Svart på vitt eller vitt på svart

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

När jag använder dator får jag svart text på vit botten, både på startsidan och när jag klickar på någon tråd för att läsa inläggen.

Även när jag använder mobil (iPhone) får jag på startsidan svart text på vit botten - men fr.o.m. idag får jag vit text på svart botten när jag klickar på ett trådnamn (igår var allt som vanligt). Personligen tycker jag det är betydligt lättare att läsa svart text på vit botten, och skulle vilja ha det så överallt även i mobilen. Någon inställning man kan göra?

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Starsoft »

Hej

Det verkar som att man får vit text om man inte är inloggad, i kontrollpanelen kan man välja under visning om man vill ha BASIC eller BASIC_DARK men den inställningen gäller då bara när man är inloggad.

Vore bra om det var svart text som standard, håller med Hans att det är mycket trevligare att läsa.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Bengt »

Helt värdelöst behöva logga in alltid för att få det svart på vitt .
Gillar inte alls denna nya förändring !

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Hans Bengtsson »

Man kan säga att det rent objektivt är bättre med svart text mot ljus bakgrund än tvärtom, exempelvis hittade jag detta på nätet:

However, most studies have shown that dark characters on a light background are superior to light characters on a dark background (when the refresh rate is fairly high). For example, Bauer and Cavonius (1980) found that participants were 26% more accurate in reading text when they read it with dark characters on a light background.
...
The reason why this matters is because of focus. As this article on UXMovement states, "white stimulates all three types of color sensitive visual receptors in the human eye in nearly equal amounts." It causes the eye to focus by tightening the iris. Since the eye is focused, dark letter forms on light backgrounds are easier to read. When using a dark background with strong light letter forms, the iris opens to allow more light in, but that causes letter forms to blur. Why?

People with astigmatism (approximately 50% of the population) find it harder to read white text on black than black text on white. Part of this has to do with light levels: with a bright display (white background) the iris closes a bit more, decreasing the effect of the "deformed" lens; with a dark display (black background) the iris opens to receive more light and the deformation of the lens creates a much fuzzier focus at the eye.

Jason Harrison – Post Doctoral Fellow, Imager Lab Manager – Sensory Perception and Interaction Research Group, University of British Columbia


Samma sak gäller även astronomiska fotografier. Åtminstone kan jag se betydligt finare detaljer när det gäller t.ex. svaga nebulosastråk eller svaga stjärnor om bilden har svarta stjärnor på vit botten.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:Man kan säga att det rent objektivt är bättre med svart text mot ljus bakgrund är tvärtom, exempelvis hittade jag detta på nätet:

with a bright display (white background) the iris closes a bit more, decreasing the effect of the "deformed" lens; with a dark display (black background) the iris opens to receive more light and the deformation of the lens creates a much fuzzier focus at the eye.
Det är av samma skäl som vi närsynta ser lite skarpare när vi kisar med ögonen om vi inte använder glasögon. Likaså ser jag ännu sämre långt bort utan glasögon när det skummar lite. Iris har öppnat sig för mycket och mer av det närsynta ögat används.

/Timo K
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Miska »

Jag gjorde 2 färgval för forumet pga att det finns fortfarande de som vill ha svart text på vit bakgrund och de som vill ha ljusgrå text på mörkgrå bakgrund.

Båda är moderna.
Det som forumet hade innan var fult och helt enkelt omodernt.

BASIC_DARK lämpar även ute på fältet.
Det är inte lika skrikig med färgerna likaså med ljusstyrkan om man måste skriva och fråga någon på forumet om hjälp eller något.

Många mobiler kan man byta teman på också, ifall temat som tillhör telefonen är ljusstark så går det att byta ut alla ljusa delar till något mörkt så man inte stör fotoutrustningen.
När detta blir mer aktuellt kommer vi troligen göra teman till olika mobiler med, men det är en annan historia.

Ni som ser lite sämre kan alltid knappa med Ctrl och + på tangentbordet för att förstora texten, istället för att jag måste ta fram ett speciellt tema för er.
Har ni däremot önskemål om något annat, t.ex förbättringar för nuvarande teman är jag ideell öra.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by hansg »

Modernt är inte lika med bra
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Bengt »

hansg wrote:Modernt är inte lika med bra
Helt rätt !

Tror det är misstag börja trixa med astronet på samma sätt som AG en gång gjorde Skapar bara irritation På platta som många av oss använder har denna fontändring bara gjort det svårtläst och dåligt. Det var väl bra som det var ?

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Lazze »

Nästan alla websidor använder svart på vitt fortfarande eftersom det helt enkelt gör dom mer lättlästa.
Forumet har fått många välbehövliga uppgraderingar som tacksamt tas emot, men texten bör fortfarande vara svart på vit.

/Lasse
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Miska »

Byt till BASIC temat då.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by stoffe »

Själv är jag kluven till vilket team som ska användas som standard. Det finns en viss poäng med svart bakgrund om man vill fråga och skriva på astronet i fält. Jag har oxå synfel men så länge som jag ser skarpt på så här nära håll så tycker jag inte att det är några större problem med läsning. Vitt på svart är lite bekvämare, inte bara för att det blir en tydligare kontrast utan för att man är van vid det från papperslitteratur.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Bengt »

Det som dumt är att man måste logga in varje gång för att få det på ett sätt man vill .Vad jag förstått går det inte få basic på annat sätt.
Är inte med i något forum där texten ändras efter inloggning..


Basic borde vara standard även oinloggade eftersom de flesta åtminstone. I denna tråden verkar de flesta trivas bäst med det eller är det är inte teknisk möjligt ?

Bengt
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Ubbe »

Varför inte införa val om man vill ha vitt eller svart?!
Själv föredrar svart bakgrund med vit text :)
Gillar https://stargazerslounge.com/ :good:
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Miska »

Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: Svart på vitt eller vitt på svart

Post by Ubbe »

Kanon! Precis som jag vill ha det! :good:

Tack!
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..

Return to “Allmänt”