Höglands observering

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Höglands observering

Post by AstroFriend »

Jag drog mig till minnes att jag för länge sedan satte ihop ett excel ark för hur man kalibrerar den röda och blå kanalen för olika höjdvinklar vid havsnivå.

Så här ser det ut:
kalibrering vinkel beroende rgb.jpg
Kommer inte ihåg hur långt jag kom med detta. Men i princip skall man dividera med Red resp. Blue coor ovanpå kamerans egen korrigering som syns längre upp i tabellen.


Höjd påverkan, osl finns ej med här, bara vinkeln.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Hans !
Jag hörde genom Stoffe nu på sin LaPalma resa att det stora nya observatoriet tänk för Hawaii kommer kanske att byggas på LaPalma istället.
Lät som beslut inom kort kommer tas.
Antar det är problem där nu vs byggtillstånd mm.
Dom pratade om det på Oz med att vid nybygge måste flera gamla rivas.
Var nåt med andarna på berget. ( otroligt )
Jag kan förstå att riva äldre observatorium och de inte hr råd att driva dom men riva fullt fungerande ter helt knasigt.
Men med religion kan vad som helst hända, och händer.

Det här med astronomi och kunskap har ju inget med resor att göra till mörka platser.
Man kan gott bo varsomhelst och jobba på. Det har inget med aperture att göra heller.
Min personliga astronomi är mera baserat på det konstnärliga, och en känsla.
Även om det må ge föga bege sig högre än 3.000 meter är jag redo göra det men inte på bekostnad av sämre funktion i hjärnan/ögonen utan då med syrgas, vs upplevelsen.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Höglands observering

Post by Hans Bengtsson »

Det som är viktigt med en hobby är ju att man tycker den är rolig och intressant, sedan är det helt individuellt vad man tycker är roligt och intressant. Man ska göra som man känner. Sedan brukar saker som mest baserar sig på själva upplevelsen bli än mera intressant med god kunskap i kofferten. Så en smula teori är aldrig fel.

De senaste turerna kring Hawaii-kontroversen har jag inte hängt med i, men här är en artikel som visar att själva problemställningen som sådan är långt ifrån ny:

https://www.scientificamerican.com/arti ... p-battles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Jag antar att andarna kan blidkas med lite dollares, och det är väl ok om de går till bra mål.
-Så det är nåt att tänka på när de kör igång dessa projekt utan att börja rodda och sedan kommer protesterarna och medicinmännen in på planen och sedan ska det avtalas än hit å dit i åratal.

Hans, som jag sa min astronomi är inte vetenskapligt på nåt sätt och en aningen bredare kunskap kanske man plocka på sig med åren.
När jag åkte på OSP för 2 år sedan visste jag inte var man hittade dubbel dubbeln, M57, M27 och Veil och hittade inte Andromeda och hade inte ens sett vintergatan.
Visste inget om förstoringar osv på olika objekt ( sånt har kommit i slutet av förra året och i år.
Men jag lärde mig snabbt på OSP dessa objekt.
Jag hade börjat lära mig lite stjärntecken den våren på egen hand och tittade på lite Dobson teleskop, men oavsett minimalt med kunskap var det oerhört roligt.
Nu i år när jag åkte på Oz i Australien läste jag inte nåt direkt om objekten utan ville få OSP känslan.
Det var för mig lyckat att se södra himlen och bara på känn komma till Eta Carinea osv, osv.
Nu har jag rest en hel del till olika mörka platser och jobbat i olika Newtons ( nåt annat är jag inte intresserad av förutom kikare gällande instrumenten )
Så ang Chile och höglands obs känner jag smaken i munnen att vara där högt uppe.
Min astronomi är uppdelad i 2 lika saker, observerandet och resandet till mörka platser och tekniken med Newton speglar och teleskop.
Målet är resan - mot en bra kompromiss och enda sättet är att testa på.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Jag sitter och småroddar för Chile i December.

Jag har nog bestämt att jag skippar treka till Machu Picchy och andra attraktioner kring det området.
Så på denna resa fokuseras enbart på astronomi och Chile
Jag kommer landa i Santiago oavsett upplägg.
Det går givetvis att flyga mellan städerna och hyra bil där, men jag är inne på åka bil upp.
Ok det är en bra bit, 163 mil eller 18 timmar.
Men beroende på vägar är väl inget problem i sig. ( vet inget om vägrån osv osv där )

Första stoppet blir Panguea observatoriet strax utanför Vicuna.
Det ligger också granne med Gemini bla.
Dit tar det väl 1 dag eller 6-7 timmar.
De ligger mörkt till och på 1.500 meter, och bra är de har en 25” Dobson för uthyrning.

Nästa planerade stopp är VLT och dit tar det ca 10 timmar.
Beroende på upplägg tar man väl den sträckan på 1 dag, eller max 2 utan några längre stopp.

Nästa stopp blir Spaceobs i San Pedro ( 2.500 meter )
De har ju också en 25” Dobson för uthyrning.

Kommer givetvis att göra organiserad dagtids resa till Alma.
( Sedan nakna ögat/kikare på 5.000 meter i Alma eller på liknande höjd över 5 tusen )

Min plan var ju först bara obsa på Spaceobs, men jag vill checka upp Panguea, vs ev framtida resor dit ( eftersom det är närmare Santiago )
Man kan också flyga till La Serna från Santiago och folk från Panguea hämtar upp en på flyget. ( Men jag vill gärna alltid ha egen bil.

-Vi har ju gått igenom lite att hög höjd inte spelar riktigt nån stor roll, så delar av magnituder tydligen, men seeingen ?
Jag utgår ifrån mörker och hög höjd och torr luft kommer ge mig imponerande nätter i alla fall.
( De på Panguea sa inget om min fråga om höjden, men de sa 3 fördelar som ; närmare Santiago och mindre dammigt och man befinner sig längre söderut.

Så jag ska givetvis kolla upp båda ställena nu, och jag har tid i December, och kan ta 2-3 veckor off.
Iden är att lämna in bilen i Calama en bit utanför San Pedro och flyga ner sen till Santiago.

Men hur lägger man upp resan ( inkl inrikes tiden i resa, VLT mm ) ang nymånen ?
Perioden verkar vara kring den 13-14 tom den 22-23 )
Tänker jag mig att vara både på Panguea och på Spaceobs i den perioden missar jag ju flera av de bättre nätterna i inrikes resan.. hmm.

Så hur lägger man bäst upp detta ?
Hur mycket kommer månen påverka DSO vid Panguea om jag väljer förlägga den bästa perioden på Spaceobs ?
Säg minst 4 dagar nymåne på Spaceobs.