Forumregler?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Forumregler?

Post by Bengt »

Respektera även de svenska återförsäljarna vi har. När du gör ett köp i utlandet betalar du skatten i det land, vilket leder till sämre ekonomisk marknad i Sverige. Vi vill gärna att ni visar hänsyn till de butiker som finns här även om ni så inte gillar dem. Ingen är perfekt och de blir inte heller bättre om de blir nedtryckta och bortglömda. Ge dem feedback på hur de kan göra bättre av sig.

Bara en stilla fundering .
Är inte denna forum regeltext lite märkligt formulerad år 2016? Jag har inget emot de svenska handlarna och tipsar gärna om dessa ibland men vi är ett EU land med fri handel och för övrigt har väl inget forum med att göra eller bör ha åsikter kring var man handlar ? Hålla god ton gäller väl gentemot alla företag man hänger ut ? Varför har denna regel kommit till ? Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Forumregler?

Post by Jonas »

Jag måste erkänna att jag inte läst reglerna men håler fullständigt med dig Bengt!
Respektfullt bemötande gäller alla, vare sig det är privatpersoner eller företagsrepresentanter. Det är en självklarhet!

Vad som däremot inte är självklart, är att den regel du pekar på Bengt. Varför finns den överhuvudtaget? Visst, jag förstår den goda tanken mendet är upp till var och en var man handlar sina prylar och jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag handlar utanför Sverige där jag oftast kan få ett mycket bättre pris.
Om vi börjar tänka protektionistiskt, ser vi nog snart prishöjningar. Nej, det är bra att det finns konkurrens.

Jag anser texten bör strykas.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Forumregler?

Post by staffastro »

Nej, det var en mycket främmande tanke att man skulle begränsa sig till att handla av svenska återförsäljare. Håller med Bengt och Jonas om att detta bör strykas!
Staffan S-m
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Forumregler?

Post by Martin F »

Min gissning är att detta är en väldigt gammal punkt som hängt med ett tag. Har Astronet tidigare varit sponsrat av eller haft samarbete med någon handlare?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Forumregler?

Post by ragge »

När vi ändå diskuterar regler...

Om man har ris eller ros till handlare/återförsäljare, är det ok att berätta här på forumet ? Även att nämna vad företaget ifråga heter ?
Självklart så faktabaserat och sakligt som möjligt.

/Ragnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Forumregler?

Post by Bengt »

När dispyter mellan enskilda privatpersoner mot vissa företag blossar upp på forum det har funnits en del trista historier på danska forumet är det sällan konstruktivt lyssna på ett forum är min privata åsikt . Blir väldigt dålig bara med partiska åsikter .

I såna lägen tycker jag det hamnar i brist på god sed och ska plockas bort .


Går ett ärende till Arn och företag motsäger sig beslutet är det lite annan sak.
Allmänna omdöme på företag vimlar det redan av på både på ex Tradera och pricerunner och är inget konstigt tycker jag . Bengt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Forumregler?

Post by Miska »

ragge wrote:När vi ändå diskuterar regler...

Om man har ris eller ros till handlare/återförsäljare, är det ok att berätta här på forumet ? Även att nämna vad företaget ifråga heter ?
Självklart så faktabaserat och sakligt som möjligt.

/Ragnar
Det kommer en ny avd för ÅF på forumet inom kort där vi ska försöka få in ÅF att ta emot ärenden samt även få feedback från er. Dock kommer de inte kunna skriva på varandras trådar, men läsrättigheter kommer finnas så allt nedtryck kommer raderas. Det för allas trevnad.
Ev kommer jag försöka få in de olika tillverkarna att ge direktsupport samt att ni kan mata dem med önskemål/idéer.

Men tills dess bör ni hålla risen och rosorna till er själva. Koka risen, i med korv stroganoff, och ge rosen till er bättre hälft. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Allmänt”