Astronet.

Jag har kämpat på i alla mina år med vuxen brännvidd och fått massor av feedback på blurriga stjärnor. Oftast skylldes det hela på Meade, till er som nu står med samma problem och med andra teleskopmärken kan jag bara säga välkomna i klubben :D

Så med det sagt så har jag då även bidragit med ett försoningsmail med förhoppning om att det hela ska lugna ner sig igen!

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Timo »

Du kom med meningarna jag försökt hitta Micke :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Peter R »

Hej,

Jag känner också flera som har övervägt eller faktiskt lämnat Astronet under årens lopp på grund av de anledningar som tas upp här.
Så valet ligger hos var och en att antingen ta till sig av kritiken eller släta över den.
Humor är alltid välkommet. Ironi och sarkasm kräver däremot att både avsändare och mottagare är på samma våglängd och införstådda, vilket man naturligtvis enbart är inom ett begränsat kompisgäng.

Hur länge ska man ha hållit på för att få bli en "gammal räv"?
I stället för att prata om "sugrörstuber" och "vuxenprylar", skriv seriösa recensioner av era teleskop, monteringar, kameror osv.
En av de vanligaste frågorna som dyker upp är "jag funderar på att köpa teleskop x, montering y, kamera z, vad tycker ni?"
Under de rubrikerna är det tragiskt tomt. "Teleskop allmänt" exempelvis har endast 136 trådar sedan 2005 och de flesta är frågeställningar!

/*Peter R