Solenergi alternativt reflektion

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Solenergi alternativt reflektion

Post by Ulltand »

Jag funderar på det här men går inte iland med att beräkna det. En svart solcell som tex har 20 % verkningsgrad och jag vill jämföra det i globalt uppvärmningsperspektiv mot en helt vit skiva av samma yta. Alltså den vita skivan kommer ju att reflektera ut en hel del av solenergi i atmosfären medans den svarta bidrar till en större uppvärmning lokalt samtidigt som energin från cellen minskar utsläppen av växthusgaser. Hur mycket bättre är då en solcell jämfört med att måla samma yta vit?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by ragge »

Vet inte om jag fattat din fråga rätt, men...
Det underlättar resonemanget om man jämför ytterligheter, dvs en spegel som reflekterar 100% av solljuset kontra en svartkropp som reflekterar 0%.
Om vi antar att solcellen fungerar som en svartkropp, och att den har 20% verkningsgrad så kommer 80% av ljuset som träffar den att bli till värme och resten, 20%, till elenergi. Att jämföra med 0% värme och 0% elenergi med spegeln.
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by Ulltand »

ragge wrote:Vet inte om jag fattat din fråga rätt, men...
Det underlättar resonemanget om man jämför ytterligheter, dvs en spegel som reflekterar 100% av solljuset kontra en svartkropp som reflekterar 0%.
Om vi antar att solcellen fungerar som en svartkropp, och att den har 20% verkningsgrad så kommer 80% av ljuset som träffar den att bli till värme och resten, 20%, till elenergi. Att jämföra med 0% värme och 0% elenergi med spegeln.
Exakt så. I verkligheten så kommer dock en del ljus som reflekteras ut från spegeln träffa partiklar i atmosfären som i sin tur blir uppvärmda. Vilket komplicerar det hela en del.

Svartkroppen ger en uppvärmning 80 men minskar användning av fossila bränslen med 20. Hur stor minskad uppvärmning pga av uteblivna växthusgaser ger då dessa 20?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by AstroFriend »

Jag tro man får vända lite på det, en solcell reflekterar bort en stor del som då inte blir el. Den del som kan liknas med svartkroppsstrålning är det som tas emot av solcellen och ev kan bli el mer eller mindre resten förlustvärme. Idag finns det dock kylanordningar på solcellerna för att få bättre verkningsgrad samt att värmen kan tillföras fjärrvärmenätet. Den el som genereras kommer till största delen bli värme också i slutänden. Om inte tillverkningen av solcellerna samt den framtida skrotningen av dom ger en massa co2 utsläpp kan vi få en total minskning av utsläppen och därmed att vi slipper det uppvärmningsbidraget.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by Ulltand »

AstroFriend wrote:Jag tro man får vända lite på det, en solcell reflekterar bort en stor del som då inte blir el. Den del som kan liknas med svartkroppsstrålning är det som tas emot av solcellen och ev kan bli el mer eller mindre resten förlustvärme. Idag finns det dock kylanordningar på solcellerna för att få bättre verkningsgrad samt att värmen kan tillföras fjärrvärmenätet. Den el som genereras kommer till största delen bli värme också i slutänden. Om inte tillverkningen av solcellerna samt den framtida skrotningen av dom ger en massa co2 utsläpp kan vi få en total minskning av utsläppen och därmed att vi slipper det uppvärmningsbidraget.

Lars
Jag ser inte att en "solcell reflekterar bort en stor del som inte blir el" annat än att en en del av den uppvärmda panelens energi avgår som strålning ut i rymden igen (men lång ifrån allt) pga ledning, konvektion till omgivningen och strålning nedåt? Solceller är ju svarta eller mörkblå och ackumulerar därmed energin i panelen som blir mycket varm. En motsvarande vit panel/spegel skulle inte alls nå så höga temperaturer och därmed inte bidra med lika hög uppvärmning lokalt vid markytan. Man vet ju att tex istiderna har mycket snabba/accelererande förlopp från och med att snön inte längre smälter undan på sommaren. När marken är vit reflekteras värmen ut i rymden igen och klimatet blir snabbt kallare.Det stämmer ju att verkningsgraden sjunker när panelen blir varm men mig veterligen får man inte ut mycket mer än 20 % i kommersiella anläggningar idag. Tyvärr är det sällan som man har ett fjärrvärmenät i länder med bra förutsättningar för solel, likaså är behovet av värme som lägst när solen har som störst instrålning...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by AstroFriend »

Med risk att vi diskuterar något som kanske inte hör hemma på Astronet även om nu solen är en stjärna.

Säg att 20 - 30% reflekteras bort i hela våglängds området, även IR som dagens solceller är helt värkningslösa inom. Tycker det är ganska mycket eftersom vi i regel inte får ut mer än 20%. Beroende på lokala förutsättnigar får man hantera kylvärmen olika. I en egen villa värmer man tappvärmevattnet och vår/höst även värme. På sommaren kan man värma vattnet i poolen. Bor man i varmare trakter går det alldeles utmärkt att alstra kyla av värmen. Du kommer väl ihåg Platens kylskåp som drivs av gasol i husvagnar.

Man kanske inte höjer elverkningsgraden mer än marginellt men värmebidraget kanske gör att totala verkningsgraden går upp till 30 - 50% vilket inte är så pjåkigt.

Men ska väl inte disktutera det mer här då det är väldigt off topic, fast intressant.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by Martin F »

Men även marken där solcellen står hade ju värmts upp och avgett värme om solcellen inte stått där. Då måste du väl även ta med nån slags delta-T där? Alltså skillnaden i hur mycket mark respektive solcell värms upp.

Sent from my phone using Tapatalk.
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by Ulltand »

Martin F wrote:Men även marken där solcellen står hade ju värmts upp och avgett värme om solcellen inte stått där. Då måste du väl även ta med nån slags delta-T där? Alltså skillnaden i hur mycket mark respektive solcell värms upp.

Sent from my phone using Tapatalk.
Jag tänker mig detta mer principiellt. Alternativen är ju att göra en yta svart (med solcell) alternativt måla den vit. Vad ytan hade för egenskaper innan blir då oväsentligt Om tex taket var svart så blir det ingen ökning av värmen med svart solcell men alternativet vit ger en ökad utstrålning. Om ytan var vit ökar inte utstrålningen med vitt men sätter man dit en svart solcell binder vi mer värme vid ytan. Ett av alternativen bidrar minst till den globala uppvärmningen, svart solcell eller vit yta :-)

Det är visserligen lite OT men jag känner inte till något annat forum där kunskap och intresse för frågan kan finnas!
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Solenergi alternativt reflektion

Post by ThomasK »

Nyckelfrågan är nog inte hur mycket marken och omgivningen runt solcellen värms upp, respektive inte värms upp om ytan istället är vit, utan hur mycket växthusgaser som annars släpps ut i atmosfären som solcellen kan spara in. Utan växthusgaser skulle även värmen från den svarta ytan stråla ut i rymden.
Thomas Karlsson

Return to “Allmänt”