Spam storm just nu ...

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Inläggav Hans Bengtsson » 2018-05-09 11:27:17

Mycket bra om detta kan fixas! Skulle säkert välkomnas av alla utom spammare.

Förslag:
Vilken planet ligger närmast solen?

Förslaget med Stora björnen är inte så bra. Ett annat namn på stjärnbilden är Ursa Major. Karlavagnen utgör bara en del av Stora björnen.

Mvh
Hans Bengtsson
Användarvisningsbild
bengtr
Kontakt:

Inläggav bengtr » 2018-05-09 13:02:42

Fråga: Vilken Stjärnbild som syns på vintern har ett bälte som innehåller tre ljusa stjärnor?

Skall vara lätt att stava ochså.

/bengtr
Användarvisningsbild
rudibr

Inläggav rudibr » 2018-05-09 13:18:04

Man kan lave flere gyldige svar til et spørgsmål.

Fråga: Ett annat namn på Stora björnen?
Svar 1: Karlavagnen
Svar 2: Karla vagnen
Svar 3: Ursa Major
.
.
/Rudi
Hans Bengtsson

Inläggav Hans Bengtsson » 2018-05-09 16:14:48

Det finns såvitt jag förstår ingen anledning till att sådana frågor skall ha astronomisk anknytning, det borde fungera lika bra med en fråga av typen "På vilken ö ligger Visby?".

Men det är förstås viktigt att endast korrekt svar godkänns. Om någon skulle svara "Karlavagnen" på frågan om ett annat namn på Stora Björnen så borde ett sådant svar underkännas eftersom det är felaktigt.

Mvh
Hans Bengtsson
Martin F

Inläggav Martin F » 2018-05-09 16:14:52

Vilken stjärna kallas ibland för hundstjärnan?

Svar: Sirius

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
rudibr

Inläggav rudibr » 2018-05-09 18:05:39

Hans Bengtsson skrev:Det finns såvitt jag förstår ingen anledning till att sådana frågor skall ha astronomisk anknytning, det borde fungera lika bra med en fråga av typen "På vilken ö ligger Visby?".

Men det är förstås viktigt att endast korrekt svar godkänns. Om någon skulle svara "Karlavagnen" på frågan om ett annat namn på Stora Björnen så borde ett sådant svar underkännas eftersom det är felaktigt.

Mvh
Hans Bengtsson

Enig. Der er heller ikke et eneste astronomi spørgsmål på astronet.dk Q&A.
Og de behøver slet ikke være svære, men husk, det skal ikke være noget som en robot kan regne ud eller google.
I stedet for: “Hvad er 2+3?”, så er der bedre at skrive: “Hvis to + __ er 5, hvad er så ___ ?”
/Rudi
Användarvisningsbild
anivision

Inläggav anivision » 2018-05-13 07:50:30

Hans Bengtsson skrev:Det finns såvitt jag förstår ingen anledning till att sådana frågor skall ha astronomisk anknytning, det borde fungera lika bra med en fråga av typen "På vilken ö ligger Visby?".

Mvh
Hans Bengtsson

Nja, kanske lite fel fråga till astronomer eftersom det endast är en del av stora björnen, men för de flesta andra där ute är det synonymt med stjärnbilden.

Och nej, det måste självklart inte vara astronomifrågor, men jag tänkte mest bara att det hörde till vårt forum... Men om det inte finns tillräckligt lätta frågor inom detta område så skippar vi det naturligtvis.

Återgå till "Allmänt"