Bra montering för imaging?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Bra montering för imaging?

Post by stolpskott »

Kikar lite på ny montering inför höstmörkret.
Tuben den ska bära är en C8-N.
Har en CG5 som duger bra för visuellt bruk men brister fullständigt vid fotografering av annat än planeter. (Stjärnorna blir inte ens streck, de blir bågar)

Har kikat på dessa som verkar identiska, kan det skilja nått i kvalitet beroende vilket namn det bär?

Orions Atlas foto:
Improved quality Mc Lennan stepper motors, Powerflex MTS-3SDI controller.
14875:-

Skywatcher EQ6 foto:
With improved quality motors and MTS-3SDI controller. The controller offers PEC and many other important features for astro-imaging
14975:-

Är öppen för förslag på andra alternativ. Dessa 2 bör ge en bild av vad jag söker.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bra montering för imaging?

Post by Bengt »

Fanns en kille på saaf forum som skrev följande häromdagen kanske nåt för dig?

Tänkte sälja min Vixen-montering GP-DX med SkySensor 2000PC och fråga
om nån här på SAAF är intresserad innan jag lägger ut annons publikt.
Har både stativ o pelaradapter, batterieliminator, sladdar etc.

Kostar 12.000 och finns i Stockholm. Maila eller ring 0702 657920

David


Gp-dx monteringen var mycket bra.


Hade nog satsat på eq6an som verkar prisvärd om jag skulle valt en ny montering i denna prisklass.

Bengt
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Ja den är trevlig. Men 12k beg? I say g'damned, vad var då nypriset =)
Men hur tung tub rekomenderas max för en sådan?

Sen hade jag inte tänkt göra mitt köp riktigt än, tänkte kolla runt lite först, läsa och kolla. Har aldrig tidigare tittat på monteringar i den prisklassen.
Jag tänkte slå till i höst, så man får testa grejerna relativt direkt. Nu hade man ju fått vänta tills det blir mörkt ute.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag har själv en EQ-6 Pro som du funderar på och är mycket nöjd med den. Vad avser hur mycket den kan bära så kan du på denna bild se vad den är kapabel till att "dra runt":
http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=299
Det finns en dansk som t.o.m. använder samma typ av montering till en 12,5" Newton men där tror jag gränsen går...

Orion Atlas-monteringar tror jag är identisk (och tillverkad av Skywatcher) men har det namnet i USA.

Vad gäller GP-DX-monteringarna så är de säkert bra men de kan inte bära den vikt som en EQ-6:a kan göra. Kapacitetsmässigt står de nog närmare HEQ-5:an.

Mina erfarenheter av EQ-6 Pro är mycket goda:
- Snabb att sätta upp
- Enkel att polinställa och "aligna".
- Tyst och säker gång
Det man möjligen kan ifrågasätta är:
- Datorn väljer ibland "obegripliga alignment-stars". Ibland känner man inte ens igen namnet på dem trots att det finns andra som skulle kunna vara mer uppenbara val.
- GoTo-funktionen är ibland lite dålig men det tror jag mest beror på att jag själv har slarvat med att centrera "alignment-stjärnorna" ordentligt.

Annars finns det inte mycket att anmärka på tycker jag. Det enda jag har gjort är att byta ut de svaga inställningsbultarna för polhöjden mot rejäla, rostfria bultar.
Jag har i.o.f.s. också bytt bultarna som håller teleskopskenan men det beror på anpassning till mina teleskop och att jag lättare ska kunna nå dem. De medlevererade fungerar annnars bra.

Tyvärr har jag inte testat finesserna ännu, som t.ex. PEC men det beror mest på att jag själv (fortfarande!) guidar manuellt.

/Jonas
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Jag har sett att många kör med Orion EQ-6 med goda resultat.
Jag vill säga att det just nu är den montering som verkar mest lovande av de jag hunnit kika på.
Har en liten detaljfråga ang EQ6.

Har tittat på T-S sida och sett att den kommer i flera utföranden(-vis, -foto, -foto-goto).

Jag antar att förbättringarna mellan -vis och -foto är märkbara?
Samt att kör man med -foto så får man ju MTS-3SDI kontrollern, den ska väl vara PC anslutningsbar? Då slipper man väl lägga på för GOTO.
Tänker jag rätt?

Hur långa exponeringstider kan man köra med en sån.
Kanske verkar som en korkad fråga med många referenser på nätet men som sagt, den ska helst hänga med i många år och när jag köpt dne så blir det ingen ny på ett bra tag.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Den montering jag har är "foto"-versionen med GoTo. Jag blir lite osäker när jag läser TS beskrivning av monteringen eftersom det står att GoTo-versionen är identisk med fotoversionen men har då alltså GoTo och 2000-objekts databas med display. Det som gör mig lite osäker är ordet "identisk" eftersom jag läser det som att det skulle vara MTS-kontroll med display, GoTo och databas. Det har inte jag.

Den handkontroll jag har heter Sky Scan och är standardenheten för Skywatcher EQ-6 Pro. Du kan läsa mer om EQ-6 Pro och Skywatchers andra monteringar på denna sida: http://www.skywatchertelescope.net/swtinc/index2.php
Om jag minns rätt kan du också ladda ner användarhandbok för monteringen och läsa mer detaljerat. Om inte, har jag den som PDF-fil om du skulle vilja ha den.

Hur långa exponeringstider man kan ta beror väl snarare på vad kamerasystemet kan ta in utan att bilden blir utfrätt. Jag själv guidar ju som sagt manuellt och har inga problem att ta långa exponeringstider men jag får ju justera då och då.

/Jonas
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Den med foto på TS sidan är nån annan tysk kontroller som jag inte vet så mycket om. Finns det tex ASCOM stöd till den. MTS kontrollen ser ut som tysk hemmabygge men vem den kan ju vara bra.

Tror dock att EQ6 med Sky Scan är mer standard och säkert mer lättsåld som begagnad om du någon gång i framtiden vill byta montering.
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Det ska nog vara MTS kontroller på goto-goto modellen.
Kikar man på TS sida, produktbeskrivning för MTS kontrollern så ser man att goto består av en licens som aktiverar databasen samt att displayen är tillval. Lite underligt däremot är att om man räknar på tillvalen repektive tillägget om man köper monteringen så blir det inte samma.
Skillnaden mellan "foto" och "foto-goto" är 3600:-
medans tillvalet +goto+display vid köp av kontrollern blir 2200:-
Kan det vara nån kabel som tillkommer där...får ringa och kolla.

Tar gärna förslag på alternativ till EQ6-foto, har ju en stund på mej att bestämma vad det ska bli.
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Tack för din input Robert
Jag tittar i första hand på lokala handlare och då ser jag att rymdbutiken har EQ6 Pro Synscan.
Jag antar att kontrollern står för tillägget synscan...
Detta ser ju helt vettigt ut men det anges inget om "foto" eller om det är bättre motorer. Det är här jag lägger största vikten.
Vilken av dessa tror ni jag blir nöjdast med om jag är ute efter en montering för CCD imaging av tex nebulosor och andra ljussvagare objekt? TS hade ju enligt produktbeskrivningen slängt ihop ett paket med noggrannare motorer och bättre drev?
Kontrollern från TS hade PEC men ingen goto (goto mindre viktigt om PC kan sköta den biten).
Rymdbutikens montering verkar rätt std fast med goto som talar för den.
Jag misstänker att EQ6 i std utförande inte är helt lämplig för DSO imaging?

Finns det inget ställe som hyr ut sånna här grejer så man får testa =)
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Jonas

Du har ju ett EQ6 foto med GOTO.
Handlar det om andra drev/motorer?
Vad blev det för tillägg prismässigt?
Verkar inte som T-S erbjuder EQ6 med skyscan kontrollern (eller så har jag missat det). Rymdbutiken har det men ingen foto-version. Vart får man tag i ett sånt som ditt?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

På TS sida:

EQ6 Skyscan Pro Equatorial mount EQ6 with Skyscan GoTo drive 13975.-

Så de har den vanliga EQ6.



EQ6 Foto Equatorial mount EQ6 as above, but with improved quality motors and MTS-3SDI controller. The controller offers PEC and many other important features for astro-imaging 14975.-


EQ6 foto packetet är med en tysk kontroller som iofs har PEC men den ser väldigt ålderdomlig ut på utseendet. Visst den kan vara kanonbra men utseendet gör att den känns gammal 90 tals teknik.

Och på deras hemsida för MTS kontrollern står det inte ett ord om ASCOM stöd vilket du säkert vill ha i en förlängning om du börjar fotografera seriöst.


En annan montering i liknande prisklass är Vixen Sphinx. Dock vet jag inte hur den är riktigt i fotohänseende.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag köpte min montering av Erik Persson ( http://www.2astro.dk/ ) och det var en ren standardmontering. Inga nya motorer eller liknande. Jag är f.ö. osäker på att det finns utbytesmotorer till EQ-6 Pro eftersom det är GoTo-modellen som har de "nya" motorerna. EQ-6 har nog andra motorer.
Rymdbutiken har exakt samma montering ( http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fu ... uct_ID=382 ) och priset är ganska vettigt tycker jag. (Jag gav lite mindre för min).

/Jonas
stolpskott wrote:Jonas

Du har ju ett EQ6 foto med GOTO.
Handlar det om andra drev/motorer?
Vad blev det för tillägg prismässigt?
Verkar inte som T-S erbjuder EQ6 med skyscan kontrollern (eller så har jag missat det). Rymdbutiken har det men ingen foto-version. Vart får man tag i ett sånt som ditt?
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Sphinxen verkar som en mycket rolig montering med mycket godis.
Lan anslutning till PC istället för seriell, mycket trevligt, fast man ställer nog inte prylarna 100m från datorn endå =)
Men hur blir det med precisionen. Enligt specarna tar den som max 8tum newton. Har dom räknat snällt eller är det verkligen på gränsen?
Ser ut som EQ6 tar 8 tummaren och lite till, min tub är altså inte för tung.
Sphinxen kanske tappar prestanda med sån tub? Nån som vet?

Jag inser att vi inte är i prisklass 30k och snurrar och att man inte ska kräva för mycket. Men självklart vill jag välja "mest för pengarna", där exakthet i följning och minimal periodic error är viktiga faktorer.
Robert wrote:På TS sida:

EQ6 Skyscan Pro Equatorial mount EQ6 with Skyscan GoTo drive 13975.-

Så de har den vanliga EQ6.



EQ6 Foto Equatorial mount EQ6 as above, but with improved quality motors and MTS-3SDI controller. The controller offers PEC and many other important features for astro-imaging 14975.-


EQ6 foto packetet är med en tysk kontroller som iofs har PEC men den ser väldigt ålderdomlig ut på utseendet. Visst den kan vara kanonbra men utseendet gör att den känns gammal 90 tals teknik.

Och på deras hemsida för MTS kontrollern står det inte ett ord om ASCOM stöd vilket du säkert vill ha i en förlängning om du börjar fotografera seriöst.


En annan montering i liknande prisklass är Vixen Sphinx. Dock vet jag inte hur den är riktigt i fotohänseende.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Det ser ut som att EQ6 skyscan Pro som är den nya versionen har PEC numera. Vilket gör att jag skulle välja den före de tyska MTS varianterna.
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Test av MTS-3DSI finns på http://arnholm.org/astro/.
En svensk amatörastronoms erfarenhet av Sphinx och EQ6 Skyscan: http://tech.groups.yahoo.com/group/saaf ... ssage/7789
Roger