Astronomiguiden nere

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Robert wrote:Från Åsa i nya forumet:
Jag är sjukskriven, så det får gå i det tempo jag klarar av helt enkelt. Jag kan inte göra något åt om folk är otåliga... Det enda jag kan göra är att jobba i det temop jag klarar av just nu.
Jag har ingen aning om när det kan tänkas vara klart. Det är ett stort jobb att skriva en helt egen forummotor.
Krya på dig Åsa.

Robert - vad menar du med "i nya forumet"?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robert »

Nya forumet är ett testforum som Åsa har satt upp för att testa nya designen och forumet som hon håller på att utveckla.

Förutom Åsa är vi väl 3 andra som är där och testar lite.
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Robert wrote:Nya forumet är ett testforum som Åsa har satt upp för att testa nya designen och forumet som hon håller på att utveckla.

Förutom Åsa är vi väl 3 andra som är där och testar lite.
Låter lovande! :)
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Oj säger jag bara! Kolla in www.astronomiguiden.se nu, ser helt makalöst ut :D!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Timaoes »

Ah, äntligen ett livstecken. Ser lovande ut.

Johan
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomiguiden nere

Post by skygazer »

Inte för att vara för negativ, men vad är det för fel på Astronet?, varför denna stress att AG skall upp igen?, har själv aldrig saknat sidan.
Var aldrig där, utan surfar hellre förbi här. AG gav mig inget, för rörigt och för mycket regler.
Jag hade hellre sett en satsning och utveckling av astronet. :good:
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Håller självklart med att det är inget fel på astronet. Men känns som om AG är större, och känns också som att det var där många nybörjare hittade sig till i början (tänker på alla ständigt "hjälp att köpa teleskop" inlägg som skapades :-))

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

För att AG är en superb samlingsplats för nybörjare (precis som Robin skriver ovan). Astronet är med de erfarnas plats, där inte det dyker upp "vilket teleskop ska jag köpa"-trådar dagligen.

Dock vidhåller jag min ståndpunkt om att låta Astronet vara Sveriges samlingsplats för astrofoton.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Astronomiguiden nere

Post by Morgan »

Såg att det börjar hända lite med AG sida. En ny layout med lite mer info(med betoning på lite) finns att beskåda. ;)
// Morgan
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by ThomasK »

skygazer wrote:Inte för att vara för negativ, men vad är det för fel på Astronet?, varför denna stress att AG skall upp igen?, har själv aldrig saknat sidan.
Var aldrig där, utan surfar hellre förbi här. AG gav mig inget, för rörigt och för mycket regler.
Jag hade hellre sett en satsning och utveckling av astronet. :good:
Framför allt fanns det så otroligt mycket information att hitta via sökfunktionen på AG, sök på en variabel, amatörastronom eller DSO-objekt och du hittade historia, biografier och observationsrapporter i massor!
Thomas Karlsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Starsoft »

Framför allt fanns det så otroligt mycket information att hitta via sökfunktionen på AG, sök på en variabel, amatörastronom eller DSO-objekt och du hittade historia, biografier och observationsrapporter i massor!
Det är väl närmast ett skäl att inte återvända till AG, ett forum där ägaren anser att den genom åren av medlemmarna upparbetade informationen är hennes personliga egendom som hon godtyckligt kan stänga av när som helst.

För övrigt tvivlar jag på att den kommande utvecklingen av AG kommer att skilja sig nämnvärt från den som varit tidigare.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomiguiden nere

Post by skygazer »

Jag tröttnade på AG för länge sedan av bl.a de orsaker som du nämner Anders, men alla regler och annat blev jag riktigt less på. Sedan nästan varje gång man var på hemsidan ändrades den till allt fulare och rörigare utseende. Har inte varit på den hemsidan på flera år och saknar den inte då jag är på andra forum utan någon som hela tiden skall lägga sig i vad man skriver. Då lägger jag hellre min tid på astronet som jag tycker drivs av mycket trevligare människor, bl.a Robert som är en av de trevligaste jag känner på internet :D
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Astronomiguiden nere

Post by Oortcloud »

skygazer wrote:Inte för att vara för negativ, men vad är det för fel på Astronet?, varför denna stress att AG skall upp igen?, har själv aldrig saknat sidan.
Var aldrig där, utan surfar hellre förbi här. AG gav mig inget, för rörigt och för mycket regler.
Jag hade hellre sett en satsning och utveckling av astronet. :good:
Jag har saknat den enormt i alla fall. Men sen är det väl inget fel på Astronet för det. Finns ju mycket ögongodis att titta på här, men inte lika mycket trådar om astronomi som inte har med foto och bildbehandling att göra. Jag får väl läsa reglerna på AG när den kommer upp för jag känner inte igen mig i att det var för mycket regler, men jag kan ju ha fel. Rörigt, ja ibland men det kan jag leva med.
MikkoK wrote:För att AG är en superb samlingsplats för nybörjare (precis som Robin skriver ovan). Astronet är med de erfarnas plats, där inte det dyker upp "vilket teleskop ska jag köpa"-trådar dagligen.

Dock vidhåller jag min ståndpunkt om att låta Astronet vara Sveriges samlingsplats för astrofoton.
Håller jag med om. Man kan ju fundera på varför det är så? Dock tycker jag inte att AG är bara för nybörjare utan där finns något för även de som inte är nybörjare.

Martin
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Hålled med ovanstående, i alla fall de positiva kommentarerna. Tycker också att AG är enorm bas med fakta och liknande. Jag har själv också varit alltid nöjd med utseendet och inte heller haft några som helst problem med regler eller sådant.

Plus jag tror också att mycket ligger i att AG var det astronomiforum jag besökte för första gången på internet av ren slump. Därför känner jag mig nog också lite mer hemma där.
Som också har nämnts ovan så tycker jag att astronet känns mer som "astrofoto-forum", än astronomi i allmänhet.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Ser också nu att det har skett lite mer uppdateringar nu på AG sedan igår jag tittade sist :-D!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space

Return to “Allmänt”