Ett aktivare Astronet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Ett aktivare Astronet

Post by gost »

Jag flyttar den diskussion som pågår i Lars månbild till en ny tråd där den bättre hör hemma.

Jag har precis som ni andra också märkt av en tydlig nedgång i bildkommentarer/kritik. Jag har inte funderat så mycket på varför, den stundande julen kan säkert vara en sak, men lite tråkigt är det att det sakta men säkert avtar.

Vad kan vi då göra för att få upp aktiviteten på Astronet generellt och få fler medlemmar aktiva och skriva inlägg/lägga upp bilder?

Jag tror fortfarande på någon form av aktivitet som engagerar. Förslaget om fototävlingar uppskattades inte av alla och kanske kan vara avskrämmande för vissa, så därför har jag börjat tänka lite i nya banor

Vad tror ni om en att upprätta en interaktiv fotoskola? Idén är att vi tillsammans väljer ett antal objekt som skall fotograferas. Det skall vara objekt som de flesta kan fotografera med relativt enkla medel. Låt säga att vi väljer ett antal lättare i objekt i vår första test, till exempel

- Månen
- Stjärnspår
- Widefield med kortare följning
- En stjärnbild
- M31

Några exempel jag kommer på lite snabbt.

Min idé är sen att alla som vill beskriver innan hur man tänkt fotografera objektet, detta för att lära nya vilka inställningar och brännvidder som kan fungera. När sedan fotograferingen är avklarad lägger vi upp både oredigerade bilder och slutbilderna, vi beskriver också lite kort hur vi redigerat bilden. Det behöver inte vara långa instruktioner vi skriver, utan lite korta sammanfattningar. Syftet med detta är att få upp nya fotografer och att dom kan lära sig hur arbetsflödet ser ut. Dom kan dessutom ladda ner våra oredigerade bilder och labba med dessa enligt de korta beskrivningar vi gjort för att lära sig hur man efterbehandlar bilder.

De som själva anser sig som nybörjare deltar givetvis med sina bilder på samma sätt och beskriver också sitt arbete för att andra skall kunna bidra med hjälp om hur arbetet kan utvecklas/förbättras.

På sikt får vi kanske ett större engagemang i bilder som kommer upp på Astronet eftersom bildkunnandet höjs bland våra medlemmar.

Kanske en svår idé att genomföra, men det är i alla fall en idé, så kom gärna med synpunkter och kommentarer på om detta är bra eller dåligt. Hur skulle vi kunna genomföra det? Förslagsvis skapara vi en tråd - Fotoskola del 1 - där vi kanske bestämmer oss för månen. Tråden lever vidare till dess vi anser oss mogna att gå vidare.

Mina 2 öre på ett aktivare Astronet...
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by HanssonJ »

Hej - tycker att det verkar vara en mycket bra idé. Kanske framförallt för oss nybörjare som inte gärna ställer upp i fototävlingar.

Om det finns "gamla" rävar som är villiga att dela med sig av sin kunskap på detta sätt tror jag att många är tacksamma. Sedan kan man ju kanske lägga in lite tävlingsmoment om man vill i dessa trådar också.

Det som är lite spännande och bra med din idé är ju att om man redan innan fototillfället kanske kan få en liten kommentar om att arbetssättet man har bestämt inte kanske är helt "korrekt"; Då slipper man gå ut och förstöra ett fototillfälle (om molnet skulle skingra sig någon gång) redan innan man börjar fota.

Det kan tom vara så att även de "gamla" rävarna kan få lite nya uppslag.

Mvh

En riktig nybörjare som pga vädret inte får många tillfällen att lära sig mer

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Kroppefjäll »

Vi får inte glömma bort att "astronomiska bilder" inte nödvändigtvis behöver vara synonymt med- och begränsat till- "pretty pictures". Själv skulle jag tycka det var kul med lite fler generella bilder på utrustningar, monteringar, hemmabyggen, observatorie-setups eller varför inte lite bilder från senaste sessionen eller senaste stjärnträffen? Tänkte själv försöka dokumentera lite mer av detta!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Damberg »

Väldigt bra idé! Hade varit mycket uppskattat av en amatör som jag själv! Sitter på alldeles för många frågetecken som skapar frustration!
Vet t ex absolut ingenting om flats och darks och vad de gör för bilderna. Har inga astrorelaterade bildbehandlingsprogram och vet inte vad jag ska leta efter heller.
Likaså, som Kroppefjäll säger, hade det varit trevligt att se utrustningsbilder och setups generellt med förklaringar då det finns en djungel med prylar/utrustning därute som man inte vet att man behöver :-)

Jag välkomnar dessa förslag!!!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Starsoft »

Hej

Kanske skulle finnas en avdelning för utrustningsbilder i galleriet?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Tompa »

Ett aktivare Astronet klingar gott i mina öron. Jag har väl själv inte varit så aktiv tidigare, det känns som att man vill vara med och "lyssna in" och lära, innan man kastar sig in i forumen. Och handen på hjärtat, visst är man väl lite försiktig med att recensera andras bilder. Jag är ju ny på detta och ser inte alla saker som de mer erfarna ser.

Riktigt bra idé, det här med någon form av interaktiv fotoskola! Jag tror att det kan vara ett bra sätt att få igång nybörjare. Det finns, ju som bekant, mycket att bemästra. Montering, guidning, hitta objekt, polställning, fokusering, kamerainställningar, filformat, darks, flats, offset och så vidare... En annan fördel är att man även kan testa bildbehandling även om man inte har något eget teleskop eller kamera eller på grund av att vädret är som det är. Vilket det ju oftast verkar vara nu för tiden...

En annan idé är att kunna lägga in sina råbilder i ett filarkiv, för att låta någon annan - gärna mer erfaren - kunna efterbehandla bilderna och visa vad som mer kan göras av bildmaterialet. Lite "tips från coachen", så att säga.

Nu vet jag inte hur mycket utrymme som finns på Astronets servrar, men det kanske går att få en hacka från SAAF för uppgraderingskostnader? Jag kan tänka mig att, om andra är intresserade, lägga en slant om så behövs.

Mvh,
Tomas Wikander
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Pzyber »

Att jag själv inte är så aktiv i framförallt kommenteringen av bilder är att jag inte har så mycket att komma med, vare sig det gäller solsystemet eller deep sky. Det finns många som är så enormt mycket mer erfarna och både tar och behandlar bilder mycket bättre än jag själv. Känner då att jag inget konstruktivt har att komma med då jag är för oerfaren. Det är isåfall om det blir kommentarer som Jättesnygg bild! men jag vet inte om de ger så mycket med undantag för verkliga wow bilder.

Angående fotoskola skulle det vara intressant, lär kunna höja aktiviteten i delar av forumet iaf.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Starsoft »

Hej

Jag tycker Tompas idé om råbilder är bra, användbart på många sätt, även för variablister.

När det gäller brist på kommentarer till inlagda bilder så tycker jag själv att det är svårt att kommentera, man hamnar på ett forum lätt i en av två typer av kommentarer. På ett danskt astroforum t.ex. så kommer det alltid in en massa kommentarer till inlagda bilder men dom är alla nästan likadana, glada tillrop av typen "wooow", kanske trevligt för den som lagt in bilden men ganska enformigt i längden. Den andra varianten är konstruktiv kritik av typen "gör si eller så så blir det bättre" som kanske inte alla uppskattar av en eller annan anledning. Därför brukar jag själv inte kommentera bilder som läggs in, antingen blir kommentaren meningslös eller också riskerar man att bli kallad kallad "pixelpolis".

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Timo »

Men ditt kunnande vad gäller elektronik, CCD m.m. tar vi gärna del av i fortsättningen också :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Starsoft »

Hej Timo
Men ditt kunnande vad gäller elektronik, CCD m.m. tar vi gärna del av i fortsättningen också
Tack för det, men om jag inte får igång mitt nya obs snart så blir kunskaperna inaktuella :sad:
jag hoppas min nuvarande planering att jag ska komma igång under mellandagarna håller, och att inte vägen till obset snöar igen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Robert »

Servern har inte jättemycket plats nu (typ 300 GB ledigt). Har snabba men inte så stora SAS diskar i ett raid5 system.

Men man kan ju tänka sig att ha någon stor bulkdisk för att lagtra mycket data i framtiden.
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Blas »

Gillar verkligen idén! Detta forum har många kunniga och väldigt trevliga/hjälpsamma medlemmar, så jag kan inte tänka mig en bättre plats för mer aktivitet/dialog.

Gällande att kommentera bilder känner jag likadant som Pzyber, samt att jag håller med Starsoft. Jag tror dock fotografen soml lagt ner mycket tid och engagemang i arbetet med bilden uppskattar fler än färre kommentarer

Annars finns ju alternativet att betygsätta (Vilket i sig har diskuterats och kanske är en dålig idé)
Kanske en "Like" funktion skulle fungera? Det minskar "spam" kommentarer utan substans och är inte lika dömmande som en betygskala

Klara skyar!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Ett aktivare Astronet

Post by EPT »

Det är stort fokus på bilder...Ifs. så är det så att det man kan se....Men allt det andra då? Där finns det nervkittlande...
Celestron SkyMaster 20x80
Miguel
Posts: 26
Joined: 2011-09-04 18:17:06
spamtest: JA

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Miguel »

Hej,

Jag tycker som er andra att en fotoskola skulle vara alldeles utmärkt, själv har jag mycket lite erfarenhet och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
Jag tror även detta skulle göra att fler gör snabbare framsteg och därmed vågar/kan kommentera andras bilder.
Starsoft la ju in massa filer som går att ladda ner, jag har laddat ner dessa och jobbat med dem lite grann.
Det vore kul om någon som är duktig kunde lägga ut en steg för steg anvisning med dessa bilder som grund.
Som många har sagt är ju inlärningskurvan väldigt brant och det finns en stor risk att den som inte är utrustad med ett extremt tålamod tröttnar när man inte gör några framsteg.
Jag började fotografera lite 2006 sen kom ett annat projekt i mellan och jag har i princip inte gjort något förrän denna höst.
Efter ett så långt uppehåll, var det bara att börja om från början, förstod knappt vad det var för massa prylar jag hade.
Konstaterade också att datorn jag hade i mitt obs inte var mycket att hänga i granen längre.
I princip har det tagit mig hela hösten att förstå hur allt fungerar igen och få det att fungera med den nya datorn, göra en ordentlig polinställning, få autoguidern att fungera, den "gamla Canon20D" att fungera med det nya operativsystemet, uppdaterat programvaran i Geminin osv. Om man efter denna pärs kunde få inspiration och stöd i en fotoskola, tror jag att det skulle vara ett enormt lyft, visst, informationen finns ju att hämta på nätet och i instruktionsböckerna till programvarorna man har men det är ju inte riktigt samma sak, dessutom skulle det ju som önskan är: Skapa ett aktivare astronet.

MVH

Miguel
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Paul Schlyter »

gost wrote:Jag flyttar den diskussion som pågår i Lars månbild till en ny tråd där den bättre hör hemma.

Jag har precis som ni andra också märkt av en tydlig nedgång i bildkommentarer/kritik. Jag har inte funderat så mycket på varför, den stundande julen kan säkert vara en sak, men lite tråkigt är det att det sakta men säkert avtar.
Detta har en mycket konkret orsak: Astronomiguiden har kommit igång igen och folk hänger där istället. Att besökarna här ökat tidigare har mycket berott på att Astronomiguiden legat nere.

En klassisk konkurrenssituation....