Nypå forumet.

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Nypå forumet.

Post by Johan N »

Hej alla!

Här är en östgöte som famlar i mörkret! ;)

Efter många år, har jag äntligen skaffat lite utrustning.
Dvs. man är nybörjare på riktigt! :)

Har senaste tiden spanat på div utrustning. 5-6" cassagrain, med någon form av enklare typ av montering.
"Tyvärr" råkade jag skaffa annan utrustning. (jag brukar djupdyka och nörda ner mig)
Vi kan väl säga att jag sprängde instegsbudgeten med råge. Men, jag är glad som ett barn på julafton!
Kommer dock att behöva komplettera med lite utrustning, vad det lider.

Köpte begagnad utrustning på det här forumet av Chrille78.
Han ska ha en eloge för sin välskötta utrustning!

Celestron edge 8 HD med AVX montering. "Råkade" även köpa HyperStar adaptern. Han hade ju redan den liggande...
Om sanningen ska fram. Så är en av anledningarna att jag är väldigt intresserad av astrofoto.
Har jobbat med digitaltryck i storformat i många år. Så det här känns spännande!
Men att manuellt skåda är minst lika viktigt. Så kul!
Lyckades iaf få riktigt bra skådning på månen i fredags kväll. Sedan har det inte fungerat så bra pga molnslöjor.
(som vanligt mao)

Nåväl.
Ni behöver inte vara oroliga.
Det kommer att komma fler dumma frågor på andra platser i dett forum. :)

Med vänlig hälsning,
Johan, Linköping
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nypå forumet.

Post by anivision »

Hej och välkommen till Astronet. Det är bara att fråga på, inga frågor är dumma egentligen :good:

Det är väldigt lätt att spräcka sin budget när det gäller sådana här saker. Det finns alltid prylar som är lite bättre runt hörnet och prislappen springer väldigt lätt ivag. När det gäller astrofoto måste det kosta lite om man inte väldigt snart ska upptäcka att man kastat ut pengarna till ingen nytta. Du har i alla fall inte gått på den minan. Det är en väldigt fin utrustning du har kostat på dig.

Lycka till i forsättningen!
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Nypå forumet.

Post by Martin F »

Välkommen! :) Vi är många här som ställt dumma frågor i början. Och ibland gör vi det fortfarande!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Allmänt”