Astronomiguiden nere

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
johano
Posts: 10
Joined: 2008-09-01 20:25:58

Re: Astronomiguiden nere

Post by johano »

Hans Bengtsson wrote:Det ska bli spännande att se vad som händer när AG så småningom öppnas igen. Det känns som om flertalet aktiva AG-skribenter och observatörer på nolltid har hittat hit till Astronet. Kommer AG att återta sin position som ledande allmänastronomiskt diskussionsforum? Eller kommer diskussionerna i huvudsak att stanna kvar på Astronet? Framtiden får utvisa detta, mycket hänger nog samman med hur lång tid som AG ligger nere.

mvh
Hans Bengtsson
Ja risken är att AG aldrig kommer kunna "komma igen" om det här drar ut lite på tiden...att sen Astronet kör på phpBB, ett forum som "beter" sig på ett lite mer "välkänt" sätt kanske också bidrar...

/johan
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Paul Schlyter »

Väldigt tråkigt dock att hon har blivit hotad att bli stämt, det förstår jag inte.
Grundproblemet var att Åsa inte kunde låta bli AG och låta den vara så bra som den var, utan hon skulle ständigt in och försöka "förbättra" den på det ena eller det andra sättet. Vissa saker blev bättre, medan andra blev sämre, under detta ständiga experimenterande.

Länkar till andra webb-sidor var ett ständigt återkommande problem. Man fick ständigt lära sig på nytt hur länkarna skulle skrivas den här veckan för att fungera som man önskade. Men länkproblemen blev aldrig mer än ett irritationsmoment på en i övrigt välfungerande sajt.

Åsas stora misstag var när hon ville "ta befälet" över bilder som lades in inline i meddelandena. Tidigare länkades bilderna bara in och hur bilden såg ut beror på hur den var på den externa sajt dit man länkade, vilket bl.a. innebar att bilderna kunde efter hand uppdateras av den som lagt in bilden inline i inlägget. Detta gillades av de som la in bilder, men Åsa gillade det inte, hon ville "ta befälet" över hur bilder i inlägg skulle visas i AG. Detta kan göras på olika sätt, men Åsa valde att låta AG kopiera över bilderna till AG och "mangla" dem lite där så att de sedan visades på ett sätt som Åsa gillade. Detta skedde automatiskt, utan att den som la in bilden i sitt inlägg först fick tillfälle att ge sitt samtycke, ja utan att denne ens visste om det.

Att kopiera andras bilder utan deras godkännande är ofta ett upphovsrättsbrott, och Åsas misstag var att hon inte insåg detta. Några av fotograferna uppskattade inte alls att deras bilder kopierades och "manglades" utan vare sig deras godkännande eller kontroll, och det måste ha varit dessa som hotat att stämma Åsa. Vilka de är vet jag inte, men missnöjet diskuterades omedelbart innan AG's nedstängning.

Jag hoppas att när AG öppnar igen framöver (det gör den säkert, men det kanske dröjer), att AG då får vara mer stabil och inte utsättas för detta ständiga experimenterande. Det kan nog vara vettigt att vänta med att öppna AG tills den utlovade nästa versionen är klar och genomtestad.

Äldre versioner av AG finns att beskåda här: http://waybackmachine.org/*/http://astronomiguiden.se
(och här på phpBB funkar länken! En sån här länk hade aldrig fungerat på AG...)
Just nu finns 20 olika versioner att välja på, från 2007 till 2010.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Så det var så det låg till... Måste säga att det kändes underligt och fick en känsla av nostalgi när man kom in på AG's hemsida igen som du länkade Paul.

Bara hoppas på att den öppnar igen, det fanns mycket kort & gott man kunde läsa där i timmar.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Astronomiguiden nere

Post by Peter R »

Hej Paul,
På sätt och vis skönt att få en förklaring till det inträffade för jag har totalt missat denna sista-minuten diskussion innan sajten las ner.
Även om jag tyckte att det var tråkigt att bilderna förminskades till frimärksstorlek och överkomprimerades så löste jag det genom att i stort sett sluta lägga upp bilder på AG.
Det mesta av vad bilden skulle visa försvann med denna kraftiga behandling. Men då är det viktigt att man kan lägga upp fungerande externa länkar till exempel hit till Astronet osv.
Bortsett från de dagliga diskusionerna som kunde ta oväntade vändningar eller lyfta till höjder där mina kunskaper inte räcker till på långa vägar, så saknar jag mest att kunna gå tillbaka till tidigare inlägg.
Det var en otrolig databas för kunskap, erfarenhet och referenser till allt inom astronomin. Men om det går att hitta tillbaka inlägg fram till 2010 så är det en bra början.
Jag hoppas att Åsa har kraft att starta upp igen framöver och att hon kan se det inträffade som en erfarenhet mer än som en belastning.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robert »

Åsa håller på för full med nya AG som tar form mer och mer så AG kommer komma tillbaka. Dock tidigast någon gång i april om jag får gissa.
I nya AG fungerar det nu både att länka till bilder och ladda upp attachade bilder till ett inlägg.

Länkar i meddelanden fungerar bra nu med. Har plågat nya forumet med massa länkar som aldrig fungerade förut :)


Angående bilder så kändes det som bilderna man lagt ner stor möda på att de blev misshandlade när de krymptes ner och det inte fanns någon länk till ursprungsbilden eller en länk till originalbilden kvar.

Fast det stora problemet var att när man länkade in bilder gjordes det en egen kopia på AG (mindre visserligen) vilket kunde bli kostsamt för Åsa i längden.
Om någon hade länkat bilder till en bild som någon bildbyrå äger så hade en ny fysisk kopia hamnat hos AG. Det finns vissa bildbyråer som som har program som letar igenom hemsidor efter kopior inlagda på andra servrar av de bilder de har. Sedan skickar de en faktura på några tusen per bild. Denna risken ville Åsa inte ta och stängde ner allt då hon insåg det. Lite drastiskt kan man tycka själv hade jag nog tagit bort all bildvisning så länge.

Detta enligt det jag har uppfattat det.

AG kommer tillbaka och Åsa jobbar mycket med sidan nu.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Robert wrote:Åsa håller på för full med nya AG
Kul att höra! Var orolig faktiskt att hon helt hade tappat hoppet...
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by gost »

Varför används inte någon färdig forumlösning typ detta PHPBB?
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Låter bra.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Astronomiguiden nere

Post by Terje »

gost wrote:Varför används inte någon färdig forumlösning typ detta PHPBB?
Det är vi många som undrar och nog enbart Åsa som kan svara på, av någon anledning verkar hon föredra vad som ofta blir halvtaffliga specialhack istället för att använda välfungerande standardkomponenter.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by gost »

Hon kanske inte vet om att dom finns/är gratis.

Föredrar man .Net före PHP finns tex. Yet Another Forum: http://yetanotherforum.net/

/Göran
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Paul Schlyter »

gost wrote:Hon kanske inte vet om att dom finns/är gratis.
Föredrar man .Net före PHP finns tex. Yet Another Forum: http://yetanotherforum.net/
/Göran
Att använda existerande gratisforum istället för något egenskrivet har varit uppe till diskussion ett flertal gånger på AG under åren, så Åsa vet visst om att den möjligheten finns och att det också finns gratisalternativ även för .NET . Men Åsa verkar inte vara intresserad av gratisalternativen. AG är hennes baby och där ingår tydligen även att ha egen kod för forumprogramvaran.
malte
Posts: 69
Joined: 2007-10-24 09:13:37
Location: Göteborg
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by malte »

Nu (sent omsider) har jag skrivit om AG (och därmed även om Astronet) på popast-bloggen.
http://www.popast.nu/2011/03/upphovsrat ... -nere.html
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Inge nyheter om AG?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Hade precis tänkt fråga samma sak :D!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robert »

Från Åsa i nya forumet:
Jag är sjukskriven, så det får gå i det tempo jag klarar av helt enkelt. Jag kan inte göra något åt om folk är otåliga... Det enda jag kan göra är att jobba i det temop jag klarar av just nu.
Jag har ingen aning om när det kan tänkas vara klart. Det är ett stort jobb att skriva en helt egen forummotor.

Return to “Allmänt”