Inläggav Nokturner » 2020-03-01 21:51:06
En rolig och viktig fråga!
Själv har jag stått och frusit alldeles för mycket och för ofta och kommit fram till att det är bättre att klä sig bra (vilket jag hela tiden egentligen försökt). Mina erfarenheter ur en hel del trial o error av sådant som inte funkat för mig:
Alltså, skoteroverall är bra! Skaffat en nu i vinter och bara haft tillfälle att använda 2 ggr än. Men duh så behagligt, knappt det behövs kläder under (men ännu inte varit ute o astrofotat i under 10 minus med den)! Man är fri och rörlig under overallen, inte påbyltad som en michelingubbe som det lätt blir m jacka o täckbyxor. Mycket komfortabelt!
Lager på lager, nära kroppen ett ullunderställ av inte den tunnaste ullkvalitén.
En tjock ylletröja!
För fötterna, äkta yllefiltsulor i kängorna, riktiga yllesockar: 1-2 par tunna merinoullsockar o utanpå ett par ulltjocksockar (får inte bli trångt i skorna!) och elektriska batterielsulor! Vow :-) Hur jag än försökt utan elsulorna har jag frusit efter ett par timmar. Elsulorna är lite struliga m kablar o batterier, laddning o så. Men oj vad varma o sköna!!
Händerna, riktiga lovikavantar av ull. Fingervantar inuti så lovikarna kan tas av och man kan fippla m fingervantarna på (lovikavantarna behöver stoppas in i vindskyddande handskar om det blåser).
På huvudet riktig mössa av typ försvarets vintermössa, alltså med öronlappar som knäpps under hakan och innesluter huvudet runt om, även kinderna o ner under hakan. Helst av äkta päls. Fäll upp overallens huva över mössan.
Tätt runt halsen! Typ halsduk eller så.
Stå på ett typ hårdare o lite tjockare liggunderlag som inte trycks ihop av tyngden. Men med elsulor o ylle i kängorna behövs det knappast någonsin, men eleffekten kan ställas ner så batterierna räcker mycket länge.
Den uppmärksamme märker att jag skriver ull o ylle i var o varannan mening och menar då 100% ull. Inte provat något som är varmare o skönare i kyla, eller ens i närheten.
Ta en liten rask värmerunda då o då (men det kommer inte att behövas) :-)
Jag tror inte jag någonsin behöver frysa mer, oavsett temperatur. Det enda är att jag ännu inte hittat några bra högkragade lädertumhandskar att dra över lovikavantarna vid blåst.
Vägra frysa!
-En överhängande risk med ovan mundering är dock akut värmeslag, en viss försiktighet rekommenderas därför!
Ha, ha :-)