Uppgradering av Astronet.

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Martin F »

Japp :-)

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

Var bara att modulen fattades :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Robert »

Japp jag hade inte laggt in modulen ännu sedan forumuppgraderingen.. Planerade att göra det i veckan men du han före.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

Robert wrote:Japp jag hade inte laggt in modulen ännu sedan forumuppgraderingen.. Planerade att göra det i veckan men du han före.
Som sagt, jag hjälper till gärna! :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by AstroFriend »

Jag tycker forumet fungerar mycket bättre nu. Men det är en sak som ställer till det. När jag som nu skriver på mobilen kommer en banner upp om tapatalk och lägger sig i vägen hela tiden. Stor är den också, jätte irriterande.

Android.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Jag tycker forumet fungerar mycket bättre nu. Men det är en sak som ställer till det. När jag som nu skriver på mobilen kommer en banner upp om tapatalk och lägger sig i vägen hela tiden. Stor är den också, jätte irriterande.

Android.

Lars
Den bannern går att fixa bort, men det kan bara Robert göra då han är ansvarig för det här forumets Tapatalk-konto.
Hade jag haft tillgång till alla hans sajter osv som han administrerar för Astronet hade jag kunnat fixa det för länge sen.

Du kan även använda Astronet på mobilens webbläsare, Lars.
Jag la upp bilder hur det ser ut tidigare i tråden, om det nu är så jobbigt med bannern på Tapatalk. Jag använder mig enbart av webbläsarversionen på mobilen. Visserligen har jag också Tapatalk men tycker den är bökig om man ändå sitter och slösurfar nån annanstans, samt man ser lite mera också.


Ah får undersöka hur man skall ta bort den.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

Någon som vill att jag fixar @namn funktion?
Det är en snällare metod att notera någon och få uppmärksamhet i forumet, än att citera hela meningar.

Används flitigt på SweClockers.com forumet redan och tänkte om ni också vill ha det här inne!?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by AstroFriend »

Hej,
Det är inte bara jobbigt med tapatalk bannern, den blockerar i princip mina möjligheter att skriva i forumet på mobilen. Tråkigt, för ibland när man vaknar till på natten och inte kan somna om är det trevligt att via mobilen kunna svara på inlägg i forumet.

Jag använder mobiltelefonens webbläsare. Bannern är reklam för tapatalk, bort bort bort med den!

Annars har Astronet blivit jättebra med uppgraderingen. Tack alla ni som jobbar med det!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by stoffe »

MSaarikko wrote:Någon som vill att jag fixar @namn funktion?
Det är en snällare metod att notera någon och få uppmärksamhet i forumet, än att citera hela meningar.

Används flitigt på SweClockers.com forumet redan och tänkte om ni också vill ha det här inne!?
Jag tycker den är bra, så slå på den.

Jag tycker oxå det vore bra med en gilla knapp för varje inlägg, det skulle kanske sätta fart på inaktiva medlemmar där de inte behöver skriva något utan bara gilla något inlägg för att komma igång att vara forumist.

Vid längre inlägg går det inte att ta tag i hörnet och göra skrivrutan större, det blir när man skrivit text och fönstret automatskalat upp sig till en större ruta. Nu i detta inlägg kan jag skala fönstret i det nedre högra hörnet. Men inte om rutan redan automatskalat sig en omgång, då försvinner den funktionen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

stoffe wrote:Jag tycker oxå det vore bra med en gilla knapp för varje inlägg, det skulle kanske sätta fart på inaktiva medlemmar där de inte behöver skriva något utan bara gilla något inlägg för att komma igång att vara forumist.

Vid längre inlägg går det inte att ta tag i hörnet och göra skrivrutan större, det blir när man skrivit text och fönstret automatskalat upp sig till en större ruta. Nu i detta inlägg kan jag skala fönstret i det nedre högra hörnet. Men inte om rutan redan automatskalat sig en omgång, då försvinner den funktionen.
Det där med "gilla"-knapp känns långsökt för tillfället. De som finns tillgängliga är för 3.0.x och inte 3.1.x samt det ska tydligen komma någon form av "standard" vid nästa release av phpBB (3.2.x).

Men vad som beträffar @namn funktion, det kan jag ordna med detsamma.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

testar...

@AstroFriend

@stoffe

Funkar det här, får ni någon notering?
Skriv isf...
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by stoffe »

@MSaarikko ska man ställa in sitt konto så att man får ett notifieringsmail? Det verkar jobbigt men jag antar att funktionen finns. Jag ser att klocksymbolen högst upp till höger fått en röd ruta med en trea i. När man gör @ så står det att man är "Mentioned in" och citera knappen gör att man blir "Quoted" istället. Jag hade blivit citerad i ragges tråd oxå såg jag. Så det verkar funka :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

Topp! :good:

Vi får helt enkelt vänta på nya uppdateringen av forumet så vi får in "like"-knappen också.
Om inte vår kära Robert har orken att koda om ursprungliga som finns till 3.0.x förstås, vilket jag störttvekar att han orkar..
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by stoffe »

Jag skulle gärna se att det gick att posta videos och inte bara bilder i galleriet. Den funktionen vore bra att ha, då skulle man t ex kunna visa upp animationer och slippa behöva exportera till gif-format. Att posta en avi-film vore så mycket enklare. T ex så kan en avi-film innehålla ljud vilket inte en gif-animation kan :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Uppgradering av Astronet.

Post by Miska »

stoffe wrote:Jag skulle gärna se att det gick att posta videos och inte bara bilder i galleriet. Den funktionen vore bra att ha, då skulle man t ex kunna visa upp animationer och slippa behöva exportera till gif-format. Att posta en avi-film vore så mycket enklare. T ex så kan en avi-film innehålla ljud vilket inte en gif-animation kan :good:
Har för mig att det ska finnas en plug-in för att kunna använda Vimeo/YouTube videon i inlägg, men hur det fungerar med galleriet kan bara Robert uttala sig om.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA