Astronomiguiden nere

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: AG nere!

Post by Tompa »

Hej Robin! Vi får hålla tummarna! Du får hänga här så länge...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AG nere!

Post by Hans Bengtsson »

Nu hänger jag också här. Inom SVO har vi ju haft AG som permanent husorgan när det gäller variabeldiskussioner, kanske är det dags att byta till Astronet? SVO-databasen finns ju redan här, och jag har i flera år kunnat notera att Astronet rent tekniskt fungerar proffsigare och bättre än AG.

Vi får se vad som händer. Tills vidare, medan AG ligger nere, föreslår jag att vi nyttjar variabelavdelningen på Astronet som diskussionsforum när det gäller variabler.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: AG nere!

Post by Robert »

Jag hoppas AG kommer upp snart igen för den har sin plats i svenska amatörastronomin och många känner till den.

Jag gjorde en variabelavdelning här för jag misstänkte att det kan behövas lite variabelrapporter/diskusioner nu.
Går ju även bra att länka in de genererade ljuskurvorna i forumet här utan problem.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: AG nere!

Post by Robin Andersson »

Härligt Robert!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: AG nere!

Post by Robin Andersson »

Vet inte om detta kanske är lite "gammalt" just nu, men hittade detta på popast vilket kan vara bra att veta för er som ej har läst.

En person vid namn Arne. L som hade kommenterat:

"Jag kommer in via http://ag.cosmodrome.net/forum/default.asp, däremot fungerar inte astronomiguiden.com. Com-adressen ger en typisk sida när domänen inte är betald. Jag har sett den typen tidigare hos andra siter som varit aktiva en period, men som sedan plockats ned."

Länken som länkas funkar ej för mig dock. Men men, lite info om situationen i alla fall som kanske stämmer :-)!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: AG nere!

Post by MikkoK »

Inga nyheter kring AG?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: AG nere!

Post by Robin Andersson »

Inte från mig i alla fall, fortfarande inget svar ifrån Åsa...
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: AG nere!

Post by MikkoK »

Ingen mer än jag som tycker det är på tiden att Åsa eller nån annan ansvarig gör ett uttalande om vad som händer?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: AG nere!

Post by Robin Andersson »

Jag håller med dig MikkoK fullständigt!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: AG nere!

Post by danhei »

Fått svar av Åsa nu.

MVH
/Danne



Hej,

AstronomiGuiden ligger nere på obestämd tid, tills vi har en version som ger användarna full kontroll över publicerade bilder. Hur länge det här tar är oklart, men tyvärr är det nödvändigt då jag inte kan låta diskussioner på AG skada min privata ekonomi när jag söker jobb. Jag hoppas ni har förståelse för detta, och återvänder till sidan då AstronomiGuiden kommit upp igen.

Mvh
Åsa Karlsson
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: AG nere!

Post by Morgan »

danhei wrote:Fått svar av Åsa nu.

MVH
/Danne



Hej,

AstronomiGuiden ligger nere på obestämd tid, tills vi har en version som ger användarna full kontroll över publicerade bilder. Hur länge det här tar är oklart, men tyvärr är det nödvändigt då jag inte kan låta diskussioner på AG skada min privata ekonomi när jag söker jobb. Jag hoppas ni har förståelse för detta, och återvänder till sidan då AstronomiGuiden kommit upp igen.

Mvh
Åsa Karlsson
Så det var ungefär som jag hade befarat att det kunde vara…
Att skriva obestämd tid och inte ha tid för att hitta en lösning på problemen så finns det risk för att sidan inte kommer tillbaks över huvudlaget. Jag hoppas än en gång att jag har fel, för AG är en sida som behövs för att bredda vår hobby.

//Morgan
// Morgan
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: AG nere!

Post by Robin Andersson »

Jag fick precis samma svar.
Hoppas verkligen AG kommer upp igen...
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: AG nere!

Post by Timaoes »

Robin Andersson wrote:Jag fick precis samma svar.
Hoppas verkligen AG kommer upp igen...
Då får väl jag också skriva under. Jag har också mailat med Åsa och fått samma svar som ni andra. Då jag har i princip varit online så fort datorn varit på de senaste åren känns det minst sagt tomt. Hoppas hon får ordning på bildhanteringen medelst omgående.

Johan
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: AG nere!

Post by anivision »

Jag har lite svårt att förstå anledningen trots allt. På vilket sätt kan bildhanteringen (eller snarare avsaknaden av den) påverka hennes ekonomi. Detta är faktiskt en lite lam ursäkt att lägga ner ett så viktigt forum som så många har hittat. Varför i så fall inte ta ett snack med robert här på astronet och komma överrens om att lägga en redirect hit. Fast risken är ju då att astronomiguiden helt tappar i betydelse med tiden... Detta är nog något som kommer att hända ändå, fast det tar bara längre tid för alla aktiva att hitta en ny mötesplats.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Astronomiguiden nere

Post by anivision »

Det har funnits buggar i det system som AG grundade sig på och det är naturligt med åsikter och tyckande om en så komplex site som Åsa försökte bygga upp. Jag tycker inte att det har varit så värst mycket klagomål faktiskt (med reservation för de sista dagarna innan stängningen). Lite måste man tåla som webmaster. Att bara stänga sidan för att engagamanget saknas tycker jag skulle vara otroligt själviskt mota lla användare då det finns andra som skulle vilja driva sajten vidare. Åtminstone kunde hon lagt en redirect till ett annat forum som detta t.ex.

Return to “Allmänt”