Astrofoto i rapport

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Astrofoto i rapport

Post by bjorsa »

Det var astrofoto i rapport igår med Daniel sundström http://www.svtplay.se/klipp/9304756/med ... ndligheten
kul och inspirerande att se .
mvh/bjorsa
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Astrofoto i rapport

Post by Lazze »

Jag såg klippet nu. Kul att den här sporten får lite reklam också och Daniels fina obs är väl värt en titt, jag gjorde ett studiebesök i fjol sommar.
Fast jag tror reportern blandat ihop avståndet till M81 med något annat :D

/Lasse
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Astrofoto i rapport

Post by Corpze »

Tänkte precis posta klippet, det blev en glad överraskning att de visade det över hela riket, tanken var att SVT Värmland skulle sända inslaget enbart.

Ja tyvärr blandade de ihop avståndet med PGC-galaxen jag fann i bakgrunden med M81/82.
Tyvärr är det nästan uteslutande något faktafel med i varje inslag/artikel som jag ej fått korrekturläsa innan (och även efter korrekturläsning också för den delen)

Hade jag vetat att de skulle sända det i hela riket hade jag ju naturligtvis tagit finskjortan på mig :D

Har ni vägarna förbi Arvika är det bara att hojta till, kaffe finns ;)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Astrofoto i rapport

Post by Peter R »

Hej och grattis Daniel :good:
Det har minst sagt uppmärksammats och fascinerat för flera av mina grannar berättade igår om ett inslag på nyheterna om en "astronom som hade så avancerad utrustning att han kunde exponera bilder i flera timmar och nå rekordlångt ut i rymden. Och så hade han en speciell byggnad för att husera detta teleskop". Detta säger en hel del om hur intresserade den stora allmänheten är för rymden :D
Jag sökte ett tag efter någon länk men nu har jag äntligen sett inslaget :good:

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Astrofoto i rapport

Post by Martin F »

Kul! Såg det via nån länk på Facebook :)

Return to “Allmänt”