Ytterligare nybörjare här!

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Raticon
Posts: 1
Joined: 2015-10-10 22:00:12
spamtest: JA

Ytterligare nybörjare här!

Post by Raticon »

Hej!
Ville bara snabbt presentera mig här som den nybörjare jag faktiskt är! Jag är 28 år, bor i Norrbottens glesbygd och har således massvis med mörker och ljusfattiga områden att disponera på hösten och vintern. Jag har närt ett intresse för astronomi så länge jag kan minnas, och mitt tidigaste minne är när jag som grabb runt 9 - 10 stod i lekparken sent på kvällen och stirrade upp i himlen mot kometen "Hale-Bopp", djupt berörd och fascinerad. Jag bestämde mig förra året för att fördjupa detta efter att ha stirrat på Jupiter med en kikare och anat dess månar som några svaga prickar.

Jag har nyligen beväpnat mig med ett "Skywatcher Heritage 130P" som kom på ett simpelt "stativ" i form av en plattform man snurrar på, med ett 10mm och ett 25mm okular, samt att jag köpt till en stjärnkarta och en 2x barlow-lins. Fighten mellan vilket teleskop jag skulle välja var inte lätt, det stod mellan ett helt gäng olika modeller som alla fått mycket gott betyg men jag slog till sist till på detta på grund av dess vida omtalade enkelhet och prisvärde.

Hittills har jag, när jag masade mig upp vid 4-strecket på morgonen nyligen lyckats se Venus som en bred "mån"skära, Mars som en röd liten boll och Jupiter som en svagt randig boll med 3 månar (prickar) runt sig. Jag försökte ta kort på dem genom att pressa mobilkameran mot okularet med ganska patetiska resultat som följd... Men det är en början! Nyss var jag ut och stirrade på månen för första gången, eftersom den var helt väck för tillfället när jag köpte teleskopet, och tog även där några kort med mobilen pressad mot okularet även där. Ska se om jag kan bifoga nåt att "skryta" med :D.

Jag har dock haft stora problem med att hitta M-objekt. Jag stirrar på (vad jag tror är) rätt ställen enligt både mobilappar och stjärnkartor och söker med olika okular men ser helt enkelt ingenting annat än suddiga klumpar eller saker som mest liknar stjärnor. Det är lite märkligt, eftersom jag tydligt ser Jupiters månar...
Men trägen vinner! Ju mer jag tittar desto mer lär jag mig!
Attachments
Fotad med mobilkamera mot linsen. Förminskad från 3200 pixelbredd till 800.
Fotad med mobilkamera mot linsen. Förminskad från 3200 pixelbredd till 800.
rsz_måne.jpg (37.42 KiB) Viewed 3733 times
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Ytterligare nybörjare här!

Post by Nokturner »

Hej och välkommen hit!

Roligt med entusiasm och hoppas du finner detta område intressant! Att bo mörkt till är ju en fördel, även om man också kan utöva astronomi mitt i Stockholm med framgång. Själv har jag "upptäckt" min balkong mitt i Timrå. I natt orkade jag dock inte vara uppe, även om det var klart och ganska fritt från månen.

Själv fotograferar jag stjärnhimlen, framför att observera visuellt. Ja, eller snarare försöker fotografera. Hittills med ganska måttlig framgång då jag inte har en massa pengar att plöja ner i något som i alla fall avlägset liknar en vettig montering för astrofoto. Som tur var tycker jag det är roligt att testa och experimentera och på något sätt har jag ändå fått till några bilder.

Tror på enkelhet då det gäller astronomi, det är svårt nog ändå. Visuellt sägs det också att övning ger färdighet, att ett tränat öga ser mycket mer än ett otränat. Sedan ser man ju förstås också mer då man börjar hitta lite på stjärnhimlen och vet vad man skall titta efter. Ibland spanar jag lite med en 10x50 handkikare och man ser redan då mycket mer än det obeväpnade ögat. Själv föredrar jag att försöka fotografera stjärnhimlen, då jag tycker detta är roligast. Jag har en Sky-watcher 150PDS (utan montering), men jag tror inte ens jag satt i det medföljande okularet än. Kanske skulle prova det någon gång :-)

Önskar dig stort nöje med ditt nya "vapen" mot himlen!
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Ytterligare nybörjare här!

Post by anivision »

Hej och välkommen!

Mycket av hemligheten är att inte titta rakt på där man tror att objekten finns, utan att titta bredvid. Precis som föregående skribent skrev så krävs det träning för att bli bra på detta.

Return to “Allmänt”