Tema till forumet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Tema till forumet

Post by Miska »

Sitter och designar för fulla rullar ett nytt tema till Astronet, bara för skojs skull, bl.a. då jag vill underlätta Robert från hans alla miljarder sysslor han har på gång hela tiden och även för att jag själv tycker det är kul med såna här små pillprojekt.

Laddade ned en rätt så "avancerad" bas som kräver lite ett och annat för att fungera rätt.
Den har något som heter SASS Compiler där man ändrar på .scss filer istället för direkt på själva .css filen.
Låter säkert komplicerat som bara den för er, men när man väl kommer igång med det så är det faktiskt väldigt enkelt.

http://forums.saarikko.nu

Jobbar än så kritisera inte för mycket.
Logot* med tuben medföljer temat. Den finns även på mobilversionen.
Använder vit som basfärg för det är nog enklast att hantera och titta på. Skulle vi sitta med en svart hemsida så blir det bara dystert och tråkigt i längden. Vet inte om jag ska ändra på ikonerna för trådarna, det avgör ni ifall ni vill ha pratbubblor eller vill ni att vi ska ha något annat där istället?

* Logot har jag köpt från graphicriver och har originalet som både .ai och .eps. Kan även ändra på detta ifall Robert vill ha ändring på det.

Ge lite feedback på utseendet och/eller vad ni skulle vilja se på menyn osv.
OBS! Det kommer något nytt varje dag på sidan så håll utkik. Kan må hända att en vacker tidig morgon när ni antingen är ute och fotar eller sover så har jag gjort klart designen med temat med alla länkar på menyn osv som Astronet ska ha.

Länkar som kommer;
  • Galleri
  • Wiki
  • Variabler
  • Chat
  • och kanske något/några till...
Tror jag ska ändra även på högra fältets menyikoner så det blir enklare för admins/mods att veta vad allting står för.

Sidans totala bredd kommer vara 1200 pixlar. Man ska kunna lägga in 800 pixlar breda bilder, länkade från Flickr eller andra sajter med genom img taggarna. Bakgrunden hittade jag från Hubbles galleri som är öppen för allmänheten. En länk kommer såklart skrivas i kodningen så Robert inte får skiten på sig.

Kanske lägger även till annat skoj i paketet med så som nya emojis, kanske även lägga till ett par andra extensions också som tillåter t.ex videolänkning osv skoj. Vi får se, ska inte jobba ihjäl mig själv med allting utan tar en sak i taget och kollar med er då och då vad ni tycker.
Viktigt att vi allihopa får en schysst designad sida att umgås på.

Nu.....återgå till kodningen!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Så här ser mobilversionen ut.

Image
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Länkarna till både Wiki och Chatt upplagda.

Även gjort en beställning på Envato Market för en grej.
Få se vad responsen blir på det och hur länge det kan dröja innan något är gjort.

Stay tuned for more!

Update kl 17:26:
Länkar-sida upplagd.
Denna ska kunna ändras så det blir mer länkar till diverse sajter på.

Update kl 19:00:
Gravatar, gallery, remote och uppladdning av uppemot 200x200 pixlars 250kB avatars funkar på denna.
Samt länk till Wiki, Chatt och Bildgalleri upplagd.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tema till forumet

Post by anivision »

Set ser sk-t bra ut tycker jag.

/K
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

anivision wrote:Set ser sk-t bra ut tycker jag.

/K
Tackar! :)

Försöker ge mig an att göra en mörk version med, men det är knepigare då jag är inte van vid SASS Compiler, utan gillar att koda direkt på CSS filerna.

Denna är redo för utlämning ifall Robert vill ha den.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Och nu, äntligen, är jag klar med mörka temat.

http://forums.saarikko.nu

Image
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Tema till forumet

Post by Robert »

Akktiverade föra versionen av temat.

Kom med förslag på förbättringar om ni vill ändra nåfgot
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Tema till forumet

Post by Frazze »

Hej.
Kul att det händer något med forumet.

Jag har ett förslag:
Den orangea färgen som markerar trådar med olästa inlägg tycker jag inte gör sig så bra mot bakgrunden.
astronet.JPG
astronet.JPG (26.26 KiB) Viewed 8051 times
Jag föreslår en annan färg som ger mer kontrast, alternativt att texten behåller den blå färgen men blir i fet stil istället.

Mvh
Daniel
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Måste kolla upp det där.. Robert PM
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Tema till forumet

Post by Robert »

Nu har du fått rättigheter att fixa till det själv.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Robert wrote:Nu har du fått rättigheter att fixa till det själv.
Såg det, men behöver tillgång till det andra med. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Som ni kanske ser så sker det en hel del ändringar fortfarande med hemsidan. Detta för att göra det mer bekvämt för både mobilanvändare så som finslipandet av just detta temat.

Jag kommer ta itu med feta blåa texten istället för att köra med gul text för olästa trådar, efter förfrågan från en av er.
Håller med om att det blir snyggare på så vis.

Ska även lära resten av gänget att hur man ändrar på bakgrundsbilden varje månad med en användarbild.
Dock måste bildens bredd vara minst 2560 pixlar (då min skärm har 2560x1440 upplösning) för att det ska bli snyggt.

EDIT, 15 juni:
  • Ändrat färgen på "nya inlägg" på tråden samt gjort den i fetstil.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tema till forumet

Post by anivision »

Jag skulle föreslå att göra bakgrundsbilden fast. Den är så vacker så det är synd att den försvinner när man skrollar ner.
Om du använder CSS: background-attachment: fixed;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Tack! :)

Glömt ca 60% av alla CSS-koder med tiden när jag inte jobbat med det..
Men nu börjar allt komma tillbaks när jag väl åtar mig sånt här jobb.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tema till forumet

Post by Miska »

Nu så är bakgrunden fast. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA