Kikare Kowa Highlander 82 mm

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Kikare Kowa Highlander 82 mm

Post by Håkan N »

Nu på IVT hade jag förmånen att testa Kowa Highlander 82 mm med fluorite glas både dag och natt.
Det var Martin Birkamaiers dotter som nu driver företaget Intercon Spacetec som hade den för visning.

Den kommer std med 32X, men 20X och 50X finns som till option för ca 1.200 Euro settet.
Kikaren kostade strax under 4.000 Euro nu ( bättre pris tydligen ) inkl Tysk skatt ( vet inte om vi ska betala den här ? )

Tripoden den satt på ( axel med vev var inte bra ) men kikaren den var mycket trevlig att titta i.
Ok 6.2 kg och rätt otymplig. Ok inte en jätte, men stor !
Men funkar dock nog perfekt vs trippar till mörka platser i en resväskan och ha med i bilen hemma.
På 32X löste den nära upp M13. ( 14 mm okular )
( 2.2 i FoV och 2.6 mm pupill )

Den här kikaren spöade enkelt ( på ett sätt * ) min 60 mm Zeiss men ok 22 mm till i aperture och 32X istället för mina 20X.
( Zeissen har 3.0 i FoV och 3 mm pupill )

I dagsljus fanns inget färgproblem och helt perfekt ända ut och allt såg 'naturligt' ut. ( mitt sätt se det )

Dock läste jag ett test på CN från 2005 att denne påstod den var ej perfekt ända ut och hade pga konstruktionen en sk "ghost" om man flyttade en stjärna från centrumet.
https://www.cloudynights.com/articles/c" onclick="window.open(this.href);return false; ... tout-r1085

Nu var det varmt ute och Zeissen har svårt för det vs det ser skumt ut dagtid, dessutom har den ett visst färgproblem också som man ser tydligt ex på månen i kanten
Jag såg lika fenomen i andra kikare nu som ex AMP, Vixen mfl.
Måste vara svårt ta denna optik Kowan med fluorite har !

Min Zeiss är bra och 'jet-black' med gnistrande pin-pint formade ( närapå ) stjärnor i natten men den är inte perfekt ända ut, men ok 1.7 kg och man handhåller den.

Men oavsett optiken i Kowan tog den inte djupet ( jet-black ) bakgrunden Zeissen har *.
Måste nog vara nåt optiskt att göra.
Sen var himlen 'mörk' enl SQM boxen men dis etc lurade nog den.
Nån 21.5 himmel var det ju inte där
Ok boxen visade det mörkret, men nada in reality.

Ok, alltid bättre 'komma' upp högre om det går antar jag vs se vad nåt går för.

Nu hoppas jag få se nya Nikonen super wide field 50 mm, men ok en helt annan kikare än min Zeiss och även Kowan.
Större pupill och 10 graders FoV.
Sen 2.5 kg är tufft vs en 50 mm kikare ( men inte omöjligt hålla den )
Men den har rockat upp astro folk som gillar kikare !

Kowan får 4 starka stjärnor i 'min bok'
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare Kowa Highlander 82 mm

Post by Håkan N »

En notering om Kowan.

Jag har ju lärt mig lite med tiden om olika objekt, förstoringar, FoV osv med tiden man obsat.
Även kikare är ett brett spektrum !
Som vikt, användnings barhet, öppnings diameter, Fov, optiskt standard, ekonomi mm.
Min Zeiss har en hel del större objekt väldigt bra även om jag hörde man ’normalt’ sett använder en kikare som ett komplement som ex en extern sökare och då vill man ha lite vidd, helst inte darra och inte för stort.
Zeissen har 3 graders FoV samt 3 mm pupill och med den standarden på optiken blir ex dubbelhopen, Andromeda, Plejaderna, Beehive clustret nära perfekt.
Kowan hade mindre FoV så dubbelhopen låg ju bra till i okularet men inte lika fint som i Zeissen faktiskt.
Sedan var Kowan ’ljusare’ trotts mindre utgångspupill ( ? )

Men Kowan skulle idag ge mig "mer" än Zeissen tror jag trotts vikten, alt en bra alternativ om jag går upp i diameter. ( priset sekundärt ) och kan ta tripod användning.
Sedan ev en Swarowski EL 8.5 42 mm istället för en tilltänkt Swarro EL 10-12X 50 mm.

Sen den här Nikonen jag tagit upp är ju en helt annan typ av kikare.
Men jag undrar om jag kommer gilla den då den tar så enorm FoV samt blir den ljus’, vs stor pupill öppning ?

Jag har mailat AstroSweden om den men de återkom inte trotts den nu ska finnas.

Hoppas se den i Mariestad !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kikare Kowa Highlander 82 mm

Post by Hans Bengtsson »

I princip vill man gärna ha låg utträdespupill om man har ljus himmel (ljusföroreningar / sommarljus / månsken), annars blir bakgrunden alltför ljus. Exempelvis funkar min 12x80 OK en mörk kväll ute på landet, men inte särskilt bra inne i Göteborg.

På samma sätt behöver jag dra upp förstoringen ordentligt med teleskopet när jag obsar från min balkong, gärna till 200x, för att bakgrunden ska bli så mörk att jag blir nöjd och de svagaste stjärnorna ska synas ordentligt. Om jag gör det så blir skillnaden i gränsmagnitud inte stor jämfört med landsbygdsförhållanden, några få tiondelar av en magnitud bara.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare Kowa Highlander 82 mm

Post by Håkan N »

Hans,

Jag det är absolut en till aspekt att lägga in.

En kikare som har kring max eller tom över 6 mm pupill i dålig natt kan bli för ljus.
Jag har idag för lite erfarenhet här mer än jag vet jag gillar 3 mm i bra optik. Så här tror jag optikens tolerans spelar in också.
Jag har hört från andra att billigare kikare med mera öppning inte ger det bättre optik och mindre öppning kan ge.

I mitt fall kommer jag inte ( ev ) köpa en kikare för att den ska passa den ofta så unkna faluhimlen.

Jag fick ju se nu i Stehl nära 99 ( tyvärr tror jag inte på denna siffra men hög var den nog, och önskar jag fick se dokumentet från L omo ) att det funkar med pin-point stars och inget blurr på 600X om optiken hänger med i ett teleskop. ( 1 mm pupill och 0.18 graders FoV )

-Det har det aldrig visat mig i nåt teleskop innan.
Hur detta kan funka i billigare teleskop är mig en gåta ( som du vet ) att i vår ofta svåra himmel orka ha 4-600X.
När jag har sett det - tror jag på det ;-) Inte innan.
I Australien funkade det inte, och om det berodde på optiken eller dålig konstruktionen av teleskopen eller transparensen/seeingen vet jag inte, men blurr var det då.
Och det var i CZO och Galaxy.

Nu såg jag ihop med Sten Arne ( som också klättrade stege ) att stjärnorna var mycket bra på 600X på dålig transparens.
( Ethos 4.7 mm utan coma corrector på f/4.5 och det var en aning coma längst ut )
Fattar inte varför han inte hade en P2'a på ?

Ok, ämnet var ju Kowan.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare Kowa Highlander 82 mm

Post by Håkan N »

Fick pris från Japan nu och priset med frakt är strax under 31.000 kr. Lite tull tillkommer.
De har dom i lager.

Tysken som jag köpte min Zeiss av hade denna efter Zeissen.
Han obsar 'bara' från sin altan.
Sedan efter den köpte han Fujinon 150 mm 25X.
Men även om Kowan har lite olika okular finns inget under 9 mm.

Alla såldes och nu har han ersatt dessa med en AMP ED 120-45 för planeter och har 1.25 okular och en Binoptics 6" med 2" okular för DSO.

Sedan har han 2 st handhållna Beck Tordalk 15-80 och 22-80 utan IS som väger 1700 gram.

Frank är kikar galen ;-)

På frågan om bästa optiken sa han ; Kowan.
Inget slår den med Fluorite sa han.

Men eftersom han inte reser ( vikter och stablila fästen ok ) och vill byta okular har han ju nu 6" apertur och med 2" okular.

Return to “Allmänt”