Skafars Universe går i graven!

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Skafars Universe går i graven!

Post by skafar65 »

Hej

Tänk vad tiden går och vad tekniken springer ifrån en! Min hemsida som jag gjorde för en si så där 13 år sedan som då var state of the art (baserad på asp, SQL och databas) går nu ur tiden. Den första oktober 2015 så stöds inte asp plattformen längre av mitt webbhotell och i och med det finns ingen framtid för Skafars Universe! Konstigt då jag då använde en teknik som vida överglänste vanlig html sida!

Jag ser själv sidan som ett litet historiskt dokument från en hängiven amatörastofotograf som kämpade på och låg i framkant av teknik och envishet under många år! Sidan har ca 150 bilder, templates, nyheter, filmer mm. mm. Och det gör ont i mig då jag inser att allt detta arbete, svett och tårar som lagts ner på sidan har varit förgäves!

Jag har övervägt olika sätt att lösa detta men jag kan faktiskt inte komma på något bra! Webbhotellet säger bara att det är som det är. Ingen hjälp där! Du får migrera över sidan i aspx dot net eller vad det heter men jag har varken kunskapen eller orken att sätta mig in i och göra detta! Jag har inte jobbat med hemsideutveckling på 10 år!

Så tyvärr! Sidan kommer att försvinna 2015-09-30. Gå in och kika på den innan det är för sent! Vissa saker har redan börjat att haverera men de viktigaste sidorna med bilder och nyheter fungerar.

Mvh //Micke http://skafar.com
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Skafars Universe går i graven!

Post by Takashi »

Hej Micke!

Jag har min hemsida (som även den är skriven i ASP+sql-databas i access) hos webhotellet web10. De stödjer fortfarande "Classic ASP" och avser att göra det i lång tid framöver (de uppgraderar fortfarande komponenter för vanlig ASP).
Webhotellet heter web10.se. Bara att peka om din domän dit så kan den säkert rulla på i 13 år till...
Observera att du kan skaffa ett paket hos dem med antingen Unix eller Windows som bas... se till att välja Windows. Då har du möjlighet att både köra ASP.net eller Classic ASP.

Även jag gjorde min första ASP-hemsida för cirka ~15 år sedan, vilket dock är rätt mycket i datorsammanhang :)

/ Jakob
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Skafars Universe går i graven!

Post by skafar65 »

Tack Jakob för tipset! Jag har kontaktat web10 och ser vad de återkommer med.

Mvh //Micke
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Skafars Universe går i graven!

Post by magnahrl »

Hej Micke!

Väldigt trist att läsa att all din strävan, envishet och glädje skulle gå förlorad. Det är ju ett ovärderligt tidsdokument. Jag har kikat in många gånger på din sida till stor glädje och inspiration.
Jag hoppas Jakobs råd kanske kan rädda upp situationen!
Lycka till!!

Hälsningar,
Magnus
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Skafars Universe går i graven!

Post by skafar65 »

Nu är sidan räddad för generationer framöver! :D Allt är flyttat till ett webbhotell som stöder asp i varje fall ett par år till! Måste bara tipsa om min månbild dom jag anser vara en av de bästa tagen från Sverige!
http://skafar.com/Skafars_Universe_Sv/B ... unter)=172

Tagen i dagsljus med ett 17 tums teleskop med extremt kort exponeringstid och med ett OIII filter. Vet ingen annan som provat på denna teknik? Tycker själv att det är en fantastisk skärpa i denna bild!

http://skafar.com
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Skafars Universe går i graven!

Post by Martin F »

Är månbilden en enda exponering? Inte stackade bilder? Imponerande skarp och fin!
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Skafars Universe går i graven!

Post by DavidS »

Kul att höra att sidan finns kvar! Häftig bild dessutom...
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Skafars Universe går i graven!

Post by skafar65 »

Hej

Tack ska ni ha! Vad jag mins så består bilden av endast en exponering! Extremt kort exponeringstid och i kombination med OIII filter så har jag troligtvis hittat en perfekt lucka i seeingen.

Mvh //Micke

Return to “Allmänt”