Presentation

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
connyh
Posts: 2
Joined: 2011-08-05 13:04:02
spamtest: JA

Presentation

Post by connyh »

Hej!

Jag är ny här på forumet så en kort presentation följer.

Pensionär som alltid varit intresserad av astronomi. Har brytningsfel (astigmatism) så mitt förhållande till kikare och teleskop har alltid begränsats av dessa förbaskade glasögon.

Nu har emellertid tekniken med kontaktlinser förfinats så att även sådana som jag kan prova detta alternativ - vilket jag gjort, med hyfsat resultat.
Nu känner jag mig alltså mogen att försöka ta mitt astronomiintresse till en mera "påtaglig" nivå. Har därför - inte minst pga de nybörjarråd jag läst i detta forum - införskaffat en kikare, Celestron SkyMaster 20x80, som jag tänker börja "utforskandet" med.
Jag begriper ju att en sådan relativt stor kikare behöver ett stativ för att kunna användas men en minut efter "First Light" mha mitt gamla fotostativ, insåg jag att här krävs stabilare grejor.

Efter studier av bl.a hemsidorna hos våra tre inhemska leverantörer, känner jag mig nu i behov av att be om hjälp i detta forum. Jag skall således försöka formulera ett vettigt inlägg under "Astronomiutrustning - Monteringar". Hoppas vi se's där!

Conny Holmberg
KARLSTAD

Return to “Allmänt”