Bryggan mellan LMC & SMC

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Bryggan mellan LMC & SMC

Post by Håkan N »

http://earthsky.org/space/a-giant-magne ... ialnetwork" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bryggan mellan LMC & SMC

Post by Håkan N »

Timo !

Hade du ev sett antydan till bryggan visuellt innan ?

Det nämns om 75000 ljusår mellan.
Om vi har 160 resp 200 till molnen är bryggan lång !
( har jag sett korrekt ? )

Jag är dåligt insatt i avstånd till resp objekt, stjärnor.

--/--

Kommer du åka till US vs eclipsen eller tar du Aussie ?

Jag bestämnde nu om inget snabbt kommer från OSP om inträdet, blir jag blir hemma. ( tyvärr )
Har ett rejält sug till vilda western där !
Men eclipsen lockar inte som dammiga OSP med en massa teleskop.

Jag är extremt sugen ..på Oz spring event.
Molnen står då rakt upp vs att använda 25-30" dobbar och se andra fina galaxer som då står i zenith.

Önskar jag hade med mig den nya Nikonen super wide field 50 mm !
Southern sky utan en riktig kikare funkar inte !

Vet du pratade om Australien men inte när.
Kom ihåg detta event är inte på deras 'fall event site'. Utan strax söder om Sidney, men skulle visst vara utmärkt men dock inte lika bra som i Siding Springs.
Det 'jävliga' är ( ursäkta uttrycket ) att har man sett southern sky och gillat Oz, måste man dit igen och.. igen !
( men resan dit, ja jösses )
Men jag har hört från seriösa DSO observatörer från USA att deras spring är bättre än deras fall och 'säkrare' vädermässigt dessutom.

Jag har insett en viss mörker rädsla att obsa ensam bland fallande kottar ,,( men gillar stark ändå LaPalma ) men på Oz är det så kul att umgås med likasinnande och ha tillgång till bra teleskop och hotellet 50 meter ifrån och te/kaffe å kakor finns ute hela natten.

Funderar DU på Oz eller får du ut mer på västsidan ?

-Har nån annan fått ider till detta event att studera ex 'molnen' big aperture ?

Nu kanske seeingen inte är perfekt därnere ( eller lika bra som i Sverige ;-) men jag har dito inte sett nåt liknande ;-)

Ute här skymtade jag ev Vega/Arcturus och Jupiter nyss på klar himmel, så första stjärnan jag sett sen jag kom hem faktiskt närapå. Det har ju hittills varit bara moln.
Men jag har ju jämt otur med vädret i Sverige.

Hoppas på IVT nu blir ok, eller fungerande.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bryggan mellan LMC & SMC

Post by timokarhula »

Bryggan du refererar till är inte samma brygga som jag sett. "Min" brygga sträcker sig från Stora Magellanska Molnet, passerar södra himmelspolen och försvinner in i vår Vintergata i stjärnbilden Södra Triangeln. Den syns under SQM-L 22.0 himlar. Fortfarande har jag aldrig sett ett foto av bryggan! Misstänker att det kräver en entimmes ofiltrerad exponering med fish-eye optik? Sydafrikanske amatören Dana de Zoysa har 22.0 himmel i Great Karoo men först när jag beskrev bryggans läge och utseende kunde han se den. Den är inte så tydlig ens under en perfekt mörk himmel.

Jag åker till Västkusten någon gång i höst. Har inte planerat in vilken månad det blir, sept, okt eller nov?

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bryggan mellan LMC & SMC

Post by Håkan N »

Ok, tack för att du informerade, jag trodde det var bryggan du nämnde om.

Australien och hösten låter bra.
Mycket fina objeckt rakt upp då !
återkom med Mycket info !

I morgon blir det resa ner till IVT.
Hoppas på 5 nätters bra obs och se in i lte stora dobbar och Sten Arnes binodob.

Return to “Allmänt”