Namibia i Juli

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Namibia i Juli

Post by timokarhula »

Jag vaccinerade mig bara mot gulsot. Det bör man nog göra minst en månad innan avfärd? Sedan köpte jag malaria- och koleramedicin som man fick käka varje dag under resan. Tror inte malaria är något problem under deras vinter (torrperiod och inga mygg). Peru i Anderna krävde dessutom spruta mot gula febern, polio och hepatit C. Och lite koka-te på plats. :)

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Namibia i Juli

Post by Håkan N »

Mja, jag tycker det känns som jag backar efter det jag läste idag..
Men många reser ju dit.

Bengt mfl som varit där !
Hur ska man se detta under 1 vecka på det hotellet ?

( verkar som jag dock klarade mig i Marocko i alla fall, tänkte inte på nåt sånt här ärligt talat.
Jag tar inga sprutor, punkt. Vill inte ha gift in i mitt system.

När jag trekkade i Guatemala's djungler var det farligt med allt, som djur som simmade in i öppna organ osv, mm, men vet inte om de rekommenderade sprutor.
Dock tog jag nån tablett mot malaria men en Svenska som var med i gruppen och gift med en Guatemalare sa att det var ingen malaria där.
Jag hade mygbett på framför allt ben överallt eftersom jag hade short och de flesta hade byxor.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Namibia i Juli

Post by Hans Bengtsson »

Håkan:

En sak du bör tänka på, eftersom du inte gillar kyla, är att en normalnatt i juli i Windhoek (som är närmaste större stad) går temperaturen ner till 5 plusgrader. Mycket stor utstrålning. Ibland frost. Bara så det inte kommer som en överraskning. Afrika i juli kan ju låta varmt.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Namibia i Juli

Post by Håkan N »

Hans !

Nåja, då myggfritt i alla fall vs malaria och -5 klarar jag om det är SQM-22, så ev frost det vet jag om men gulsot och annat elände, mja, tror jag avstår.
Om Australien har jag hört om alla djur som kryper överallt, men jag såg knappt e fluga men en känguru höll på att krocka med mig ;-)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Namibia i Juli

Post by timokarhula »

Den största temperaturvariationen som jag uppmätte under afrikaresan 2001 var den 4 juni. I Duwisib på 1450 m höjd var det +30 grader på dagen men det sjönk till -2 vid nästa soluppgång. Vattnet i flaskorna hade frusit till is.

/Timo K
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Namibia i Juli

Post by Fredrikdb »

Ska berätta en i från verkligheten hämtad historia och en uppmaning att alla som åker till dessa exotiska öde platser se till att ha telefon nummer och försäkringar i ordning innan ni åker.

En granne till min kille på 30 år åkte till syd Amerika för att klättra i bergen med sin familj, efter några dagar på hög höjd blev han lite illamående på kvällen, trodde det skulle gå över men det gjorde det inte utan han vart diagnostiserad med hjärnödem, så det vart helikopter till närmsta stora sjukhus.
Efter några samtal till Sverige så flögs läkare i från "SoS international" ner till sjukhuset och efter 6-7 dagar så var han stabil nog för att flygas hem i ett Privat Jett med ett helt sjukhus, läkare och respirator mm inkluderat för fortsatt vård i Stockholm.
Nu är han helt återställd och mår bra, men det hade han nog inte varit om dom inte innan avresa kollat upp vad för försäkringar som krävs och vad dom täcker och vart man skall vända sig till när olyckan är framme.
Hans tilläggs försäkring kostade tror jag ca 500 kr och den betalade alla kostnader samt 1 månads rehab här i Sverige.


https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6jdsjuka" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.sos.eu/se" onclick="window.open(this.href);return false;


Var försiktiga där ute!!

/F
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Namibia i Juli

Post by timokarhula »

Vanliga hemförsäkringar brukar omfatta en 45 dagars reseförsäkring som täcker vanliga olycksfall och sjukdomar som sker under resan. Min äldre bror råkade ut för en olycka i Australien 1989 och då han hade en giltig hem- och reseförsäkring så fick han resa hem gratis med SOS International med ledsagare och allt! Kontrollera försäkringen innan ni reser bort.

Inför min safari / solförmörkelseresa till södra Afrika 2001 ville den tyska researrangören veta närmaste anhörig inför resan samt vi fick skriva på en del dokument som friskrev dem inför vissa farliga moment under resan (kanotfärd på Oranjefloden, bungyjump från Victoria-fallen, vilda djur mm?). Allt gick bra under resan förutom att reseledaren själv blev rånad av ett gäng ungdomar i Zambia och en av våra kanoter kapsejsade på Oranjefloden. Deras kameror klarade sig då de hade placerat dem i vattentäta tunnor strax innan de stridaste forsarna. Jag fick bara en kraftig solbränna (på vintern)!

/Timo K
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Namibia i Juli

Post by Fredrikdb »

Ja det är sant som du säger och det gäller att se upp lite med vad det står i försäkringen

" Det är värt att påpeka betydelsen av att noga kontrollera sin reseförsäkring (ofta en del av hemförsäkringen) eftersom det finns reseförsäkringar i Norden som inte täcker sjukvårdskostnader orsakade av t.ex höghöjdssjuka.

Hans Lindholm, Överläkare, Anestesikliniken Helsingborg "

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... rimarvard/" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Namibia i Juli

Post by Håkan N »

Titta i ett teleskop och vara på ett hotell är väl ganska lugn aktivitet, men allt kan ju hända som trafikolycka, sjukdom.
Men var och när och hur kan man dra på sig gulsot och det där eländet som inte eller knappt finns här eller i andra civiliserade länder.
Är det genom mat eller skaka hand med folk etc ?
Malaria tabletter kan jag äta om området behövs.
Ponera man har tvättsprit med sig och åker från ställe A till B är bara på ställe B.
Säg man köper konserver ( och vatten ) och kokar upp själv och äter Snickers.

Men jag tycker det låter otrevligt och kommer nog avstå. Sen har jag svårt för Afrika och Arabländer men högt SQM värde kan undantag göras, men nu detta elände.

Men vet ju Bengt mfl överlevde och jag har inte hört nåt om detta och många amatör astronomer har ju varit där.
Antar de tagit sprutor.

Jag är egen företagare och får inte bli sjuk i nåt sånt där onödigt elände.

Kommer ihåg en kompis och fadern hade nåt med gulsot att göra sen dog han.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Namibia i Juli

Post by Håkan N »

Jag funderade på det här äventyret och har pratat med lite folk i USA nu idag och det som gäller är en arsenal av sprutor.
Aldrig jag trycker i mig detta, då får det vara.
Jag ska dock se om någon i gänget som varit där innan vad de säger innan jag helt avskriver Afrika.

Jag sparar slanten och tröstar mig med en Kowa Highlander 82 mm istället tror jag vs LaPalma senare och Australien.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Namibia i Juli

Post by timokarhula »

Håkan, du kan ju alltid hyra min lägenhet vid Indiska Oceanen i Geraldton, Western Australia! Jag har en 10-tums Dobson på plats. 4 mil till en SQM-L 21.9 himmel. 13 mil till SQM-L 22.1. Sedan blir det inte mörkare än så även om du skulle köra 400 mil österut. Inga sprutor krävs. :D

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Namibia i Juli

Post by Håkan N »

Timo !

Det ska jag göra framöver.
Kan du inte ta ner din 20" ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Namibia i Juli

Post by timokarhula »

Njae, 20.7-tummaren har jag inte använt på flera år. Spegelytan är inte bra och skulle behöva en ny aluminisering. Jag gillar att komma igång snabbt med obsandet och inte montera tuben och kollimera varje gång. Sedan skulle inte teleskopet få plats i de minsta hyrbilarna. :) 10-tummarens tub surrade jag fast med bilbältena i baksätet och rocker-boxen fick precis plats i bagageluckan.

/Timo K