Sidan stängs ner periodvis!?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by jwarell »

Robert, Terje, Anders Lindquist och jag hade ett möte om detta i höstas där vi beslutade hur en flytt skulle gå till. Sedan dess har Anders förberett servern. Tyvärr är det svårt för någon annan än Robert att göra detta verkar det som. Tror inte Terje eller Miska kan kliva in och assistera om jag förstått situationen rätt.

Men jag vet att Robert har det på agendan, vi hade ett snack för ett kort tag sedan, han får allt lättare att skriva och läsa och snart orkar han nog fixa detta. Vi håller tummarna och önskar att Robert blir helt återställd.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Miska »

Det är nästan dags att uppgradera Astronet, tycker jag.

WordPress-front där man kan använda t.ex https://codecanyon.net/item/artvenue-im ... pt/5771542" onclick="window.open(this.href);return false; som galleri (fungerar med inloggning), tror man kan använda sig utav EXIF metadata plug-in för att ge information om bländare, slutartid osv. Jag har ArtVenue galleri (köpt), men den har ingen support längre dock men den ska fungera. Kan göra en testsida så ni kan se hur den fungerar.

Fördelen med WP vore att den håller sig uppdaterad allt eftersom.

Det finns även flertalet forum som man kan sammanfoga med WP.

På så vis skulle Astronet bli både modernare och hålla sig vid liv längre utan downtimes. Dock skulle vi iofs behöva börja om från 0 med allting om vi skulle göra det, för jag är lite tveksam att vi kan ta gamla datan från databasen och kopiera över det till nya. För risken finns att den nya kraschar lika ofta som nuvarande.

Men det är bara min tanke och åsikt. Ni "äldre" admins får bestämma hur ni vill göra.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

Tack för informationen. Vad bra att detta inte glöms bort. Jag tror att det finns saker som tålas att tänkas om iom flytten. En är att man ska helst inte hamna i personberoende med drift av system, så det behövs minst två administratörer. Det andra är att det är bra om system inte är tätt sammanvävda med varandra, så att när den ena pajar faller den andra också. Jag pratar förstås SVO, som jag hoppas kan hållas systemmässigt självständig från ett eventuellt forum.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by ThomasK »

Vad gäller SVO har arbetet med en flytt till SAAF:s server nu inletts. Jag har fått tillgång till en virtuell server på SAAF och håller på med tester och en nödvändig konvertering av koden.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

Strålande! Tack, Thomas. Räkna med mig i fall du behöver hjälp med något programmeringsmässigt, fast jag tror du klarar detta själv förstås.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by wilt »

Mycket bra jobbat, Thomas!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Hans Bengtsson »

Det låter jättebra!

En sak jag har funderat på ibland är om vi hamnar i läget att något mycket spännande har hänt, exempelvis att T CrB fått ett efterlängtat utbrott ... vad gör vi då för att sprida info snabbt ifall Astronet ligger nere? Finns det möjlighet via den kommande SVO att ge sådana meddelanden? Eller borde vi satsa på färdiga mejlgrupper (det finns ju en sådan för veckorapporter) och/eller sms-grupper? Ibland kan det vara jag och ibland någon annan som snabbt som ögat vill få ut info av det slaget.

Åtminstone känner jag mig inte så väl förberedd för ett dylikt scenario ifall Astronet inte skulle funka just då.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by kribba »

Hans, det här kan vara ett tips;

Facebookgruppen för Svenska Observatörer av Variabla Stjärnor

https://www.facebook.com/groups/967346390096320/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller så gör ni helt enkelt en egen grupp för sektionen ungefär som vi har för Fjärrteleskopet.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

Jag tror att ett sådant event som ett utbrott hos T CrB kommer att spridas över hela (variabel) världen med ett nafs. Det finns också existerande kanaler för sådant, som VSNET alert (http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/mailman/listinfo/vsnet-alert), och AAVSO:s forum.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Hans Bengtsson »

Det mest effektiva vore nog att gå via sms, det skulle betyda att personer som kan tänkas vara intresserade av händelsen inte själva aktivt behöver gå in på sidor för att hitta info om något som de inte vet har inträffat. Inte heller säkert att man kollar mejl var och varannan timme.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by rudibr »

what???!!!
/Rudi
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

rudibr wrote:what???!!!
Bara SPAM! Bry dig inte om den posten.
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by rudibr »

Nå ja - ha ha ha...

Troede at der var problemer med gulvet i serverrummet :D
/Rudi