Ny ESO-studie utvärderar satellitkonstellationernas påverkan på astronomiska observationer

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Ny ESO-studie utvärderar satellitkonstellationernas påverkan på astronomiska observationer

Post by Xavier »

Det pratas mycket om hur påverkas observationer när satelliterna är synliga pga reflektion av sol ljuset men jag undrar, är det inte lycka dåligt att det kommer att bli hundratals potentiella små "okultationer" även om de molar satelliterna svart och det är mitt i natten?

https://www.eso.org/public/sweden/news/eso2004/?lang" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh,

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny ESO-studie utvärderar satellitkonstellationernas påverkan på astronomiska observationer

Post by ThomasK »

Medan ljusa satellitspår mest kommer att bli ett bekymmer i skymmningen och gryningen från Starlink och andra constellation-program, kommer ockultationer att ske under hela natten. Hur dessa påverkar beror väl på förhållandet mellan ockultationens längd och bildens exponeringstid. Jag antar att ockultationerna är ganska korta (under en sekund?), i så fall blir påverkan nog inte särskilt stor om man inte sysslar med väldigt noggranna observationer.
Thomas Karlsson
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ny ESO-studie utvärderar satellitkonstellationernas påverkan på astronomiska observationer

Post by staffastro »

Med satelliter < 10 m i storlek som rör sigtypiskt 8 km/s blir ju ockultationerna millisekundkorta och sällan något problem...
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Ny ESO-studie utvärderar satellitkonstellationernas påverkan på astronomiska observationer

Post by TomBee »

Kör man lite kortare brännvidder så blir det ju nästan alltid en hel del spår även om man kör live-stacking/EAA.
I dessa fall kan man ju inte kalibrera eller redigera bort spåren även om de tonas ut i takt man lägger på nya lights.
Blev nästan tokig här om veckan när jag skulle visa upp M101 för några vänner och "ziiipppp" for det något nytt förbi hela tiden (FL:750/APS-C).

Det visade sig dock att de tyckte satelliterna var minst lika spännande som galaxen drygt 20 miljoner ljusår bort ;)
Och JA, jag ska göra rent sensorn (det är min 1100D EAA-kamera som kanske inte fått den kärlek den behöver denna säsong)

Image

Eller som här när en gammal ryss från 90-talet susar genom kärnan på M81 redan på andra bilden...

Image
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]

Return to “Allmänt”