RIP Howie Glatter

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

RIP Howie Glatter

Post by Håkan N »

Jag fick just ett mail från min polare R. Werkman i USA.
Han sa att Howie Glatter har gått bort i Cancer.
Jag träffade honom förra året på Stellafane.
Jag fick vara med kollimera hans Dob och han var nyfiken på min Resa till Marocko.
Han såg lite klen och tanig ut, men annars var det fart i honom.
Han hade frun med sig och hon var pratsam och sa hon gillade astro resor och dom brukade åka en hel del.
Han sa han hade sina CNC maskiner i lägenheten i New York ( ? )
Han var mycket bestämd att en hälsning skulle direkt gå till Nils Olof Carling personligen från mig.
RIP.
Typisk, han hade mer att ge astron i världen.
Undrar vad som händer med hans produkter nu.
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: RIP Howie Glatter

Post by OlleEriksson »

Vad tråkigt! Då var det därför de hade slutat ta emot nya ordrar då.

Teleskop-Express verkar vara de enda som har Glatter Parallizern vad jag kan se om man vill ha en sån. Man vet ju inte vad som händer nu med hans grejer.

Olle
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: RIP Howie Glatter

Post by Håkan N »

Starlight säljer produkterna.
De kan bli dom som tar över detta eller ev Farpoint antar jag.
Båda har egna maskiner - kunskap.

Howie la grunden till bättre/enklare kollimering för de här området på priser superbilligt för amatörer men ändå dock i tolerans.
Personligen gillar jag hans produkter/toleranser och har själv lasern/tubluggen = enkelt och snabbt.
Men oavsett vad dom sägs ( och ev behövs för ex f/4 ) tycker jag laser är för oprecist och rucklet i fokuserare mm. Men det är en annan story.

http://starlightinstruments.com/store/i ... uct_id=314" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: RIP Howie Glatter

Post by magnahrl »

Ah! Den förbannade cancern :evil: Väldigt tråkigt besked. Jag har sedan några år Howie Glattiers laser TuBlug för kollimering på min 8" f/6 OOUK Newton som har varit excellent.

/Magnus
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: RIP Howie Glatter

Post by nilsolof »

https://www.cloudynights.com/topic/5806 ... ?p=7965406" onclick="window.open(this.href);return false;

Starlight instruments, som bl a tillverkar feathertouch fokuserare, planerar att fortsätta tillverkningen av Howie's produkter (Parallizern har de tillverkat hela tiden - de har vad jag förstår modernare maskiner och gör sådant billigare, än med Howies maskiner i sin lägenhet på 14-e våningen!). Det låter hoppfullt - kan de få fram samma höga kvalitet till fortsatt överkomliga priser bör det fungera (som någon påpekade, var de inte billigast men å andra sidan behövde man bara betala för kollimator en gång!).

Jag kände Howie, om än på geografiskt avstånd och via mail, sen ~2003. Han var en av de första jag vet som kommenterade min "Barlowed laser"-artikel i S&T, och skrev till mig och undrade om han fick använda mitt namn i reklamen, när han började göra en påskruvbar "barlow" till sina lasrar (det fick han). Vi mailade då och då, och diskuterade astrogrejer (en del som blev produkter så småningom) och politik - och han berättade tidigt om sin sjukdom som hade så snabbt förlopp. Jag saknar honom men är glad att ha fått lära känna honom...

Nils Olof

Return to “Allmänt”