Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Jonas »

Mycket bra kommentarer från er båda!

Erfarna astrofotografer kan behöva lite "kärvare" kommentarer - och efterfrågar ofta det också.

Nybörjare i genren ska uppmuntras och, om det är efterfrågat, tipsas om hur man ska göra det ännu bättre!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by stoffe »

Jag känner mig som rena nybörjaren efter att ha skaffat en monokrom CCD-kamera. Det här med djuprymdsfoto har jag egentligen aldrig kommit igång riktigt med. Jag fastnar alltid på bildbehandlingsbiten eller så har jag trassel med utrustningen. I stort sett alltid teleskopet som inte ger runda stjärnor pga av klämd optik. Optik som blir klämd pga av temperaturen med en från början för tajt sekundärspegelhållare eller frost på primärspegeln. Rätta till felkonstruktioner och schimsa om allt som har en skruv genom sig.

Jag kanske kan få börja om från början och vara total nybörjare?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by bjosch »

Håller med tidigare inlägg att en sån tråd skulle vara mycket uppskattad. Tidvis så har jag funderat på att helt sluta med astrofoto och återgå till att bara observera. Har ju varit biten av Astronomi i över 40 år men inte haft tid och ekonomi till något mer än fälkikarobservationer. Första året med teleskop var fantastiskt men sedan jag började fota har självförtroendet och glädjen över Astronomin sjunkit. Har precis som flera tidigare nämnt haft väldigt svårt med efterbearbetningen av bilder och trådarna på forumet har ofta varit över min kunskapshorisont och bidragit till känslan av att jag är på fel forum. Jag hade egentligen ingen tanke på att börja Astrofota när jag skaffade Teleskop. Det var nyfikenheten och spänningen av att själv kunna observera Planeter, Galaxer och stjärnhopar som låg bakom inköpet. Det var dock svårt att inte bli påverkad då det kändes som att nästan allt intresse på forumet låg centrerat kring Astrofoto. Efter flera års mycket frustrerande försök har jag fortfarande inte lärt mig tillräckligt mycket för att kunna fota mer än Månen och några halvhyfsade Registaxbearbetade planetfoton. Det är egentligen helt ok och jag skyller inte mina tillkortakommanden på forumet, men jag tror att ha lite mer utrymme för de av oss som inte "föddes" med en laptop i knät skulle få fler att aktivt söka medlemskap på den enda svenskspråkiga internetsajten för Astro.
Blir forumet bara till för de mest begåvade Astro-fotograferna kan den sluta som en klubb för inbördes beundran och kväva de som inte riktigt når upp till accepterad standard.
Med andra ord Jättebra idé, själv ska jag observera mer och fota mindre (det finns ju så många skickliga Astrofotografer som publicerar fina bilder att titta på) !! :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by AstroFriend »

Ja det kan bli häftiga kommentarer. Vill minnas att någon av de första bilderna jag la upp här eller någon annanstans fick kommentaren "Ett bra exempel på en bild med alla fel man kan tänka sig". Fortsätter dock att lägga upp mina kassa bilder. Men som ni kanske märker så utvecklas de något hela tiden. Jag löser framförallt tekniska och optiska problem och nu på senare tid har börjat få känna på vad mörker kan erbjuda. Jag gillar ju att skriva om både mina återvändsgränder som jag gett mig in på och vilka mina mål är. Tycker det är kul att dela med sig av mina erfarenheter vare sig de är misslyckanden eller framgångar. Hoppas det inte uppfattas negativt eller tjatigt, ja man läser väl bara det man finner intressant.

Astronet är ju ett synnerligen trevligt och givande ställe. Hoppas någon gång få träffa de som är pappa/or till Astronet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by awasen »

Kommentaren med "klubb för inbördes beundran" stämmer nog väldigt bra...

Jag tror att det berodde mycket på att vi mer klantiga amatörer hängde på Astronomiguiden och eliten var här, och gud förbjude att någon av klantarna kom hit och postade något... :)
Nu pratar jag om tiden för många år sedan men jag tror känslan AG/AstroNet hänger kvar för många.

Med AG borta flyttade nog de flesta hit men håller en låg profil.

Jag skulle vilja ha en fungerande, trevlig och öppen dörr för alla, oavsett hur långa stjärnspår man har. Det vore verkligen kul så jag kan ju hoppas att vi kommer dit!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Jonas »

Här några länkar till gamla Astronet-diskussioner som kan vara av intresse:

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... =astrofoto

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... =astrofoto

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... oto#p14014

Kanske dessa, och andra nybörjarrelaterade trådar, skulle flyttas över till den nya kategorien. Vad säger du Robert?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Hans Bengtsson »

Vi bör kanske också tänka på, att väldigt många (förmodligen de flesta) som tycker det är kul att syssla med praktisk astronomi inte i första hand fotograferar, utan använder sina kikare och teleskop till att titta med. Man kollar Jupiter, Saturnus, en del Messier-objekt, Albireo, osv.

För alla dessa amatörastronomer borde, i en idealvärld, finnas en databas av typen "Loggbok" ("Nattbok"?) där man kan kryssa av objekt som man har sett, helt anspråkslöst, ungefär som ornitologerna kryssar sina iakttagelser av fåglar. Inget internationellt utan en via Astronet mycket lättåtkomlig och lättförståelig svensk databas. Vissa uppgifter skulle förstås vara obligatoriska: namn, plats, tidpunkt, objekt, instrument, har sett/inte sett, plats för eventuell fritext med kommentarer. Men inga andra krav.

För min egen del skulle jag, som annars bara rapporterar visuella variabelobservationer, i så fall säkert logga att jag vid någon given tidpunkt har sett M34 eller något annat i teleskopet. Inga vetenskapliga ambitioner, men det kan vara kul - om inte annat så för egen del - att registrera även sådant som man har sett men som ligger utanför det egna standardområdet. Och för nya observatörer tror jag det skulle bli en succé. Det handlar mest om att någon i så fall måste tekniskt fixa en sådan databas.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by awasen »

En "Loggbok" vore riktigt trevligt och faktiskt ett projekt jag påbörjade en gång för länge sedan...
Jag hade då tänkt mig att man ska kunna skriva lite "blogg" runt sina pass och lägga in de objekt man tittat på.
Jag hade sen tänkt att de mest populära objekten (mest sedda) skulle listas som "tips" så mer oerfarna fick en flygande start på vad man kan se.
Hela projektet strandade p.g.a. tidsbrist för något år sedan men jag använde det själv ett tag men sen kom http://www.astrobin.com/ som hade det mesta av funktionerna jag hade tänkt mig...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Frazze »

Jag tycker alla ska känna sig välkomna att posta sina bilder, oavsett nivå. Bakom varje bild ligger det alltid en personlig investering och jag tror alla vill visa upp vad man har lyckats åstadkomma, oavsett om det är APOD-klass eller ett första försök på djuprymdfoto.

Så här såg ett av mina första försök ut, kan ni se vad det föreställer? (Om inte så ger filnamnet en hint :))
M42_first_try.jpg
M42_first_try.jpg (212.62 KiB) Viewed 5042 times
Ingen toppklass direkt, men känslan av att "Jag har tagit den här bilden själv" var stor och jag visade stolt upp den för mina bekanta med förklaring vad det var och så vidare.

Så ni som känner er tveksamma att posta era bilder, var inte rädd att göra det ändå. Vill man ha tips och råd finns det många personer med stor kunskap här som gärna hjälper till, det är jag övertygad om.

Som fotnot kan jag också tillägga att jag tycker astronet är ett otroligt snällt forum. De flesta andra forum jag besöker (oavsett inriktning) har betydligt råare jargong och det förekommer alltid diverse dispyter mellan medlemmarna.

Mvh
Daniel
Jesperkkarlsson
Posts: 41
Joined: 2015-10-09 16:32:35
spamtest: JA

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Jesperkkarlsson »

Hej!

Jag är helt ny på forumet så jag hoppar in på denna tråd :D .

Jag har alltid tyckt det varit kul att fotografera men aldrig lagt det till en riktig hobby. Jag har en CANON 50D liggandes som jag kanske tagit max 500 bilder med under 3 år...
Däremot är jag extremt fascinerad av rymd/astro när det kommer till bilder och bestämde mig förra veckan att börja med astrofotografering när man känner för att komma ut lite :good:

Önskar egentligen lite tips och tricks om inställningar, omgivning osv...

Mitt första mål är väl att lära sig fota Vintergatan riktigt bra och jag ser även att vissa som lagt ut sina bilder på Vintergatan i detta forum fotar relativt nära en stad medans alla Youtube klipp man kollar på säger att man ska lååångt ifrån städerna som möjligt.

Jag har provat att åka någon timme från stan ( stockholm ) uppåt men tycker ändå det blir sjukt dåliga bilder, blir alldeles för ljust på himelen och stjärorna är inte alls lika synliga som de flesta bilder är som andra tagit, te x här på forumet!

Jag kör med en SAMYANG 14MM F/3.1 och enligt vad man läst ska det fungera utmärkt till detta ändamål men blir kasst enligt mig, endast när man lägger in bilden på datorn och fixar lite ser man ytterst lite av Vintergatan, då menar jag verkligen ytterst lite.

Sedan fotar jag i RAW, och ISO allt mellan 800-3200 har jag provat.

Ser att det finns sRAW1 sRAW2 på kameran med, vad betyder de olika?

Samt hur gör ni när ni skall fokusera ? Jag provat " infinity " och neråt men får aldrig riktigt fokus på stjärnorna...

Ha en fin dag!
Vänligen, nybliven "fotograf"
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Fredrikdb »

Här är en bra video som är mycket informativ om hur man fokuserar mm

https://www.youtube.com/watch?v=EiYXk0hl6T4

här är finns det mycket info ang TWAN foto

http://www.twanight.org/newTWAN/index.asp
Jesperkkarlsson
Posts: 41
Joined: 2015-10-09 16:32:35
spamtest: JA

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Jesperkkarlsson »

Fredrikdb wrote:Här är en bra video som är mycket informativ om hur man fokuserar mm

https://www.youtube.com/watch?v=EiYXk0hl6T4

här är finns det mycket info ang TWAN foto

http://www.twanight.org/newTWAN/index.asp
Tack! Ska kika på denna video ikväll och lära mig lite!!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by AstroFriend »

Hej!
Du verkar ha vettig kamera och objektiv så det skall gå.

sRAW1 och sRAW2 har jag på min kamera med men har aldrig använt det. Uppfattar det som något liknande CCD kamerors binning, dvs man slår ihop pixlar för att få ned bruset och storleken på filen. Du kan ju pröva men mer säkert är att använda vanliga RAW läget.

ISO 800 till 3200 verkar vettigt.

Studera den här hemsidan, Jerry har noggrant skrivit vilken kamera och inställning han haft för varje bild:
http://www.astropix.com/

Där får du många tips.

En viktig sak för att få med många stjärnor är ju exponeringstiden. För att kunna ta längre exponeringar, någon minut eller så behövs ett motorrivet stativ. Framgick inte om du hade det, eller?

Har du inte ett sådant stativ kan du ta många korta 15 sekunders med ditt objektiv och stacka ihop det men det blir inte lika bra som längre exponeringar på någon minut. Men det är ju bra i början att träna på. Samtidigt kan man ju se många astrobilder som ser väldigt bra ut tagna med endast en bild.

Antagligen går dina bilder att bearbeta betydligt mer än du gjort om de ser bleka och färglösa ut. Ett bra program att börja redigera astrobilder i kan vara Fitswork, där kan du bland annat stacka bilder. Se min hemsida under tutorials så har jag lagt upp några enkla instruktioner hur man kommer igång.

Fokusera kan du göra i liveview läge på något ljust objekt, månen kanske?

På södra sidan av Stockholm kan man åka ut på Ingarö till Björkviks brygga, åtminstone var det ganska mörkt förr om åren där. Fast du bodde kanske norr om stan?

Se Peter Rosens bilder, många tagna innefrån stan och ser fantastiska ut.

Lägg upp en bild som prov här så kan nog många komma med tips vad som kan förbättras.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by stoffe »

Jesperkkarlsson wrote: Mitt första mål är väl att lära sig fota Vintergatan riktigt bra och jag ser även att vissa som lagt ut sina bilder på Vintergatan i detta forum fotar relativt nära en stad medans alla Youtube klipp man kollar på säger att man ska lååångt ifrån städerna som möjligt.

Jag kör med en SAMYANG 14MM F/3.1 och enligt vad man läst ska det fungera utmärkt till detta ändamål men blir kasst enligt mig, endast när man lägger in bilden på datorn och fixar lite ser man ytterst lite av Vintergatan, då menar jag verkligen ytterst lite.
Hej!

Välkommen till Astronet, kul att du hittat en ny hobby som du fastnat för :good: Du har förmodligen ett videoobjektiv Samyang 14 mm f/2,8 eller T/3,1 där f-talet är omvandlat till transmission. Nåväl det gör ingenting, använd din live-view funktion på din kamera för att fokusera på en stark stjärna, testa sedan att fokusera på en lite svagare stjärna när du hittat fokus på en som syns tydligt. Jag har oxå ett Samyang 14 mm f/2,8 och det har jag använt för att fotografera vintergatan med ett resultat som jag blivit nöjd med själv. För det är det som är viktigast, att själv vara nöjd med sina resultat. Se hur min bild blev med ett likadant objektiv som du har. Jag har en fullformatskamera men det är fullt möjligt att ta en sådan bild med en crop-sensor kamera oxå.
http://astronet.se/view_image.php?id=3596

Jag tycker objektivet fungerar utmärkt till Norrskensfoto och NLC foto oxå + en rad andra tillämpningar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Nybörjarforum i kategorin ASTROFOTOGRAFERING?

Post by Nokturner »

Det blir bättre om man kommer bort från ljusföroreningar, men det går fota Vintergatan mitt i stan också. Själv bor jag i stadsnära miljö, men av en konstnärlig dragning till den opåverkade himlen utan stadsljus eller andra ljusföroreningar försöker jag leta upp miljöer med så lite mänsklig påverkan som möjligt i mina nattbilder. Det behöver som tur var här uppe i Sundsvall/Timrå inte betyda att jag måste åka jättelångt, en-två mil till naturen och fotografera i riktningar bort från stan, eller bort från andra samhällen/gatlysen. Jag har annars fotat Vintergatan både inne i Sundsvall stad och här i Timrå, men jag hyllar som sagt den opåverkade miljön. Men klart är i alla fall att Vintergatan kommer fram lättare ju mindre ljuspåverkad himlen är.

I Stockholmstrakten är det förstås svårare att helt undvika störande ljus i fotoriktningarna, men i riktningar bort från storstockholm om du kan, och förstås då inte mot tex Uppsala. Ljusföroreningar från städer på himlen syns tiotals mil.

Nu är som tur var detta ingen universell regel, det går som sagt bra att fota Vintergatan mitt i stan också. Exponera då till höger som det kallas, ETTR (googla, eller se första länken nedan). Men exponera inte så länge att du får stjärnspår (om du nu inte vill ha det). Med din 50D kan du exponera runt 400 dividerat med brännvidden på det objektiv du använder. Alltså 400/14=29, avrunda till 30 sekunder så blir det bra. Men detta är en smakfråga, många är mer nojiga när det gäller stjärnspår och exponerar snålare, kanske 20 sekunder, eller bara 15. Nackdelen är att man får en snålare exponering med allt vad det innebär av brus, färgåtergivning och dynamiskt omfång. Du får hitta en kompromiss du själv trivs med. Men exponera inte längre än 2 minuter vid f/2,8 (T=3,1). Du bränner då ur stjärnornas färger helt. För att uppnå en sådan lång exponeringstid utan stjärnspår behöver du annars en kameravridare som gör att kameran följer stjärnornas vandring över himlen.

Angående ISO-inställning så använder jag själv kamerans högsta naturliga ISO, dvs det högsta isovärdet utan digital förstärkning. På detta vis riskerar man inte att bränna ur stjärnors, eventuella stjärnfalls och uppflammande norrskens högdagrar i onödan. Vill man ha bilden ljusare höjer man sedan bara ljusheten digitalt vid redigeringen. Detta är det samma som händer om man skruvar upp ISO på kameran över denna högsta naturliga nivån, highest native iso. Jag tror även att det kan kallas unity gain, men är inte säker på om detta egentligen är samma sak. Det intressanta är i alla fall om det är den högsta nivån utan digital signalförstärkning.

Ett korrekt fokus är mycket viktigt, stjärnor avslöjar direkt dåligt fokus. Använd live view, rikta in på en stark stjärna och förstora live view-skärmen maximalt. Fokusera. Samyangen har lång och mjuk fokuseringssnäcka så den är lättfokuserad. Rör sedan inte fokuseringsringen. Var noggrann med detta, det är lätt att missa lite.

Nu har du alltså exponerat bilden enligt konstens alla regler (förstås i RAW), dags för redigering, vilket är ett helt avgörande steg. Googla på typ "enhance Milky Way" eller "edit the Milky Way" och du skall finna många youtubetutorials. Nu dras det ju så infernaliskt i spakarna i många tutorials och i mina ögon blir det sällan speciellt naturligt. Men Vintergatan kommer i alla fall fram :-) Tyvärr tycker jag att Vintergatan inte låter sig återges speciellt naturtroget på bild. Du får hitta en redigering som passar dig. Bifogar också någon länk för redigering av Vintergatan, därmed inte sagt att den är varken bättre eller sämre än någon annan.

Lycka till!

Länkar:
http://petapixel.com/2014/07/29/photogr ... singapore/
https://www.youtube.com/watch?v=49t3H2Ck29k