Feedback

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Plugin för Yputube/Vimeo.

Det kan nog vara bra, men den får inte börja spela filmerna automatiskt, bara lägga upp en liten thumbnail, annars blir det alldeles för tungt för mobiltelefon och långsammare datorer med för den delen. Jag har gjort något liknande på min hemsida, koden var väl <iframe> eller ?

Typ så här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html

Fast lite segt blir även det.


/Lars
Dock ska man undvika iframe helt då det är såååååå 90-tal och nog det fulaste som finns. :D
[embed] eller [video] brukar de nya BBCodes heta. Som synes så kan man slänga upp "Flash" här på forumet, vilket jag inte fattar ens varför den existerar över huvudtaget då det försvinner med tiden. Chrome har inte stöd för det fr.o.m nästa månad på förutom just Vimeo och YouTube.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Feedback

Post by stoffe »

En plugin för Youtube och Vimeo vore väldigt bra för forumet. Det är klart vi ska ha, dock håller jag med Astrofriend att inte klippen ska börja spelas automatiskt. Inget 90-tals stuk tack.
AstroFriend wrote: Det kan nog vara bra, men den får inte börja spela filmerna automatiskt, bara lägga upp en liten thumbnail, annars blir det alldeles för tungt för mobiltelefon och långsammare datorer med för den delen.

/Lars
Men däremot din kommentar om att långsammare datorer inte klarar av att spela upp youtube. En sådan gammal burk måste vara någon gammal nostalgiburk från 90-talet. T ex en Pentium 3 eller liknande. Säkert 10-15 år gammal. För en gammal P4 så funkar det utmärkt att spela upp youtube. För någon tusenlapp eller två så har du en ny dator som slår den med hästlängder. Kanske går att uppgradera med lite skrot från en skänkesannons på SC eller blocket? Jag föreslår att vi inte anpassar Astronet till 90-talet överhuvudtaget, den tiden är förbi. Gamla datorer är förvisso kul, men kanske är mer lämpliga att köra Linux på utan GUI eller något sånt. T ex använda som router eller filserver.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Miska »

Nu borde det fungera med video i inläggen... :)

phpBB [video]


Klicka på knappen video när ni skriver inlägg och lägg länken mellan taggarna.
phpBB [video] @ phpBB.com wrote:Supported video services

Currently the following video services are supported:
  • youtube.com (youtu.be) - playlists are also supported
  • vimeo.com
  • vk.com (vkontakte.ru) — the URL from the embed code is required
  • facebook.com
  • dailymotion.com
  • ustream.tv — streams and recorded videos
  • ted.com
  • vine.co
  • coub.com
  • twitch.tv — streams and recorded videos
  • metacafe.com
  • video.yandex.ru — the URL from the embed code is required
  • myvideo.de
  • own3d.tv
  • ign.com
  • clipfish.de
  • veevr.com
  • pinkbike.com
  • mpora.com
  • rutube.ru — it is recommended to use the URL from the embed code
  • video.mail.ru
  • smotri.com
  • video.qip.ru
  • video.bigmir.net
  • tvigle.ru — the URL from the embed code is required
  • video.online.ua
  • video.sibnet.ru
  • yapfiles.ru
  • megogo.net
  • intv.ru
  • lovi.tv
  • WebM, OGV and MP4 files via HTML5 <video> tag
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Miska »

stoffe wrote:
AstroFriend wrote: Det kan nog vara bra, men den får inte börja spela filmerna automatiskt, bara lägga upp en liten thumbnail, annars blir det alldeles för tungt för mobiltelefon och långsammare datorer med för den delen.

/Lars
Men däremot din kommentar om att långsammare datorer inte klarar av att spela upp youtube. En sådan gammal burk måste vara någon gammal nostalgiburk från 90-talet. T ex en Pentium 3 eller liknande. Säkert 10-15 år gammal. För en gammal P4 så funkar det utmärkt att spela upp youtube. För någon tusenlapp eller två så har du en ny dator som slår den med hästlängder. Kanske går att uppgradera med lite skrot från en skänkesannons på SC eller blocket? Jag föreslår att vi inte anpassar Astronet till 90-talet överhuvudtaget, den tiden är förbi. Gamla datorer är förvisso kul, men kanske är mer lämpliga att köra Linux på utan GUI eller något sånt. T ex använda som router eller filserver.
Jag kan få en gammal SX-prolle från 80-talet att spela upp YouTube videon. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

Ursäkta jag var nog lite otydlig när jag skrev om videofönstret.

Iframe är det som följer med youtube när man skapar en länk där. Men finns säkert smartare sätt att skapa det själv på antar jag.

Det är inga problem att spela upp youtubefilmer med gamla datorer. Men när man går in på en sida där det finns flera länkar med thumbnails till videofilmer tar det tid innan allt är nedladdat. Beror ju på många andra saker än datorn, nätverkshastighet, sitens kapacitet man länkar till osv.

Min maskin är en quad 8gb och 100mb/s men vid sådana här saker kan man märka en viss tröghet ändå. Hade datorn varit långsam hade det blivit än värre. Thumbnailsen hämtas fron servern, kanske värsta boven.

Ursäkta jag var så kortfattad.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Ursäkta jag var nog lite otydlig när jag skrev om videofönstret.

Iframe är det som följer med youtube när man skapar en länk där. Men finns säkert smartare sätt att skapa det själv på antar jag.

Det är inga problem att spela upp youtubefilmer med gamla datorer. Men när man går in på en sida där det finns flera länkar med thumbnails till videofilmer tar det tid innan allt är nedladdat. Beror ju på många andra saker än datorn, nätverkshastighet, sitens kapacitet man länkar till osv.

Min maskin är en quad 8gb och 100mb/s men vid sådana här saker kan man märka en viss tröghet ändå. Hade datorn varit långsam hade det blivit än värre. Thumbnailsen hämtas fron servern, kanske värsta boven.

Ursäkta jag var så kortfattad.

Lars
Kolla några inlägg ovan så ser du video-inputen. Funkar det för dig, tro?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Feedback

Post by stoffe »

MSaarikko wrote:Jag kan få en gammal SX-prolle från 80-talet att spela upp YouTube videon. ;)
Jag antar att du syftar på ASCII-baserad uppspelning. Ja det är ju lite kul att få det funka, du kan ju prova i Dosbox, för ett seriöst försök med VGA-grafik rekommenderar jag MS-DOS webbläsaren Arachne. Den är lite kul faktiskt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: RE: Re: Feedback

Post by Miska »

stoffe wrote:
MSaarikko wrote:Jag kan få en gammal SX-prolle från 80-talet att spela upp YouTube videon. ;)
Jag antar att du syftar på ASCII-baserad uppspelning. Ja det är ju lite kul att få det funka, du kan ju prova i Dosbox, för ett seriöst försök rekommenderar jag MS-DOS webbläsaren Arachne. Den är lite kul faktiskt.
Du ger mig flashbacks :D

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Fredrikdb »

AstroFriend wrote:Plugin för Yputube/Vimeo.

Det kan nog vara bra, men den får inte börja spela filmerna automatiskt, bara lägga upp en liten thumbnail, annars blir det alldeles för tungt för mobiltelefon och långsammare datorer med för den delen. Jag har gjort något liknande på min hemsida, koden var väl <iframe> eller ?

Typ så här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html

Fast lite segt blir även det.


/Lars


Håller med dig helt och hållet Lars Youtube filmer kan vara MYCKET krävande och man kan behöva de senaste datorerna prova på 8K :)

https://www.youtube.com/watch?v=1gLrucXXJFI
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Feedback

Post by stoffe »

8K klipp är nog allt krävande, men inte Astrofriends inbäddade klipp på hans hemsida.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

Kan man kanske göra inmatningen av teleskop och kamera i bildgalleriet lite mer användarvänligt?

Det är många som aldrig fyller i de fälten för att det är för krångligt. Det är synd för det är intressant att veta. Går det överhuvudtaget att redigera om man skriver in fel i databasen?

Fördefinerade fält för fokallängd och öppning, reducer faktor eller motsvarande för barlow på ett sådant sätt att det fungerar både för teleskop och objektiv. Kanske något liknande för kameran, mono/color, sensorstorlek. Då kunde astronet räkna ut bildfältet. Om pixelstorleken ingår kunde man även räkna fram pixelskalan. Skulle vara mycket till hjälp för dom som med ledning av bilderna här skall välja teleskop och kamera.

Men behåll databas upplägget för det är bra för sådan här återkommande information.

Har man croppat bilden får man som vanligt lägga den informationen i den fria texten där man berättar om bildbehandling och annat.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

Angående inlägg av länk till video.

Ser jättebra ut, verkar hantera de flesta siter man kan tänka sig.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Hans Bengtsson »

Det verkar som om årtalet (2016) halkar in som antalet gånger ett inlägg har redigerats. Se exempel nedan, hämtat från ett inlägg strax här ovanför.

"Senast redigerad av 1 AstroFriend, redigerad totalt 2016 gånger."

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

Ja nog för att ofta jag är där och redigerar mina inlägg, framförallt de som jag skriver på mobiltelefon. Blir lätt fel då man inte har samma överblick. Fast 50 o 100 gånger eller till o med 2016 gånger lyckas jag nog inte komma upp i.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Miska »

Varför det blir så har jag ingen aning om, men det är väl rätt enkelt att ändra på om man tar itu saken.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA