Astronomi i Chile

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Astronomi i Chile

Post by Håkan N »

Snubbarna från Oz Sky vill jag ska komma ner på deras spring event nu i höst.
Jag är riktigt sugen och det är galax sesong och man kommer i det närmaste få en 25"-30" själv men resan kräver en vecka på guldkusten före eller efter minst.
Jag hade en super-jet lag minst 1 vecka efter jag kom hem !
-Samt resan i sig är inget att leka med.
Eftersom jag är en nattuggla har jag aldrig problem med mina US resor.

Namibia la jag ner pga gulsot och annat sattyg de har i Afrika.
Insåg oavsett högt SQM värde får det vara för min del.

Jag träffade en riktig krutkumma på Oz från Canada och hon var 70+.
Vi pratade en hel del och åt frukost ihop och hon bangade inte för astrofoto, gillade radioteleskop och var riktigt insatt och jobbade i klubben i Toronto att undervisa om radioteleskop, samt hon obsade visuellt hardcore natten igenom och var med på trek.
Mycket smart den gumman som rest världen runt.
Hon ville tom se vad jag gjorde i verkstan osv och frågade en massa ;-)) som hon kunde visa barnbarnen som gillar racing och CNC.
Hursom, hon rekomenderade mig att åka till Chile till Atacamaöknen och ex Alma.
Hon visade kort och en enastående natur och hon sa inget slår Chile om astro.
Jag fick tips på en astro agency och hon hade varit där en 3-4 gånger.
Gumman resar själv !

Har nån här varit där ?

Jag hörde astronomen Erik på VSP sa ; att där var det mörkt...

Undrar vilken årstid är bäst där ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Astronomi i Chile

Post by timokarhula »

Alla årstider? :) Väderförhållandena lär vara ungefär lika bra året runt. Det regnar "aldrig" i Atacama-öknen. Samma sak gäller för Nazca-platån norrut på den peruanska sidan. Där finns ju de kilometerlånga figurerna skrapade i marken som bara syns från luften. Med nederbörd som erosion skulle de tusentals år gamla figurerna ha försvunnit för länge sedan. Jag obsade med mitt C90-teleskop från Hotel Nazca Lines i Ocucaje-öknen kring midsommar 1996.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi i Chile

Post by Håkan N »

Kylan ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Astronomi i Chile

Post by timokarhula »

Det var inte så kallt på natten. På Inka-leden över 3500 meters höjd blev det minusgrader trots att det var tekniskt sett sommar. Vindstilla dessutom. Stjärnor med blotta ögat till 7.8. Kolsvart himmel med den mörka Emun i Vintergatan. Säkert helt perfekt och ypperlig transparens och mörker. Seeingen däremot var inte bra. Redan med blotta ögat såg jag hur stjärnorna tindrade kraftigt över bergstopparna. Inte bra för teleskop med hög förstoring. Det var jag inte ut efter heller nu för jag såg dussintals mörka Barnard-nebulosor. Hela vintergatan var marmorerad, pixelerad, med små mörka fläckar överallt. Det är ett tecken på en Bortle 1 himmel. Har ni sett något liknande?

/Timo K
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Astronomi i Chile

Post by pava0555 »

Hej,

(Lite sent svar men men)

Jag åkte till La Serena för 12 år sen (jag var 21 år). Från La Serena åkte vi med bilen upp mot bergen och besökte turistobservatoriet Mamalluca som ligger utanför Vicuña. Det var helt underbart, fantastisk, vintergatans disk var magisk, man behövde inte ens ett teleskop, man kom långt med ögat. Jag fick också se stora och lilla Magellanska molnen för första gången. Jag har velat åka tillbaka men inte kunnat dels pga. pengar (fattig student) och nu pga. familjeliv. Jag vet att det finns ett ställe där man kan hyra eller låna teleskop vid Mamalluca. Vi tog en guidad tur och mot slutet efter solnedgången tog dom fram två stycken dobsonteleskop. Det var fantastiskt.

Nu planerar jag på att åka februari-mars 2019, men denna gång till San Pedro de Atacama. Tanken är att besöka "Atacama Lodge/SPACE", http://www.spaceobs.com/en/Atacama-Lodge" onclick="window.open(this.href);return false; , runt den 6 Mars (nymåne). Där kan man också hyra teleskop, men jag kommer nog ta med mig antingen en 80 mm APO eller 8-10 tums dobson (Sumerian Optics) (har ej lagt beställnignen än). Åker man hit kanske man ska passa på att besöka ALMA och Paranal observatorierna. Åker man till La Serena så ligger Cerro Tololo nära, men vet inte om det finns turer dit.

Det finns fler ställen att besöka, men som jag förstår det är SPACE (nära San PEdro de Atacama) och Mamalluca/Vicuña dom bästa för astro. DOm andra två som jag vet om är Andacollo och Cerro Shaman. Enligt SPACE själva så är dom bäst, se http://www.spaceobs.com/en/Informations ... y-in-Chile" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan också kombinera din resa med stadsliv och sol och bad. La Serena är en jättefin kuststad. San PEdro de Atacama ligger inte vid kusten. Om du åker hit och vill besöka en trevlig stad så skulle jag rekommendera Antofagasta.

Tydligen är det bäst att åka Mars - December. Det kan faktiskt vara molnigt under Januari-Februari, men risken är ändå liten.

Och kylan: Temperaturen sjunker efter solnedgång, så man lär behöva en skön tröja och jacka.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Allmänt”