Spam storm just nu ...

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Hans Bengtsson »

Mycket bra om detta kan fixas! Skulle säkert välkomnas av alla utom spammare.

Förslag:
Vilken planet ligger närmast solen?

Förslaget med Stora björnen är inte så bra. Ett annat namn på stjärnbilden är Ursa Major. Karlavagnen utgör bara en del av Stora björnen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by bengtr »

Fråga: Vilken Stjärnbild som syns på vintern har ett bälte som innehåller tre ljusa stjärnor?


Skall vara lätt att stava ochså.

/bengtr
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Man kan lave flere gyldige svar til et spørgsmål.

Fråga: Ett annat namn på Stora björnen?
Svar 1: Karlavagnen
Svar 2: Karla vagnen
Svar 3: Ursa Major
.
.
/Rudi
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Hans Bengtsson »

Det finns såvitt jag förstår ingen anledning till att sådana frågor skall ha astronomisk anknytning, det borde fungera lika bra med en fråga av typen "På vilken ö ligger Visby?".

Men det är förstås viktigt att endast korrekt svar godkänns. Om någon skulle svara "Karlavagnen" på frågan om ett annat namn på Stora Björnen så borde ett sådant svar underkännas eftersom det är felaktigt.

Mvh
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Martin F »

Vilken stjärna kallas ibland för hundstjärnan?

Svar: Sirius

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Hans Bengtsson wrote:Det finns såvitt jag förstår ingen anledning till att sådana frågor skall ha astronomisk anknytning, det borde fungera lika bra med en fråga av typen "På vilken ö ligger Visby?".

Men det är förstås viktigt att endast korrekt svar godkänns. Om någon skulle svara "Karlavagnen" på frågan om ett annat namn på Stora Björnen så borde ett sådant svar underkännas eftersom det är felaktigt.

Mvh
Hans Bengtsson
Enig. Der er heller ikke et eneste astronomi spørgsmål på astronet.dk Q&A.
Og de behøver slet ikke være svære, men husk, det skal ikke være noget som en robot kan regne ud eller google.
I stedet for: “Hvad er 2+3?”, så er der bedre at skrive: “Hvis to + __ er 5, hvad er så ___ ?”
/Rudi
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Spam storm just nu ...

Post by anivision »

Hans Bengtsson wrote:Det finns såvitt jag förstår ingen anledning till att sådana frågor skall ha astronomisk anknytning, det borde fungera lika bra med en fråga av typen "På vilken ö ligger Visby?".

Men det är förstås viktigt att endast korrekt svar godkänns. Om någon skulle svara "Karlavagnen" på frågan om ett annat namn på Stora Björnen så borde ett sådant svar underkännas eftersom det är felaktigt.

Mvh
Hans Bengtsson
Nja, kanske lite fel fråga till astronomer eftersom det endast är en del av stora björnen, men för de flesta andra där ute är det synonymt med stjärnbilden.

Och nej, det måste självklart inte vara astronomifrågor, men jag tänkte mest bara att det hörde till vårt forum... Men om det inte finns tillräckligt lätta frågor inom detta område så skippar vi det naturligtvis.
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Jonas wrote:
rudibr wrote:
Jonas wrote:
Håller fullständigt med! Kanske någon som har de befogenheterna kan ta tag i det?

/Jonas
@jonas: er du ikke admin her? Det er ganske let at sætte op i ACP, det kan ordnes på et par minutter:
https://www.phpbb.com/support/docs/en/3 ... a-captcha/
Hej Rudi,

Som jag nämnt tidigare, är jag moderator, inte administratör,
Det finns en ägare och (åtminstone) en administratör men de verkar inte ha uppfattat våra tips om att säkra upp forumet. Mer kan jag inte göra.
/Jonas
Når jeg kikker her:
memberlist.php?mode=team

Så er du administrator (sammen med flere andre). Så du burde kunne komme ind i Administrator Kontrol Panel forneden på siden.
/Rudi
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Jonas »

rudibr wrote:
Jonas wrote:
rudibr wrote: @jonas: er du ikke admin her? Det er ganske let at sætte op i ACP, det kan ordnes på et par minutter:
https://www.phpbb.com/support/docs/en/3 ... a-captcha/
Hej Rudi,

Som jag nämnt tidigare, är jag moderator, inte administratör,
Det finns en ägare och (åtminstone) en administratör men de verkar inte ha uppfattat våra tips om att säkra upp forumet. Mer kan jag inte göra.
/Jonas
Når jeg kikker her:
memberlist.php?mode=team

Så er du administrator (sammen med flere andre). Så du burde kunne komme ind i Administrator Kontrol Panel forneden på siden.
Hej Rudi,

Där ser man! Jag trodde inte jag hade de befogenheterna men jag tror inte jag ska gå in och trixa i dessa saker. Jag kan ställa till mer skada än nytta eftersom jag inte har de rätta kunskaperna. Jag ser därför hellre att någon med rätt kunskaper inför dessa förändringar.

Finns det ingen administratör här som kan fixa detta?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Du kan jo spørge dem på listen ;)
astronet_se_team.JPG
astronet_se_team.JPG (37.73 KiB) Viewed 8847 times
/Rudi
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Jonas »

Rudi, du har helt rätt! Jag skulle kunna kontakta alla dessa människor för att få någon form av "action" i denna fråga men ärligt talat orkar jag inte!
Jag har drivit en, ganska framträdande, svensk amatörastronomisk förening i närmare 15 år och det var väl för det mesta bra men det fanns nackdelar också - och detta är just en sådan nackdel!
Jag har offentligt och till administratörerna bett om att de ska ta tag i detta eftersom jag inte har kunskapen! Kommentarer? Nada!
NEJ! Jag tänker inte driva detta vidare! Vill man inte samarbeta i forumet, struntar jag själv i det!
Jag kan i och med det även meddela att jag från och med nu, struntar i att ta bort de spam-mail som nästintill dagligen trillar in. Ni andra "administratörer" kan ta hand om detta. Jag tar inte det ansvaret längre!
Hejhej!
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Miska »

Vi är en bunt med administratörer med ett liv utanför forumet också.

Själv har jag inte det lätt om dagarna pga personliga skäl, därav har jag inte tagit mig an något mot spambots.
När man redan är stressad som bara den så vill man inte åta sig mer jobb och stress för stunden.

Jag vet att vi har många händiga administratörer som kan fixa detta, men även de har sina skäl.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by Bengt »

Klandrar inte att folk börjar tappa tålamodet .
Såväl folk som ser detta dagligen och de stackare som behöver lägga energi och tid på rensa .
Kan inte Saaf gå in och efterlysa och erbjuda någon liten ersättning med rätt kunskaper rätta till detta.

Tycker det är märkligt det blir så mycket spam just här ,har i princip noll på Facebook gruppen Astropixlar trots nu 353 medlemmar bara i huvudgrupper och ändå öppen .
Jag tycker det är konstigt man behöver krångla till det mer på denna typ av forum än godkänna manuellt ansökan som jag gör på mitt forum . Så många seriösa ansökningarna kan det väl ändå inte vara?

Bengt
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Beklager hvis jeg stresser, det var ikke meningen. Mine råd var velment og kun for at hjælpe.

PS: hvis jeg kan få admin rettigheder (midlertidigt), så fikser jeg det gerne, har allerede Q&A på svensk som jeg bruger på astronet.dk.
Det vil kun tage mig fem minutter at fikse ;)
/Rudi
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Jonas »

rudibr wrote:Beklager hvis jeg stresser, det var ikke meningen. Mine råd var velment og kun for at hjælpe.

PS: hvis jeg kan få admin rettigheder (midlertidigt), så fikser jeg det gerne, har allerede Q&A på svensk som jeg bruger på astronet.dk.
Det vil kun tage mig fem minutter at fikse ;)
Hej Rudi,

Kolla nu om du har de rättigheter du behöver.

MVH

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt