Feedback

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Feedback

Post by Miska »

Här kan ni lämna feedback till oss gällande hemsidan, galleriet och forumet.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

I galleriet när man matar in klockslaget när bilden är tagen, vore det bra om det stod UT så alla använder samma standard och inte som nu en blandning med lokal tid och UT, utan att man vet vilken. Om det på verkar även de tidigare upplagda bilder kanske man skall kunna välja mellan UT och UT+ tidskillnaden, lokal tid plus sommartid.

Men bäst vore kanske bara UT och att man skriver i bildtexten om tiden avviker från denna standard. Det skulle nog ge minst missförstånd.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Feedback

Post by Tannerswe »

Idag har vi 5 medlemmar på forumet som fyller år... alla från USA... måste vara rätt unikt på ett litet svenskt astroforum.

Eller är det latenta spammare??
Attachments
Astronet.jpg
Astronet.jpg (365.67 KiB) Viewed 17273 times
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Hans Bengtsson »

Håller helt med Lars. Astronomi är ju i högsta grad en internationell vetenskap, och man har en gång för alla kommit överens om att använda UT, alternativt JD som bygger på UT. Finns ingen anledning att frångå denna standard. Bäst är förstås om det redan i inmatningsskedet tydligt framgår att det är UT som skall anges, precis som det görs exempelvis i SVO i inmatningsformuläret för variabelobservationer.

M v h
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Martin F »

Är tiden så viktig? Hur gör man t.ex när man stackat bilder från flera olika tillfällen? Då säger ju inte tiden något.

Sent from my phone using Tapatalk.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Hans Bengtsson »

Vid nästan alla astronomiska observationer är tiden en avgörande faktor. Visuellt eller fotografiskt. Kometer, planeter, småplaneter, ockultationer, meteorer, variabler, osv. Det är också den parameter som oftast är enklast att bestämma med tillräcklig noggrannhet. Nåja, vid exempelvis asteroidockultationer är den komplicerad att fastställa, eftersom det då handlar om bråkdelar av sekunder. Och alltid gäller att man måste veta att tiden ges i UT, eller i nödfall veta vilken tidszon som använts så att tiden kan räknas om till UT.

Om syftet är att ta snygga bilder, inte att utföra astronomiska observationer, så kan förstås tiden vara mer eller mindre likgiltig. Men: sådana bilder kan också i efterhand visa sig viktiga rent observationellt! Vi har haft exempel på supernovor, där det visat sig finnas på nätet ett antal potentiellt mycket värdefulla pre-discovery-bilder som inte kunnat användas eftersom fotograferna struntat i att ange tiden på ett förståeligt vis. Supernovaforskarna har inte alltid varit vänliga i sina kommentarer när det gäller detta.

För egen del har jag vid flera tillfällen sett bilder på Astronet som skulle vara intressanta att kolla närmare på om jag bara hade vetat när de tagits.

Astrofoto består ju inte enbart av snygga bilder utan är också en metod att (jämsides med visuella studier) undersöka saker och ting på himlavalvet. Och jag har lite svårt att förstå varför den aspekten ska missas för en så trivial och onödig sak som bristande tidsangivelser.

M v h
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Martin F »

Jag menade hur gör man rent praktiskt när bilderna som stackats är tagna olika kvällar, kanske till och med olika år? Man kan ju i bildtexten beskriva förstås, men om man anger en enda tidpunkt känns det som att det blir fel hur man än gör.

Jag har full förståelse för tidens betydelse vid astronomiska observationer.

Sent from my phone using Tapatalk.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Hans Bengtsson »

Om en bild är en sammanslagning av exponeringar tycker jag det bör framgå av bildtexten när (UT) de ingående exponeringarna har tagits. Vid behov kan ju sedan de enskilda exponeringarna isoleras, om bilden visar sig innehålla något extra intressant som t.ex. en nova eller supernova.

Det handlar mest om att tänka på, att det som brukar kallas "vackra bilder" ibland har fångat astronomiskt spännande fenomen, och då är tiden väldigt viktig. Det är så himla synd att en så enkel sak ofta missas. Inte bara på Astronet utan det gäller överallt på nätet. Även om vi är amatörastronomer så tycker jag vi bör bli mera professionella i det sammanhanget. Bilderna är tekniskt sett ofta av mycket god kvalitet, bildtexterna tyvärr ofta för sparsamma och svårtolkade.

Å andra sidan fotograferar jag inte själv, så jag nöjer mig med att betrakta andras bilder. Men kvalitetsskillnaden mellan själva bilden och den lika viktiga bildtexten är ibland tydlig.

M v h
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Martin F »

Jag tror det handlar om okunskap till viss del Hans. Såna som jag som enbart fotar (hittills) har helt enkelt inte förstått tidens betydelse. Men man kan ju alltid bli bättre :)

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Miska »

AstroFriend wrote:I galleriet när man matar in klockslaget när bilden är tagen, vore det bra om det stod UT så alla använder samma standard och inte som nu en blandning med lokal tid och UT, utan att man vet vilken. Om det på verkar även de tidigare upplagda bilder kanske man skall kunna välja mellan UT och UT+ tidskillnaden, lokal tid plus sommartid.

Men bäst vore kanske bara UT och att man skriver i bildtexten om tiden avviker från denna standard. Det skulle nog ge minst missförstånd.

Lars
Denna fråga får du ställa @Robert om han kan fixa det, då det är hans ansvarsområde.
Tannerswe wrote:Idag har vi 5 medlemmar på forumet som fyller år... alla från USA... måste vara rätt unikt på ett litet svenskt astroforum.

Eller är det latenta spammare??
Det är spambots, vi jobbar på att bli av med dem så fort vi bara kan. De flesta som redan "fyller år" är gamla konton, men det blir snart ändring på saken med grövre skydd från robotar.
Alla andra wrote:Massa text om tidangivelse.
Det kanske går att lösa med en slags AJAX-funktion där du lägger pekaren på tiden och du får fram alla datum och tider. Det kanske vore något, eller?

Vi behöver iofs fler som kan koda och programmera som kan hjälpa oss att utveckla sajten.
Känner du någon så vore det guld värt om personen kan bidra med något, dock ej under betalda former förstås då detta är en Non-Profitable sajt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

När jag anger tiden för ett foto så brukar jag ange klockslaget för det första fotot om bilden är uppbyggd av flera subbar. I övriga texten framgår hur många bilder och med det är det enkelt att uppskatta över hur långt tidsspann bilden är tagen. Är den tagen i flera omgångar så får man ange det i texten och skulle det dyka upp intresse av mer detaljer får man ta fram det då, alla bilder är ju tidsmärkta så inte så svårt, bara klockan i dator och kamera gått rätt.

Bra kanske med formulär, så det inte blir 2014-08-16 eller 2014:08:16 eller liknande.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

En sak till:

När man lägger länkar i forumet och klickar på de öppnar de i samma sida som Astronet, vore ju bra om de öppnade i en ny flik istället.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Feedback

Post by stoffe »

Jag skulle gärna se att man kunde lägga upp en hel bildserie, t ex 5-10 bilder och bara ha en enda post. T ex säsongens Jupiterbilder i en post där man får klicka nästa för att se alla bilder där allt presenteras som ett kollage på framsidan. Eller där man varit ute och fotat norrsken, jag la nyligen ut några norrskensbilder, två stycken. Jag hade gärna visat två till men då tar jag upp massor av plats på förstasidan vilket är helt onödigt när allt skulle kunna få plats i en enda post. Det är alltså galleriet som jag menar samt framsidan på forumet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Feedback

Post by Miska »

AstroFriend wrote:En sak till:

När man lägger länkar i forumet och klickar på de öppnar de i samma sida som Astronet, vore ju bra om de öppnade i en ny flik istället.

/Lars
Jag har märkt det också och det kräver att man måste omkoda nästan allt för att det ska fungera rätt. Lite smålurigt att det inte är standard.
stoffe wrote:Jag skulle gärna se att man kunde lägga upp en hel bildserie, t ex 5-10 bilder och bara ha en enda post. T ex säsongens Jupiterbilder i en post där man får klicka nästa för att se alla bilder där allt presenteras som ett kollage på framsidan. Eller där man varit ute och fotat norrsken, jag la nyligen ut några norrskensbilder, två stycken. Jag hade gärna visat två till men då tar jag upp massor av plats på förstasidan vilket är helt onödigt när allt skulle kunna få plats i en enda post. Det är alltså galleriet som jag menar samt framsidan på forumet.
Det finns tankar om att uppgradera galleriet. Robert snackade något om det, inte så länge sen, om att han ska testa sig fram när han väl har tid med det.
Vore såklart kul med något liknande AstroBin eller dylikt, samt möjlighet att kunna ha fler valmöjligheter.

Jag kan slänga upp en plugin så man kan köra YouTube och Vimeo videon direkt i forumet, om ni så vill ha det!?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feedback

Post by AstroFriend »

Plugin för Youtube/Vimeo.

Det kan nog vara bra, men den får inte börja spela filmerna automatiskt, bara lägga upp en liten thumbnail, annars blir det alldeles för tungt för mobiltelefon och långsammare datorer med för den delen. Jag har gjort något liknande på min hemsida, koden var väl <iframe> eller ?

Typ så här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html

Fast lite segt blir även det.


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;