FORUM 2.0

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

FORUM 2.0

Post by anivision »

Så har turen kommit till att lansera det nya omgjorda forumet. De största förändringarna är att färgerna mer går i stil med hemsidan och att forumet nu har en lite mer begränsad vidd vilket gör det mer lättläst på riktigt breda skärmar.

Designen är testad i ett flertal webläsare och ska fungera bra t.o.m. i IE6.

Alla tips och buggrapporter emottages tacksamt!

Mvh Kent Kihlberg
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Bengt »

Blir nog jag som blir djävulens advokat denna gången.
Denna uppdatering kändes inte nödvändig tycker jag .Forumet var bra som det var och hade bra lättläst bakgrund.Text bredden var inget bekymmer tycker jag . Nu får man förmodligen skrolla bifogade bilder ännu mer.
Gräslig logga som skär sig med bakgrunden. Ledsen men det blir en såg här för den. Kan hända andras smaklökar är mer positiva.
edit. Kanske ska förtydliga att min synpunkt är när man läser den från en hem PC. Har inte sett hur den ser ut med en tex Iphone vilket kanske man idag ska ha i åtanke vad gäller tex text bredd.
Bengt
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Pzyber »

Jag ser ingen direkt skillnad än en annan logga :D Bra att bredden begränsas då det är jobbigare att läsa annars. Keep up the good work! Ett tips är att flytta ner astronet loggan som på förstasidan, så det inte ser skurit ut i botten på bokstäverna. Det är ju en vit spalt under så borde gå bra.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: FORUM 2.0

Post by Timo »

Ser väl rätt så OK ut men bakgrundsbilden på M42, ursäkta mig den som har tagit bilden, är inte så attraktiv.
Om man inte lägger en annan astrobild där kan man t.o.m. trixa till något häftigt i Photoshop.
Men det är kanske bara jag som tycker så :(
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Pzyber »

Svarade på ditt pm. Var att forumet var halvt cachat i webbläsaren så bilden hade uppdaterats men inte html/css en. Nu ser det riktigt fint ut! Bra jobbat!

Så här såg det ut för mig när jag skrev det första :P då förstår du ^^
Image
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: FORUM 2.0

Post by anivision »

För att kunna byta ut bilden på M42 behöver jag fler bilder att välja bland där det inte kan uppstå några upphovsrättsliga tvister i efterhand. Bilden på hemsidan är för blå för forumet då alla knappar och ikoner måste göras om vilket jag inte har tid med just nu. Självklart byter jag ut topp-bilden om någon har en bättre att dela med sig av.

Målet är dock att det ska bli samma topp-bild på hemsidan som i forumet på sikt.

När det gäller vidden på forumet och inbäddade bilder så kan jag inte hitta många sådana fall där bilden överskrider forumets vidd. De allra flesta bilderna är kopplade från galleriet och därmed i en mycket mindre version. Så detta ser jag inte som ett problem faktiskt.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Bengt »

Tycker det är synd att Roberts fina M45 inte funkar på även den sidan. Bilden togs för många år sedan och är fortfarande den bästa bilden som tagits tycker jag. Sen att det är Robert som satt igång detta fina forum gör honom till nr 1 som bannerbild hämtare tycker jag .

Men visst annars kan du få låna någon av mina bilder till detta ändamål om du hittar något som passar.

Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by gost »

Nu tar jag på mig rollen som utvecklingsadvokvat :)

Att ta fram en ny webbdesign är alltid svårt eftersom det är omöjligt att tillgodose allas behov och önskemål. Antingen kan man försöka hitta en gyllene medelväg genom att ta in synpunkter från användarna, eller så kan man diktatoriskt säga att "så här blev det, punkt slut". Vi har valt att lägga ut den nya designen för att få feedback från er som använder den.

När vi gjorde den nya designen så tog jag hjälp av min fru som jobbar som PR-konsult och är van att ta fram nya webbskisser utifrån vissa förutsättningar. En tanke med det var att få en skiss som inte var klassiskt astrorelaterad (läs mörk/svart) utan med lite nytänk. Vi inom utvecklingsteamet (Jag, Robert och Kent) var överrens om att bilderna är prio nummer ett eftersom sajten i första hand vänder sig till astrofotografer som vill visa sina alster. Så med Roberts önskemål om innehåll och mina bilder blev detta resultatet.

Vad gäller topploggan så är det är en av mina bilder (Helt Ok Timo, den lämnar en hel del att önska :) ), detta eftersom min fru har tillgång till dom och att vi inte vill trampa in på upphovsrättsliga marker. Vi har pratat en del om att rotera topplogga och hur ofta det i så fall skall ske. En idé var att vi kanske har en årlig omröstning där vi utser årets bild och att den då kanske blir den nästa topploggan. En idé av många. Vad tycker ni? Ett alternativ är att ha en fast logga som aldrig ändras, då blir det lättare att jobba med färgscheman som stämmer.

Hur som helst, vad jag försöker säga är att vi i första hand bör fokusera på sajtens funktion och praktiska upplägg. Med andra ord, tips och idéer på hur formen kan ändras för att göra sajten mer överskådlig och lättanvänd. Sedan kan vi börja peta på kosmetiska detaljer, dom går alltid att justera senare.

Vi borde kanske varit tydligare med att detta inte är en färdig design utan ett "work in progress".

Robert och Kent, kommentera gärna detta eftersom detta är mina tankar, inget jag tagit med er.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: FORUM 2.0

Post by anivision »

Bengt, jag är ytterst tacksam för detta erbjudande. Om jag hittar någon bild i ditt galleri som skulle passa så kan jag ju använda den så länge.

Men som sagt så ska hemsidan och forumet på sikt ha samma topp-bild och om det blir M45:an eller om det blir någon annan får Robert och Göran avgöra. Jag designar i alla fall inte om knapparna innan det är definitivt bestämt.

Edit: I övrigt skriver jag under på Görans inlägg...

Egentligen skulle vi kallat det hela ASTRONET 2.0beta
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Robert »

Göran sammanfattade det bra. Det är svårt att få till en bra design som alla gillar rent ut sagt omöjligt :) Men vi gjorde ett första skott med den nya designen och lyssnar till alla bra ideer.

Själv gillar jag när forumet är brett men jag vet att många inte gillar det då de tycker det är svårt att läsa då det blir för brett.Så bredden nu är en liten kompromiss.
Jag tror inte att någon som är med här skulle ha något emot att ha sin bild som topbanner men innan vi lägger ut det så skall vi fråga först.

Fortsätt med synpunkter. Med era åsikter slipas designen och blir ändå bättre.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: FORUM 2.0

Post by Timo »

Själv gillar jag när forumet är brett men jag vet att många inte gillar det då de tycker det är svårt att läsa då det blir för brett.Så bredden nu är en liten kompromiss.
Vad talar vi om här ?
Den har väl aldrig varit för bred för PC elller Laptop i alla fall ?
Ni menar väl att ni måste ta hänsyn till alla moderna människor som användet Ipod m.m.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Robert »

Vi talar om breda stora skärmar typ som min 24 tums med 1920 skärmbredd. Gör man sidan så bred tycker många det blir väldigt långa rader i forumet och lite svårt att läsa.

När det gäller mindre upplösning har vi valt 1024 som minsta bredd där det skall fungera med datorer (bara typ 5% kör dator med så låg upplösning nu på astronet) och kollar att det ser bra ut på mobiltelefoner.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: FORUM 2.0

Post by Morgan »

Några små förslag till förbättringar på sidan….
Som det fungerar just nu så kan man från forum klicka på Astronetlogon och hamna på indexsidan.
Samma funktion bör finnas i bildgalleriet och chat(om det går) så att det blir lättare att hoppa mellan de olika delarna.
Alternativt kunde chat öppnas i ett nytt fönster så att indexsidan inte försvinner bara för att man hoppar in i chatten.
// Morgan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: FORUM 2.0

Post by Hans Bengtsson »

Ett förslag kan vara att i vänstermarginalen lägga in länkar till aktiva hemsidor för de svenska lokalföreningarna. Detta i utbyte mot att de lägger in länkar till Astronet. Det bör i så fall finnas någon sorts uppföljning (kanske en koll varannan månad) över att lokalföreningarnas hemsidor fortfarande är igång.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: FORUM 2.0

Post by anivision »

Hans, jag tycker att det är ett bra förslag, för det kommer öka tillgängligheten både för Astronet och för alla föreningar som blir exponerade och lättare att hitta. Fast jag tror att du menar att detta ska vara på hemsidan, inte i forumet som denna tråd egentligen handlar om :wink: