Lägga upp bild

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Lägga upp bild

Post by pesa »

Jag la nyss upp en bild (trodde jag!) på valen, NGC3641.
Efter jag klickat på "lägg upp" (tror jag det var) så kom en ny tom sida. Det var en jpeg. Började med tiff men då fick jag felmeddelande.
Valde Forumet "Bilder". Inget där!
Valde "Bildgalleri/nya bilder". Inget där heller.
Har i 20min försökt hitta nån funktion typ "Dina bilder" men nada.
Vad gör jag för fel?

pelle
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lägga upp bild

Post by AstroFriend »

Hej Pesa,
Antagligen blev den aldrig sparad. Först laddar du upp din bild från din hårddisk till forumet. Sedan skriver (edit) du in alla data om den sedan ladda upp/sparar du bilden på forumet. När den väl ligger där kan du editera den senare igen om du är inloggad.

OBS!
Lite märkligt, om du senare skall ändra något måste du editera på två ställen, dels i bildgalleriet, dels i forumet. Varför det är gjort så vet jag inte, men det är bara att klippa och klistra så inte svårt egentligen. Lägg även in alla dina objektiv/teleskop/kameror i databasen och välj ur den när du lägger upp nya bilder. Använd tiden UT när du tagit bilden. Lägg in exponeringstider, ISO/gain bländare och annat som är intressant. Objektets namn förstås, plats, eventuell länk till din hemsida. Då blir det mycket mer givande för de vetgiriga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Lägga upp bild

Post by pesa »

Tack Lars!

pelle
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Lägga upp bild

Post by Miska »

1. Image
Klicka på Bildgalleri-länken

2. Image
Klicka på Administration av bilder

3. Image
Klicka på Uppdatera (för att lägga till kamera, objektiv/teleskop etc uppgifter)*

4. Image
Klicka på Ladda upp ny bild

5. Image
Välj fil och klicka sedan på Skicka bild

6. Image
Editera data om bilden

7. Image
När du väl valt rätt kamera, objektiv/teleskop, tid och datum samt skrivit lite om bilden klickar du på Ändra/Uppdatera och sedan Lägg till i galleriet

* OBS! denna funktion är nere för tillfället. Vi jobbar på att åtgärda felet så snart vi kan.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Allmänt”