i stort & smått

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

i stort & smått

Post by Håkan N »

Vet inte om nån sett denna, kanske gammal skåpmat.
Men lite perspektiv.

http://htwins.net/scale2/
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: i stort & smått

Post by mikaelanderlund »

Tack för tipset. Den ska jag använda mig av i min undervisning :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: i stort & smått

Post by magnahrl »

....och i allt detta finns vi. Jag fylls av något som kanske kan kallas genuin ödmjukhet!
Tack Håkan för länken.

Magnus
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: i stort & smått

Post by magnahrl »

Jag och frugan har just sett filmen. Vacker, informativ och såklart ytterst spännande -"kosmos, en kort historik". När jag ser sådant här tycks livet totalt för snålt tilltaget. Jag vill ha svar på alla dessa frågor innan det är dags att kasta in handduken :S

Hälsningar,
Magnus
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Magnus,

Hur länge har den nya tidens människa funderat över detta, typ 1600 tal och se vad som hänt på 1900 tal, men betänk om en civilisation med vår hjärna vs datorer etc går genom sunt tänkande utan krig och religion, och då lagt 1000 år, 1 miljon år, ..vad vet man/de då ?
De äldre civilisationerna som Egytptien, Sumern, Maya tittade i ett par tusen år upp och la ihop rätt bra ändå utan tillgång till nån form av teknik mer än vissa enklare och mera komplexa byggen.
-Fantastiskt egentligen, så människan är lurig.
En guide sa till mig i Guatemala/Tikal att efter elden tämjdes åt vi kött ( och vad de tror hjärnan expanderade av kosten ) och de smartaste undanhöll sig arbete och började tänka vs makt och folk bosatte sig på en plats.
Kundkap är ju makt, vs sådd osv för hålla ihop samhällen. För att inte prata om religiöst utspel som människan alltid varit svag för ( antar vår hjärna behöver roten att tro på nåt annars kanske vi blir galna.. )
Men makten har använt detta flitigt och smart.
Intressant är dock deras religion om hur de tror universum uppkom, och sånt har intresserat mig innan jag blev astronomiskt intresserad i ca 20 år ( ok, nåväl i begränsad form och tid för min del, men haft intresset )

Närmaste just nu för oss levande är ju 30 meters på Hawaii och sedan 40 meters i Chile.
10.4 meters på La Palma var en bjässe..men 40 meter..
Så håll ut !
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Hej.
Jag såg igår morse d 21/1-16 att det var en stor röd planet till vänster om solen.
När solen kom upp so gick planeten ned under horisonten, vad jag har hittat på nätet så bör det vara Niburi som tillhör vårt solsystem och är här nu.
Är det någon som känner till detta?
Planeten förnekades i en svensk tidning samma dag, och det gör ju att man börjar undra.

Vad kommer att hända när den går in mellan oss och solen?
Finns det någon som vet?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: i stort & smått

Post by stoffe »

Hej och Välkommen till Astronet planet x!

Kan du möjligtvis mena väster och inte vänster om solen? Dvs höger ut? Efter att solen gått upp så blir det väldigt svårt att se några stjärnor eller planeter på himlen överhuvudtaget eftersom solen är så stark. Hela himlen lyses upp då och natt förvandlas till dag.

Nåväl, om Niburi hade funnits så hade jag mer än gärna fotograferat den och lagt upp koordinaterna här på Astronet och dessutom gått till historien som en upptäckare av ny planet. Det hade varit helt fantastiskt så varför inte :good:

Ta och ladda hem Stellarium och titta runt där så kanske du kan hitta vad det var du såg. Jag infogar därför en skärmbild från Stellarium från den dag som du angett när solen gått upp, och du kan se de planter och starka stjärnor till höger om solen. Kan det vara någon av de du menar? T ex Jupiter?

(Du får klicka på bilden för att se den i full storlek)
Attachments
stellarium.jpg
stellarium.jpg (109.09 KiB) Viewed 7728 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Nej den var till vänster om solen, jag tittade på den och trodde det var solen som gick upp men såg att den sjönk ner och tänkte vad är det solen går väl inte nedåt då kommer solen upp till höger om den röda "solen" som försvinner helt ner.

Jag har googlat på Niburi och det finns massvis med info om den men inget om när eller om den kommer att påverka oss.
Eller jo det finns många som tror att det kommer att bli väldigt skakigt och översvämningar mm.mm.

Men jag söker fakta om detta och inte vad folk tror, så är det någon som vet eller hittar något om detta så vill jag gärna veta.
/janne
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Janne,
Vill inte ta ifrån dig din nya upptäckt på nåt sätt.
Jag är ny inom astronomi själv och är ödmjuk inför kosmos hemligheter.
Men tror du inte nån annan sett detta.
Jag inser det vi amatörer ser eller kan läsa oss till idag var på papper på 1600 talet.
Idag står teleskop över hela världen riktade ut mot nya upptäkter.
Planet X är ingen nyhet som sådant, men om det fanns en planet eller dvärg det har talats om skulle den syns till i infra rött, men om 'du' ser den 'fysikt' nu med ögat , borde det inte då vara en världsnyhet ;-))
Vill inte vara en pessismist om nyheter, men ..
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Du tar inget ifrån mig, idag på morgonen sa dom det på radion här i Sverige, det går ju bra att googla på detta så finner man hur mycket som helst.
Men de som själva vill se den röda planeten kan ju bara titta vid soluppgången och nedgången, inget konstigt med det.

Det är inte jag som upptäckt planeten, den har man ju vetat om i århundraden men våra makthavare är inte intresserade av att förmedla det till oss.
Man kan se på nätet att Niburu har fotograferats över hela världen nu, så om du tittar upp så kommer du också att se den.

Men åter till frågan kommer den att ställa till med något eller kommer vi att vara helt oberörda när den passerar oss?

/janne
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Här finns en länk till många observationer runt om på jorden.
https://www.youtube.com/watch?v=4s424nypWTU
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by Jonas »

Janne,

Jag tror det är denna upptäckt du tänker på:
http://iopscience.iop.org/article/10.38 ... ld.iop.org

"Bevis" på planetens existens är lite överdrivet eftersom det rör sig om teoretiska mätningar. Ingen har sett den ännu men naturligtvis letar man aktivt efter den nu.

Som svar på din fråga om den kan ställa till med något för oss så är svaret NEJ. Den är alltför långt bort i så fall.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Janne,

Menar du att det kommer finnas en röd 'planet' bredvid solen i morgon, på ca en halv grad om jag går ut i morgon.
( har nån här sett det Janne mfl ser ?
Som du säger det kryllar av filmer..på Youtube.
En sida jag var inne på sa att den är så nära solen nu att det är svårt att se men folk tar bilder och när den kommer 'ifrån' solen kommer alla att se den, och då är det bara veckor kvar..
Som du säger nu 'syns' den.
Tja, synd att jag inte var in på sol observatoriet på La Palma.
Satt ju på Kanarieöarna varje dag ute till soluppgången och åt frukost i en månad, måste ha missat detta.
Men även om det är 'nåt nytt', varför skulle inte detta vara en astronomisk nyhet, eller hur många är med i mörkläggningen ?
Hemma här inom astronomiska kretsar finns ju otaliga teleskop.
Detta måste ju ha pågått länge.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Janne,

Kollade med en av mina kontakter med många års erfarenheter inom amatör astronomin i USA.
Se nedan.
Jag är ( blev ) bekant med en av operatörs cheferna på Galileo på La Palma, jag ska fråga honom med.
Tror inte alla är med och mörkar.

------//---//--

See below.

On 1/23/2016 2:41 PM, wrote:

The orbits of 6 bodies in the Kuiper belt all seem to be linked to a point in space that is at a vast distance.
It could be a planet, but it could also be a form of systematic error in the measurement of those bodies.
There are almost a thousand known bodies out there now, and none of the others shows any such link.

It might be too dim to find with photography unless you just happened to look in the right place.
But in the infrared, if it's 10x as big as Earth, it would stand out as bright.

H ; I heard it was on Sweden radio yesterday. I checked it up and listen.

Infrared hasn't looked everywhere. In the plane of the inner planets +/- 5 degrees, sure. But this body could be 50° above the plane
of the inner solar system. Still, the odds of not having found it already are small if it's that big. If it's as small as Pluto, it would be easy
to overlook. It wouldn't have formed that far out--it would have had to form much closer to the sun and then been thrown out of the
solar system. Maybe, but it smells a lot like the crackpot Velikovky's theories.

H ; I searched internet on issue.. and wow, gee, many do see a planet big as sun on morning and sunset,,,

That's completely crazy.

H ; Should be seen now easy whit eye.

No doubt. Simply unbelievably stupid.

H ; Before it was only telescope saw it, now it is beside sun so it should be seen.

Uh. Anything bright enough to be seen would have been known for thousands of years. And random photos would have captured it a million times.

H ; Isn’t it funny, the sun should be there hide it.. Typical, maybe the planet is a star ship and they has been behind sun for us deadly to to not know..

There was a sci-fi series based on the idea of a counter Earth--a planet equally as big as the Earth, exactly on the other side of the sun from us.
Of course, it's not a scientific idea--its gravity would alter the orbits of Venus and Mars and our spacecraft that have looked back at the Earth from the outer solar system would have seen it.
So, of course, it's not there. But people dream of all kinds of fantastic things.
I think it may be higher. AND THEY ALL POST ON THE INTERNET.